Gå til innhold

Oljebransjen trenger 17.500 nyansatte fram mot 2026

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, knutinh said:

Norsk olje og gass har vært gull for Norge og godt forvaltet av bl.a. Arbeiderpartiet. I disse tider ser vi at energi er en viktig strategisk ressurs når det er uro i verden.

-k

Og det tror jeg de fleste er enige i og takknemlig for, stridens kjerne / usikkerheten er hvorvidt vi i det norske samfunnet gjør oss selv en bjørnetjeneste med å ikke tro at den faktiske omstillingen kommer. Personlig, uavhengig om alle verdens forskere skulle ha rett eller galt, tenker jeg at å ha en nasjon som faktisk kan mer enn olje er en forsikring (samtlige andre skandinaviske land har f.eks klart det). Det er en gedigen fallitterklæring å si og tro at Norge er udugelig på alt annet enn olje. Jeg har derimot troen på at mennesker - gitt muligheten, kan mer. Derfor er jeg allergisk mot de gamle sliterne som kaller alt i retning av nye retning for religion eller hysteri.

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Og det tror jeg de fleste er enige i og takknemlig for, stridens kjerne / usikkerheten er hvorvidt vi i det norske samfunnet gjør oss selv en bjørnetjeneste med å ikke tro at den faktiske omstillingen kommer. Personlig, uavhengig om alle verdens forskere skulle ha rett eller galt, tenker jeg at å ha en nasjon som faktisk kan mer enn olje er en forsikring. Det er en gedigen fallitterklæring å si og tro at Norge er udugelig på alt annet enn olje, jeg har derimot troen på at mennesker - gitt muligheten kan mer. Derfor er jeg allergisk mot de gamle sliterne som kaller alt i retning av nye retning for religion eller hysteri.

Det er stadig omstilling. Oljebransjen er vel heller ikke den samme i dag som i 1975? Geologer og kompetanse på installasjoner i Nordsjøen kan potensielt være nyttig også etter oljen. Men omstilling er krevende og kan være vondt for den enkelte.

Når klimabevegelsen og ytre venstre bekymrer seg for at en krone investert i olje i dag er tapt i morgen så tenker jeg at det er en gjeng som har ekspertisen sin helt andre steder enn innen økonomi. Hvis en fyr på gatehjørnet sier at «boligmarkedet kommer til å krasje i 2023» så kan det godt hende at han har rett. Før eller senere vil vi nesten garantert få et krasj. Jeg selger ikke boligen og veksler den inn i gull eller hvete av den grunn.

Å kalle meninger man ikke deler for religion er ofte fristende men sjelden grunnlag for en matnyttig diskusjon. Jeg har selv vært skyldig i sånt men jeg gjør mitt beste for å holde meg saklig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt motiverende tale for folk i oljebransjen:

-I dag har vi gassmangel og energimangel i Europa. På kort sikt trengs det mer naturgass for at europeisk økonomi ikke skal kollapse. Industrisamfunnet er basert på store mengder med billig energi for å eksistere.

-I fremtiden vil man fortsatt trenge asfalt og oljegrus til asfaltering av veier i Norge og i andre land. Og bilene skal vel fremdeles ha bildekk.

-Verden vil fremdeles trenge store mengder med kunstgjødsel (produsert fra bla gass og strøm) for at mennesker ikke skal sulte ihjel. Yara er sterkt bekymret for dagens situasjon.

-Verden trenger petrokjemisk industri til produksjon av plast og kjemikalier.

-Norge som Europas største produsent av gass og olje (bortsett fra Russland) og bør framover satse på å bli Europas viktigste leverandør av olje og gass til europeisk petrokjemisk industri (istedenfor at denne olje og gass isteden skal importeres fra andre land som feks Russland og Midt-Østen).

-Det er på tide at Norge nå satser på produksjon av turkis hydrogen laget fra naturgass og hvor det produseres fast karbon istedenfor CO2 (og hvor denne faste karbon kan selges). Strømforbruket ved turkis hydrogen skal visstnok bare være 1/7 av strømforbruket ved elektrolyse (ved grønn hydrogen). Slike fabrikker finnes allerede i USA.

https://monolith-corp.com/process-comparison

-Flere av Norges gamle oljeplattformer bør kunne bygges om til å bli geotermiske kraftverk, man har allerede boret dypt ned i undergrunnen og flere plattformer har allerede strømkabel til land. (Slike kraftverk vil levere strøm 24/7 og ikke bare når det feks blåser).

https://tekniskenyheter.no/artikler/aktuelt/kan-produsere-geotermisk-elektrisitet-i-nordsjoen-til-45-ore-kwh

• Liker 3
Lenke til kommentar

En glimrende artikkel og insentiv for de yngre blant oss til å satse på realfag og yrkesfag.

Drit i om det er oljerettet, grønn energi eller annet. Oljenæringen flommer over av folk som har sitt utspring i næringer som f. eks bygg og anlegg, Martine næringer m. fl.

Så spesiell er ikke de ulike næringene at ikke man kan flytte på seg. I stedet for å snakke ned hverandre så bruk heller "energien" på lokke 16-17-åringen til å ta en utdanning som vi er tjent med og som greit lar seg justeres underveis.

Det er begrenset hvor mange masterkandidater i "kosedag" et samfunn trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 15.4.2022 den 11.45):

Og det tror jeg de fleste er enige i og takknemlig for, stridens kjerne / usikkerheten er hvorvidt vi i det norske samfunnet gjør oss selv en bjørnetjeneste med å ikke tro at den faktiske omstillingen kommer. Personlig, uavhengig om alle verdens forskere skulle ha rett eller galt, tenker jeg at å ha en nasjon som faktisk kan mer enn olje er en forsikring (samtlige andre skandinaviske land har f.eks klart det). Det er en gedigen fallitterklæring å si og tro at Norge er udugelig på alt annet enn olje. Jeg har derimot troen på at mennesker - gitt muligheten, kan mer. Derfor er jeg allergisk mot de gamle sliterne som kaller alt i retning av nye retning for religion eller hysteri.

På denne tråden er det mange gode innlegg inkludert ditt. Det gleder meg veldig.

Overskriften er skremmende ved at det angir et behov på 17.500 nye medarbeider til oljebransjen innen 2026. Nå har vi gjennom fordelaktige skattebetingelser gjort at det er blitt kanalisert ekstremt mye penger til bransjen både foregående år og de neste år. Så sier denne artikkelen (som en naturlig følge av økt finansiering) at det er behov for en enorm mengde med høyt utdannede mennesker de neste årene.

Hvordan skal vi da fram til 2030 få til finansiering og bemanning av et grønt skifte? Det er vanskelig å få i både pose og sekk! Noen har argumentert med at den voldsomme kapitalinnsprøytningen i oljebransjen etter få år vil gjøre at vi sitter igjen med et rustbelte, altså en nedlagt industri og uten muligheter til å få virksomhet som erstatter den gamle.

EU skal frem til 2030 stor sett halvere sin bruk av olje og gass og det får også følger for oss. Om Russland sjaltes ut som leverandør av både olje og gass, så vil det være plass til norsk virksomhet til langt ut på trettitallet. Men på sikt å leve med et Russland som er helt avskåret fra det øvrige Europa både handelsmessig og kulturelt er langt fra uproblematisk!

• Liker 3
Lenke til kommentar

tja...

min personlig erfaring er annerledes:

- jeg fikk sparken, eller som det heter nedbemannet, sammen med 699 andre ansatte fra oljebransjen i begynnelsen av pandemien. Den firma har åpnet lokaler i Poland med ca 200 ansatte isteden, de er 3 ganger billigere. Har snakket nylig med min tidligere sjef, han tror bransjen går snart opp, men er mest sansynlig at firma kommer til å ansette flere i Polland. 

De unge må for all del få teknisk utdannelse, men jeg ville ikke satse på oljebransjen om jeg var student i dag. 

Kan hende min personlige erfaring stemmer dårlig med statistikken, det har jeg ikke sjekket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (12 minutter siden):

tja...

min personlig erfaring er annerledes:

- jeg fikk sparken, eller som det heter nedbemannet, sammen med 699 andre ansatte fra oljebransjen i begynnelsen av pandemien. Den firma har åpnet lokaler i Poland med ca 200 ansatte isteden, de er 3 ganger billigere. Har snakket nylig med min tidligere sjef, han tror bransjen går snart opp, men er mest sansynlig at firma kommer til å ansette flere i Polland. 

De unge må for all del få teknisk utdannelse, men jeg ville ikke satse på oljebransjen om jeg var student i dag. 

Kan hende min personlige erfaring stemmer dårlig med statistikken, det har jeg ikke sjekket.

Veldig mange jobber er utsatt for konkurranse fra andre (billigere) land. Det betyr at vi enten må jobbe mer, smartere, eller akseptere lavere lønn. Evt så vil disse andre (etterhvert som de får like god utdanning og like effektive organisasjonskulturer som oss) også forvente like høy lønn som oss og like mye fritid som oss.

For den enkelte kan det kanskje være smart å gå for en "beskyttet" jobb, som frisør eller byråkrat som ikke enkelt kan flyttes til utlandet, men for landet virker det som en dårlig plan.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Veldig mange jobber er utsatt for konkurranse fra andre (billigere) land. Det betyr at vi enten må jobbe mer, smartere, eller akseptere lavere lønn. Evt så vil disse andre (etterhvert som de får like god utdanning og like effektive organisasjonskulturer som oss) også forvente like høy lønn som oss og like mye fritid som oss.

For den enkelte kan det kanskje være smart å gå for en "beskyttet" jobb, som frisør eller byråkrat som ikke enkelt kan flyttes til utlandet, men for landet virker det som en dårlig plan.

-k

Jeg ser ingen grunn for hvorfor mennesker i Norge skal jobbe smartere en i resten av europeiske land. Jeg vet ikke hva du legger in i det begrepet.

Lavere lønn husker jeg ble akseptert av hele landet omtrent på dagen, da krone kursen endret seg fra 6kr til å være 9kr. Men arbeidsplassene flyttet videre. Jeg tror ikke at lønn kan gå enda lavere da Norge er veldig rik land pgs sine verdipapirer. Jeg kan ikke mye om den tema.

Jeg er en veldig stor tilhenger av tekniske fag av veldig mange grunner alt fra at jeg personlig er gla i de, men også at det er verdiskapende mer en noe annet. Men jeg mener at å satse sin karriere på olje bransjen for dagens studenter er feil fordi det er ikke trygg arbeidsmarked. Straks produktene er standardisert så flyttes de enkelt til andre land. Man får nok jobb i andre bransjer men får aldrig den spiss kompetansen som er vedifull for Norge. Jeg kan fortelle deg at den gangen jeg begynte å studere så trengte Norge 15000 ingeniører, og når jeg ble ferdig med utdannelse so trengte Norge ingen. Derfor er jeg veldig skeptisk til slike artikler. Det jeg har lært at ingen vet noen som helst.

Hvis noen ville spørre meg, så ville jeg råde for de som kan sikkerhetsklareres å satse sin karriere på våpen. Den bransjen var sikker og med tanke på dagens situasjon i verden så blir sikker som aldrig før og Kongsberg gruppen ser etter kvalifiserte kandidater i store kvanta.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (15 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn for hvorfor mennesker i Norge skal jobbe smartere en i resten av europeiske land. Jeg vet ikke hva du legger in i det begrepet.

Jeg har kolleger som har jobbet i USA og Japan.  Kulturer hvor man aldri motsier sjefen uansett hvor feil han tar. Hvor du aldri kan gå fra kontoret før sjefen - om du ikke har noe å gjøre så må du spille minesweeper til han går. Sammelignet med det så fremstår vår kultur som mer rasjonell. Når man måler bnp pr arbeidstime så mener jeg at Norge og skandinavia kommer godt ut. Det mener jeg er å jobbe smart.

Sitat

Jeg er en veldig stor tilhenger av tekniske fag av veldig mange grunner alt fra at jeg personlig er gla i de, men også at det er verdiskapende mer en noe annet. Men jeg mener at å satse sin karriere på olje bransjen for dagens studenter er feil fordi det er ikke trygg arbeidsmarked. Straks produktene er standardisert så flyttes de enkelt til andre land.

Som eier så vil det alltid være forlokkende å flytte arbeidsplassene til et land med god tilgang på billig arbeidskraft. Praktiske erfaringer er vel blandet? Jeg har fått høre at en junior Kinesisk arbeider koster under 10% av meg. Men en senior anerkjent Kineser koster ca like mye. Og det gir mening - hvis du er skikkelig god så kan du flytte til London eller California, og da blir det et globalt lønnsmarket. Ingen vil selge seg selv langt under markedspris.

Sitat

Jeg kan fortelle deg at den gangen jeg begynte å studere så trengte Norge 15000 ingeniører, og når jeg ble ferdig med utdannelse so trengte Norge ingen. Derfor er jeg veldig skeptisk til slike artikler. Det jeg har lært at ingen vet noen som helst.

Det samme skjedde med meg. Under studiet kom små dotcom firma og tryglet oss om å signe. Når jeg var ferdig var de alle konk og jobbmarkedet stoppet. Det går opp og ned.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/15/2022 at 11:45 AM, The Very End said:

Så lenge man ikke tror at skiftet som kommer skal drives av vindkraft.

Lenke til kommentar
NTB - digi skrev (På 14.4.2022 den 20.30):

Hørt det før, lar meg ikke lure igjen. Tok selv en oljerelatert utdanning, da man i følge bransjen selv skulle være nærmest garantert jobb. Det var visst noe av det lureste man kunne velge. Da jeg var ferdig utdannet var markedet helt dødt og ingen fikk jobb. Mange år rett i dass! 

Dersom bransjen ønsker flere folk får de begynne å tenke litt mer langsiktig når det gjelder rekruttering. De færreste gidder å kaste bort 5 år på noe så uforutsigbart. Jeg lot meg dessverre lure. Vær advart! 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ITtraktor said:

Hørt det før, lar meg ikke lure igjen. Tok selv en oljerelatert utdanning, da man i følge bransjen selv skulle være nærmest garantert jobb. Det var visst noe av det lureste man kunne velge. Da jeg var ferdig utdannet var markedet helt dødt og ingen fikk jobb. 

Dersom bransjen ønsker flere folk får de begynne å tenke litt mer langsiktig. De færreste gidder å kaste bort 5 år på noe så uforutsigbart. Jeg lot meg dessverre lure. Vær advart! 

Men hvis de har behov for 15000 ansatte, betyr ikke det at du nå kan bruke utdanningen din og få deg jobb i oljebransjen?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Men hvis de har behov for 15000 ansatte, betyr ikke det at du nå kan bruke utdanningen din og få deg jobb i oljebransjen?

Hvorfor skulle jeg plutselig være interessert i å slippe alt jeg har i hendene og søke jobb i denne totalt uforutsigbare bransjen? Oljebransjen regner vel ikke med at jeg bare har sittet å tvunnet tommeltotter de siste 7 åra? Studerte med noe som til slutt fikk karret til seg en jobb nede i Afrika, bare for å bli sagt opp året etter grunnet nedgangstider. Glad det ikke var meg.

Ikke minst, utdanning er ferskvare. I mitt tilfelle nå tilnærmet verdiløs. 

Om de ønsker flere folk må de rekrutteres gjevnt og trutt. Det sitter ikke høyt kompetente folk og venter til bransjen finner det for godt å ansette dem. Jeg anbefaler ingen å kaste bort 5 år på dette. Men bransjen gråter selvfølgelig for sin syke mor og ønsker å lure flest mulig inn. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Som eier så vil det alltid være forlokkende å flytte arbeidsplassene til et land med god tilgang på billig arbeidskraft.

Hvis arbeidsplassen kan flyttes til andre land og arbeidstakeren blir arbeidsløs da er ikke det en bransje noe å satse på for et land som vil gå foran alle andre. 

knutinh skrev (1 time siden):

Jeg har fått høre at en junior Kinesisk arbeider koster under 10% av meg

Ny ansatte i Norge er ikke mer produktive enn ny ansatte i Kina men i Norge får vi 50-70% av seniør lønna fra dag en. Det handler mer om fordeling av goder i samfunnet.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Så lenge man ikke tror at skiftet som kommer skal drives av vindkraft.

Vindkraft er en del av den totale løsningen ja. Er du redd for naturen kan du sette opp regnestykket på hvor mye mer natur som ødelegges av å fortsette fossil kraftproduksjon og forbruk, og sammenlikne med de inngrep sol/vind/termisk/osv som medfører reduksjon i bruken av fossile energikilder.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
8 hours ago, ITtraktor said:

Om de ønsker flere folk må de rekrutteres gjevnt og trutt. Det sitter ikke høyt kompetente folk og venter til bransjen finner det for godt å ansette dem. Jeg anbefaler ingen å kaste bort 5 år på dette. Men bransjen gråter selvfølgelig for sin syke mor og ønsker å lure flest mulig inn. 

Jeg ser det i omtrent hele arbeidslivet. Svært få ønsker å strekke seg noe ekstra for å beholde gode folk som gjør en ekstra innsats. Man tjener stort sett det samme i mange bransjer uavhengig av innsatsen. Mange bedrifter søker folk hele tiden da de ikke klarer å beholde folk særlig lenge, eller de ønsker å ha en ung stab som har mindre tillegg og krav for å ta ut større overskudd til eierne av bedriften. Det handler om å skufle inn nye folk hele tiden, få dem inn i mølla/rotteracet, forhåpentligvis tror de på alle løgner om at bare du jobber hardt nok så kommer du så langt du vil. Vips 5 år senere, utbrent eller drittlei, og står omtrent på stedet hvil.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (10 timer siden):

Jeg er en veldig stor tilhenger av tekniske fag av veldig mange grunner alt fra at jeg personlig er gla i de, men også at det er verdiskapende mer en noe annet. Men jeg mener at å satse sin karriere på olje bransjen for dagens studenter er feil fordi det er ikke trygg arbeidsmarked. Straks produktene er standardisert så flyttes de enkelt til andre land. Man får nok jobb i andre bransjer men får aldrig den spiss kompetansen som er vedifull for Norge. Jeg kan fortelle deg at den gangen jeg begynte å studere så trengte Norge 15000 ingeniører, og når jeg ble ferdig med utdannelse so trengte Norge ingen. Derfor er jeg veldig skeptisk til slike artikler. Det jeg har lært at ingen vet noen som helst.

Man kan fint jakte en jobb i oljebransjen midlertidig, men da bør man ta utdanning i innen et fagområde som er lett konverterbar til andre bransjer. Ikke boretekniker eller petroleumsingeniør, men elektriker, automatiker, VVS-tekniker eller elektro- eller maskiningeinør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...