Gå til innhold

Nytt kjøremønster i rundkjøringer med to filer.


Nokia1803

Anbefalte innlegg

Iki skrev (4 timer siden):

Da er det hvit bil som må vike.

antar du da bygger det på at vikeplikt for fra høyre?

jeg har også hørt dette opp gjennom, men hvis vi leser/tolker selve intensjonen med kjøring i rundkjøringer, stikkord som hensynsfullt, varsomt, tilpasse kjøring, etc. så er jo ikke dette stedet for å drive cowboy-kjøring.

det skal veldig lite til av overraskende manøvre fra bilist som plutselig ombestemmer seg, til at det blir sammenstøt. Hvis det er mye trafikk og temmelig høy fart, tett side om side, så er vel det sikreste mange ganger å heller bite i sure eplet å heller følge sedvane-normen (inn høyre - ut rett frem) enn å plutselig hive bilen inn foran intetanende medtrafikanter.

På Vegvesenet nevnes også andre ting som "Det er viktig å følge trafikkrytmen." og "En grei huskeregel er at din plassering i feltet gir nyttig informasjon til andre trafikanter om hvor du skal".

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

jeg aner ikke hvordan forsikringsselskapene bedømmer skyldspørsmålet ved kollisjoner i rundkjøring, men tviler på at du vil "vinne" enhver tvist med "høyre-regel" hvis du i andre henseender har kjørt uvettig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (5 timer siden):

antar du da bygger det på at vikeplikt for fra høyre?

jeg har også hørt dette opp gjennom, men hvis vi leser/tolker selve intensjonen med kjøring i rundkjøringer, stikkord som hensynsfullt, varsomt, tilpasse kjøring, etc. så er jo ikke dette stedet for å drive cowboy-kjøring.

det skal veldig lite til av overraskende manøvre fra bilist som plutselig ombestemmer seg, til at det blir sammenstøt. Hvis det er mye trafikk og temmelig høy fart, tett side om side, så er vel det sikreste mange ganger å heller bite i sure eplet å heller følge sedvane-normen (inn høyre - ut rett frem) enn å plutselig hive bilen inn foran intetanende medtrafikanter.

På Vegvesenet nevnes også andre ting som "Det er viktig å følge trafikkrytmen." og "En grei huskeregel er at din plassering i feltet gir nyttig informasjon til andre trafikanter om hvor du skal".

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

jeg aner ikke hvordan forsikringsselskapene bedømmer skyldspørsmålet ved kollisjoner i rundkjøring, men tviler på at du vil "vinne" enhver tvist med "høyre-regel" hvis du i andre henseender har kjørt uvettig.

Se for deg at rundkjøringen rettes ut til en rett vei. 

Da vil de to feltene fortsette forover parallelt med hverandre, akkurat som en vanlig tofelts vei.

Om det da kommer en avkjørsel til høyre så vil en bil i venstre felt måtte bytte over til høyre felt, for så å ta avkjørselen. 

Skal du bytte felt så må du vike for bilene som allerede befinner seg i dette feltet.

Du kan ikke da klage på at bilen som lå i feltet ikke tok avkjørselen, og at han dermed forårsaket ulykken.

De samme reglene gjelder i en rundkjøring.

En rundkjøring regnes teknisk sett som en tofelts vei i dette tilfellet. 

 

Det er selvfølgelig uvanlig å ligge i det ytterste feltet om du skal rundt hele rundkjøringen, da folk flest er vant til å legge seg innerst, men det er ikke noen regler om dette.

Eneste som kan si noe sikkert om bilene rundt deg er blinklys. 

Blinker bilen til høyre så skal bilen ut ved neste avkjørsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (På 15.4.2022 den 14.04):

Tenker på slike skilter før en rundkjøring med 2 felt. Her viser denne til høyre og andre rett frem. Men de jeg har sett viser den til venstre hele veien rundt.

Det er vegvisningsskilt og man bør følge de, men det er ikke påbudsskilt, så man har altså lov å ikke følge vegvisningsskiltene

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Iki skrev (På 18.4.2022 den 15.34):

Se for deg at rundkjøringen rettes ut til en rett vei. 

Da vil de to feltene fortsette forover parallelt med hverandre, akkurat som en vanlig tofelts vei.

Om det da kommer en avkjørsel til høyre så vil en bil i venstre felt måtte bytte over til høyre felt, for så å ta avkjørselen. 

Skal du bytte felt så må du vike for bilene som allerede befinner seg i dette feltet.

Du kan ikke da klage på at bilen som lå i feltet ikke tok avkjørselen, og at han dermed forårsaket ulykken.

De samme reglene gjelder i en rundkjøring.

En rundkjøring regnes teknisk sett som en tofelts vei i dette tilfellet. 

 

Det er selvfølgelig uvanlig å ligge i det ytterste feltet om du skal rundt hele rundkjøringen, da folk flest er vant til å legge seg innerst, men det er ikke noen regler om dette.

Eneste som kan si noe sikkert om bilene rundt deg er blinklys. 

Blinker bilen til høyre så skal bilen ut ved neste avkjørsel. 

dette er grunnen til jeg er en fan av rundkjøringer i  Danmark, de har ofte en innsnevring som gjør at ytterste felt ikke kan forsette helt rund, dette er helt klart noe Norge kunne implementert, her er det 2 felt inn og 2 felt ut, men kun det innerste feltet kan kjøre til venstre pga fysisk innsnevring på ytterste felt

image.thumb.png.507519ed9f5fcc53fe6874ae3c7a4e07.png

 

jeg kjører mye på en vei som har 2 felt inn og 2 felt ut her i Rogaland og det er ofte et problem at ytterste felt finner ut at de skal kjøre helt rundt, eller at biler som kommer inn fra siden velger og ligge i ytterste felt når se skal fra side vei til sidevei. 

image.thumb.png.828f8ce8ec6ed98bfd5cef16fe9944c4.png

 

 

men nå klarer Danskene og å ha 2 felt som går av og på motorveier, mens i norge vil en 2felts vei flette ned til 1 felt før det fletter på en motorvei så vi er vell neppe like trafikalt flinke i følge svv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...