Nokia1803 Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Har observert fler og fler rundkjøringer der høyre fil er skiltet ut første avkjøring .. gjelder det alle rund kjøringer med to filer? jeg har lært at ytre fil skal brukes til første og andre avkjøring ?? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Du er hvit bil. Skilting kan overstyre dette. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Verdt å være obs på: Blå bil i eksempelet over kan også svinge til venstre, og hvit bil har skylden dersom det blir sammenstøt Lenke til kommentar
Nokia1803 Skrevet 15. april 2022 Forfatter Del Skrevet 15. april 2022 Gavekort skrev (3 minutter siden): Du er hvit bil. Skilting kan overstyre dette. Har og opplevd å ligge i høyre fil og skal ut andre avkjøring og kommet en i venstre fil og svingt rett foran meg og ut første avkjørsel. Da var det så vidt det smalt gitt 2 Lenke til kommentar
Nokia1803 Skrevet 15. april 2022 Forfatter Del Skrevet 15. april 2022 Så det er bare der det er skiltet høyre fil ut til høyre som gjelder?? Etter den hendelsen i to felts rundkjøringer og jeg skal rett frem så holder jeg meg i venstre fil. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Skilt med stedsnavn og pil er ikke påbud, kun informasjon. Blått skilt med pil er derimot påbud. Pil i veien før rundkjøringen er heller ikke påbud, med mindre det er helstrukket linje til venstre. Men selv om det ikke er påbudt, så betyr ikke det at det ikke er fornuftig å følge den normale trafikkavviklingen. Endret 15. april 2022 av John-B Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Skilting (og veimerking) overstyrer trafikkregler og forskrifter. Endret 15. april 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) bzzlink skrev (26 minutter siden): Verdt å være obs på: Blå bil i eksempelet over kan også svinge til venstre, og hvit bil har skylden dersom det blir sammenstøt Om det er en to-felts rundkjøring som i illustrasjonen så er det veimerking som blir brutt om blå bil svinger til venstre. Nokia1803 skrev (25 minutter siden): Har og opplevd å ligge i høyre fil og skal ut andre avkjøring og kommet en i venstre fil og svingt rett foran meg og ut første avkjørsel. Da var det så vidt det smalt gitt Den som bytter felt i rundkjøringen har vikeplikt, men som nevnt over så må du også følge skilting og veimerking Endret 15. april 2022 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 sedsberg skrev (22 minutter siden): Skilting (og veimerking) overstyrer trafikkregler og forskrifter. Her tror jeg det er viktig å skille mellom typen skilt og veimarkering. Lenke til kommentar
Nokia1803 Skrevet 15. april 2022 Forfatter Del Skrevet 15. april 2022 Tenker på slike skilter før en rundkjøring med 2 felt. Her viser denne til høyre og andre rett frem. Men de jeg har sett viser den til venstre hele veien rundt. Lenke til kommentar
Zyrates Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 bzzlink skrev (47 minutter siden): Verdt å være obs på: Blå bil i eksempelet over kan også svinge til venstre, og hvit bil har skylden dersom det blir sammenstøt Skal ikke den blå bilen da blinke mot venstre? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Zyrates skrev (1 minutt siden): Skal ikke den blå bilen da blinke mot venstre? Ikke noe påbud om dette. Mange glemmer at en rundkjøring egentlig bare er en forkjørsvei, implisitt siden alle har vikeplikt inn, med ett eller flere felter som går rundt og rundt. Skal man ut av rundkjøringen har man følgelig vikeplikt som ved normalt feltskifte. Endret 15. april 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Zyrates Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 ITtraktor skrev (Akkurat nå): Ikke noe påbud om dette. Har sett mange gjøre det men er altså ingen regel om det? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Det er god skikk, men loven sier at man blinker ved feltskifte, altså når man skal ut av rundkjøring. Lenke til kommentar
Zyrates Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Gavekort skrev (1 minutt siden): Det er god skikk, men loven sier at man blinker ved feltskifte, altså når man skal ut av rundkjøring. Har ikke selv lappen så kan ikke alt vettu, men sett folk blinke både inn og ut, så derfor trodde jeg dette var en regel. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Zyrates skrev (7 minutter siden): Har sett mange gjøre det men er altså ingen regel om det? Med mindre du ønsker å bytte til et felt lenger inn i en rundkjøring, noe man i praksis aldri gjør, vil det aldri være noe krav om å blinke til venstre i en rundkjøring i Norge. Endret 15. april 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Zyrates skrev (Akkurat nå): Har ikke selv lappen så kan ikke alt vettu, men sett folk blinke både inn og ut, så derfor trodde jeg dette var en regel. Jeg blinker både inn og ut, fordi det får trafikken til å flyte bedre. 5 2 Lenke til kommentar
Zyrates Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Da forstår jeg, takk takk! 😃 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 bzzlink skrev (På 15.4.2022 den 13.19): Verdt å være obs på: Blå bil i eksempelet over kan også svinge til venstre, og hvit bil har skylden dersom det blir sammenstøt hvorfor det egentlig? det er jo blå bil i tilfelle, som foretar feltskifte. (mens hvit derimot følger tiltenkt kjøremønster) her, «Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.» Dette vil si at uansett hvilket felt du befinner deg i, så skal du vike for de som er i det feltet du skal inn i. nå er det vel sjelden veimerking av kjørefelt inne i selve rundkjøringen, men det oppfattes i alle fall som kjørefelt. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Mr.M skrev (15 timer siden): hvorfor det egentlig? Blå bil befinner seg i ytterste felt av rundkjøringen. Blå bil ønsker å fortsette rundt rundkjøringen til tredje avkjørsel. Det er ingen lover som sier at han dermed må ligge i innerste felt, så han vil fortsette rundt i ytterste felt. Hvit bil befinner seg i innerste felt. Hvit bil ønsker å krysse ytterste felt for å kjøre ut andre avkjørsel i rundkjøringen. Da er det hvit bil som må vike. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå