Gå til innhold

Disse elbilene gir deg mest rekkevidde for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubehagelig mye kinesisk her. De burde ha en importavgift på x% fordi pengene går rett i den kinesiske imperialistiske krigskassa. Det bør kompenseres med en avgift som går rett i NATO forsvarskassa.

Det sagt så er neppe splitter ny bil den måten man får mest rekkevidde for pengene. Brukte biler gir ofte mye mer. F.eks får man Tesla model S med 460 km NEDC rekkevidde ned i under 200 000 nå. Det er nede i 434 kr/km, altså godt under artikkelens laveste tall på 708 kr/km. Gamle Nissan Leaf med reelt rundt 100 km gjenværende rekkevidde går ofte for ned mot 30 000 kr. Det er 300 kr/km. Ja, disse bilene har selvsagt sine ulemper og kroner per km rekkevidde er selvsagt ikke alt, men det gjelder jo også bilene i artikkelen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Det sagt så er neppe splitter ny bil den måten man får mest rekkevidde for pengene. Brukte biler gir ofte mye mer. F.eks får man Tesla model S med 460 km NEDC rekkevidde ned i under 200 000 nå. Det er nede i 434 kr/km, altså godt under artikkelens laveste tall på 708 kr/km. Gamle Nissan Leaf med reelt rundt 100 km gjenværende rekkevidde går ofte for ned mot 30 000 kr. Det er 300 kr/km. Ja, disse bilene har selvsagt sine ulemper og kroner per km rekkevidde er selvsagt ikke alt, men det gjelder jo også bilene i artikkelen.

Har du regnet med tapt rekkevidde her Simen1? Når vi solgte vår 7,5år gamle S så hadde den ikke i nærheten av 460km. Selv på en svært god dag med 20 grader og medvind. Kanskje 35-37 mil på en super dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (44 minutter siden):

Har du regnet med tapt rekkevidde her Simen1? Når vi solgte vår 7,5år gamle S så hadde den ikke i nærheten av 460km. Selv på en svært god dag med 20 grader og medvind. Kanskje 35-37 mil på en super dag.

Var det med WLTP kjøresyklus? Må jo bruke samme skala ved sammenligning eller så blir det bare epler vs pærer og bananer.

PS. De har 8 år garanti på batteriet så det kan lønne seg å få det testet på et uavhengig verksted før garantiutløp. Ålene i Tesla har ikke spesifisert hvor stort energitap som utløser garanti, men de fleste andre/seriøse opererer med at <70% gjenværende kapasitet utløser bytte på garantien. Men man må nok regne med både forbrukerrådet og rettsak for å få det på garantien fra kranglefantene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Steig veldig mye i pris nylig ja. Var vel 369 før krigen.

Var 349 + vrakpant + vinterdekk + registrering så sent som oktober 2021 for bakhjulsdrift (SR+).

Jeg var heldig å bestilte til den prisen 2 dager før prisen gikk opp og fikk 2022 modellen (lfp) nå i mars.

Ble 733kr/km.

En ekstra fordel med et batteri som anbefales ladet til 100% ukentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, uname -i said:

Rekkevidde per krone. Finnes det et mer stusselig kriterium for kjøp av bil? 

Syns faktisk det var en interessant og relevant vinkling.  Det der ødelegger det er at rekkevidden de bruker i beregningen 1) ikke er realistisk, og 2) rekkevidden reduseres år etter år. 

Eneste bilen på den listen som overhodet kunne friste (for min del) er iX 50 og det var dyreste.  Til sammenligning kostede min nåværende dieselbil ~470 kr/km ekte rekkevidde. 

Lenke til kommentar
On 4/16/2022 at 12:16 PM, Simen1 said:

Ubehagelig mye kinesisk her. De burde ha en importavgift på x% fordi pengene går rett i den kinesiske imperialistiske krigskassa. Det bør kompenseres med en avgift som går rett i NATO forsvarskassa.

Det sagt så er neppe splitter ny bil den måten man får mest rekkevidde for pengene. Brukte biler gir ofte mye mer. F.eks får man Tesla model S med 460 km NEDC rekkevidde ned i under 200 000 nå. Det er nede i 434 kr/km, altså godt under artikkelens laveste tall på 708 kr/km. Gamle Nissan Leaf med reelt rundt 100 km gjenværende rekkevidde går ofte for ned mot 30 000 kr. Det er 300 kr/km. Ja, disse bilene har selvsagt sine ulemper og kroner per km rekkevidde er selvsagt ikke alt, men det gjelder jo også bilene i artikkelen.

Jeg er enig her. Spesielt når vi ser hvor lite kraftfult Kina tar avstand til Russlands oppførsel i Ukraina. Vi vet jo også at mange Kinesiske produkter er et resultat av utstrakt industrispionasje.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
23 hours ago, uname -i said:

Rekkevidde per krone. Finnes det et mer stusselig kriterium for kjøp av bil? 

Jeg ville heller vært mer opptatt av "forventede verkstedskostnader" ved kjøp av bruktbil. Det er der farene ligger.
Det kan være enklere å svelge en høy sum i et gunstig lån når man er nærmest garantert null verkstedkostnader og ulemper med en bil som ikke fungerer når det passer dårlig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 timer siden):

Jeg synes erfarne elbileiere og journalister burde jobbe mot rekkevidde-racet som forårsaker tyngre biler med vesentlige kompromisser på andre punkter.

Å sortere etter rekkevidde er ikke et råd man burde gi til de uerfarne, man burde vise dem hva rekkevidde betyr for daglig bruk, og heller pushe for raskere hurtiglading og mer destinasjonslading.

Om man bor 20 km fra jobben og bare bruker bilen til småkjøring, så er det sikkert mer enn nok med en første generasjon Leaf. Men mange bruker bilen til andre formål også, som bilferie med campingvogn om vinteren. Da betyr rekkevidde fortsatt svært mye, og mange nordmenn ønsker å kunne kjøre lange strekk på ferie uten å bekymre seg for rekkevidden. Dermed er dieselbil fortsatt foretrukket for de med varierende bruk, frem til det kommer elbiler med store nok batteri til at man kan kjøre 300-400 km med 6 meter lang campingvogn i -20°C.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Enig med den. Kjenner mange som nyter campinglivet men om vinteren holder de seg hjemme.

De fleste som camper om vinteren, har vel vogna stående fra høsten av, før snøen kommer, og bruker vogna som et alternativ til å skaffe seg hytte. Som regel har man jo ønske om hytte ved sjøen om sommeren, og hytte nær alpinbakken og turløyper om vinteren.

Dette blir fort veldig dyrt, så en vogn og gjerne spikertelt der man vil stå for lengre tid på samme sted, vil komme langt billigere ut. I mindre grad så vil man drive å flytte vogna om vinteren pga faren med en stor sak på slep på glatta kan være svært skummelt, mens om sommeren så er det absolutt greit å og kanskje ønskelig å være mer mobil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...