Gå til innhold

Oljebransjen trenger 17.500 nyansatte fram mot 2026

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (7 minutter siden):

Man kan fint jakte en jobb i oljebransjen midlertidig, men da bør man ta utdanning i innen et fagområde som er lett konverterbar til andre bransjer. Ikke boretekniker eller petroleumsingeniør, men elektriker, automatiker, VVS-tekniker eller elektro- eller maskiningeinør.

Jeg har ikke noe tro på at det går å utvikle spisskompetanse ved å bli konvertert hele tiden fordi det tar mange år å lære hele produktrekka til en velutviklet bedrift. Og for å komme med gode ideer for videreutvikling så må man know-how.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alex_Tc skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke noe tro på at det går å utvikle spisskompetanse ved å bli konvertert hele tiden fordi det tar mange år å lære hele produktrekka til en velutviklet bedrift. Og for å komme med gode ideer for videreutvikling så må man know-how.

Om du jobber i en ordinær drifts-og vedlikeholdsjobb offshore er det neppe forventet at du skal drive med videreutvikling av installasjonene du server. Og for f.eks ingeniøryrker er det litt ulike regelverk, men fortsatt ganske mye av samme type teknisk utstyr og type systemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (9 timer siden):

Hvis arbeidsplassen kan flyttes til andre land og arbeidstakeren blir arbeidsløs da er ikke det en bransje noe å satse på for et land som vil gå foran alle andre. 

Usikker på hva du mener her. Men Norge har fortsatt konkurranse-utsatt industri. Hvorfor disse bedriftene klarer å konkurrere i et globalt marked kan sikkert diskuteres, men la oss håpe at de klarer det også i framtiden.

Alle som ikke jobber i staten kan bli arbeidsløs. Hvor lett det er å finne ny jobb varierer nok med bransje og personlige egenskaper. Veldig mye av dette er flaks - var du nyutdannet på et heldig eller uheldig tidspunkt. Slumpet du til å velge en arbeidsgiver i vekst eller forfall. Har du truffet noen personer som a) synes at du er noe tess, og b) står i en posisjon til å ansette deg senere?

Sitat

Ny ansatte i Norge er ikke mer produktive enn ny ansatte i Kina men i Norge får vi 50-70% av seniør lønna fra dag en. Det handler mer om fordeling av goder i samfunnet.

Jeg er enig i at vi har en annen fordeling her til lands, og at slike forskjeller mellom land er "krevende" når man opererer i et globalt marked.

Sett fra en eier så handler det vel mer om total-pakken. Hvis jeg oppretter en avdeling i Norge, hva er den totale kostnaden til juniorer og seniorer, renholdsbetjenter, ledelse, skatt, etc. Og hva er forventet produktivitet. Hvis Norske renholdsbetjenter og juniorer tjener vesentlig mer enn de gjør i Polen eller Kina så øker det utgiftssida. Hvis Norske seniorer eller ledere tjener mindre, eller om alle produserer mer så kan det kompensere?

Hvis vi får helt fri flyt av arbeidskraft globalt så vil mange av oss flytte til dit jobbene og velstanden er. Det vil endre veldig mye.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (45 minutter siden):

Om du jobber i en ordinær drifts-og vedlikeholdsjobb offshore er det neppe forventet at du skal drive med videreutvikling av installasjonene du server. Og for f.eks ingeniøryrker er det litt ulike regelverk, men fortsatt ganske mye av samme type teknisk utstyr og type systemer. 

Hvis det er så lite krevende som du beskriver så er det ingent vits å forberede seg til 2026. De får bare ansette alle som har lyst og gi dem en ukers opplæring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (38 minutter siden):

Men Norge har fortsatt konkurranse-utsatt industri. Hvorfor disse bedriftene klarer å konkurrere i et globalt marked kan sikkert diskuteres, men la oss håpe at de klarer det også i framtiden.

minnet meg om denne:

• Liker 2
Lenke til kommentar

2 hours ago, kremt said:

Jeg ser det i omtrent hele arbeidslivet. Svært få ønsker å strekke seg noe ekstra for å beholde gode folk som gjør en ekstra innsats. Man tjener stort sett det samme i mange bransjer uavhengig av innsatsen. Mange bedrifter søker folk hele tiden da de ikke klarer å beholde folk særlig lenge, eller de ønsker å ha en ung stab som har mindre tillegg og krav for å ta ut større overskudd til eierne av bedriften. Det handler om å skufle inn nye folk hele tiden, få dem inn i mølla/rotteracet, forhåpentligvis tror de på alle løgner om at bare du jobber hardt nok så kommer du så langt du vil. Vips 5 år senere, utbrent eller drittlei, og står omtrent på stedet hvil.

Nøyaktig det samme jeg har bevitnet nå siste 30 år. Man ser jo at det foregår i bredt omfang. Det har vært litt underholdende siste 10 år når ledere til slutt forstår at man har blitt immun mot forsøk på manipulering - selv med gruppepress (unge "løytnanter").

"Jobbe litt crunch i et prosjekt jeg egentlig ikke vil jobbe i mhm? Bare 3 måneder ja? Vi vet begge to at det vil ta minst 6 måneder og kanskje 12 og etter dette er det jeg som sitter med kompetansen på noe jeg ikke ønsker å jobbe med - hva da?". Og underveis "Fredag kl. 13: Ikke jobb for mye da men husk at det er deadline på mandag".

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (5 timer siden):

Hvis det er så lite krevende som du beskriver så er det ingent vits å forberede seg til 2026. De får bare ansette alle som har lyst og gi dem en ukers opplæring. 

Det er jo bare et lite fåtall av teknikere og ingeniører som jobber med produktutvikling. Jeg jobber f.eks med å prosjektere kraftforsyningsanlegg, spesielt høyspenningsanlegg. Her er de viktigste leverandørene de samme. Siemens, Hitachi/ABB og kanskje GE. Mye av oppbyggingen av disse og komponentene som benyttes er jo lik offshore og på land. Det er litt annet regelverk og hensyn til EX-soner offshore. Samt mulig at vekt spiller en klart større rolle. Men jobben er ikke mer forskjellig at det ikke ville vært veldig vanskelig for meg å skifte beite fra landbasert til offshore. Og det tror jeg også gjelder mange andre.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

Det er jo bare et lite fåtall av teknikere og ingeniører som jobber med produktutvikling. Jeg jobber f.eks med å prosjektere kraftforsyningsanlegg, spesielt høyspenningsanlegg. Her er de viktigste leverandørene de samme. Siemens, Hitachi/ABB og kanskje GE. Mye av oppbyggingen av disse og komponentene som benyttes er jo lik offshore og på land. Det er litt annet regelverk og hensyn til EX-soner offshore. Samt mulig at vekt spiller en klart større rolle. Men jobben er ikke mer forskjellig at det ikke ville vært veldig vanskelig for meg å skifte beite fra landbasert til offshore. Og det tror jeg også gjelder mange andre.

Nettop. Du bruker å prosjektere med komponenter fra tredjepart, som leveres av de 3 store leverandører. Skulle du flytte til land så fortsetter du bruke de samme komponenter. Men tenk hvis du skulle prosjektere med selskapets egne produkter. Og det er tilfelle der jeg har jobbet. Og den kunskap er verdiløs når jeg flytter ut. Den blir oppfattet av HR som verdiløs, det kan jeg fortelle deg etter mange intervjuer. For dem det spiller ingen rolle hvor mange avanserte produkter jeg har designet hvis jeg har ikke jobbet med produkter fra den lista de har. De sier bare: - å nei, du har ikke jobbet med kompressorer, lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...