Gå til innhold

Kan denne brukes på ujordet stikkontakt ?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (15 timer siden):

Den kan fint brukes i ujodet stikk.

Edit: Den har jordet støpsel for å passe i en jordet (10A/16A) stikkontakt. Jord er ikke tilkoblet i utstyret siden den er dobbeltisolert.

Tusen takk for svar 🤗

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ordspill said:

Er det trygt da? 

Ja. Videre er det også mer et spørsmål om elanleggets generelle tilstand. Husk at det fortsatt - basert på gjennomsnittalderen på norske boliger - er ganske uvanlig med jording i vanlige oppholdsrom.

Skulle jeg her tenkt sikkerhet, ville kanskje en tanke vært å vurdere fastmontert ovner i stedet for slike løse - selv om de har "veltesikring" og sikring mot overoppheting.

 

Lenke til kommentar
Ordspill skrev (1 time siden):

Er det trygt da? 

Alt er relativt. Det var ansett som trygt nok for nokre tiår tilbake, men i dag ville ein aldri montert stikkontaktar utan jord. Eit nyare anlegg er tryggare, men det er veldig mange hus her i landet med stikkontaktar utan jord, så det er ikkje noko uvanleg tilstand.

Viktigare er det at anlegget er sikra med jordfeilbrytar med utløysestraum på 30 mA.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Støpsel med jord kan alltid brukast i stikkontakt utan jord.

Spiller ingen rolle hvis utstyret er dobbeltisolert. Da er ikke jord tilkoblet.

Edit2: Sorry, leste feil, men jeg kan gjerne spesifisere:

https://lovdata.no/forskrift/1998-11-06-1060/§38

Quote

Bevegelig ledning for utstyr klasse II skal ikke ha jordleder, men kan ha jordingsplugg.

Klasse II = Dobbeltisolert.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøpte meg en mill konvektor ovn for 2 år siden.

https://millnorway.no/produkt/mill-instant-led-convection-heater-2000w/

har brukt den litt så leste jeg bruksanvisning på mill ovnen og der sto det at den skal kobles til jordet stikk, det sa også mill Norge Så den har jeg ikke tørt å bruke (redd for å få strøm) så da tenkte jeg at jeg må kjøpe en dobbeltisolert ovn.

Lenke til kommentar

Hvis man har jordfeilbryter så vil det slå ut hvis man får strøm i seg selv om utstyret ikke er jordet. Unntaket er ved strømgjennomgang fra fas til fas. Men det er uvanlig ved berøring av utstyr, Da er det som regel fra fas, via kroppen din og til jord.

Forskjellen ved jording er at jordfeilbryteren vil gå med en gang før du tar på utstyret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (19 timer siden):

Hvis man har jordfeilbryter så vil det slå ut hvis man får strøm i seg selv om utstyret ikke er jordet. Unntaket er ved strømgjennomgang fra fas til fas. Men det er uvanlig ved berøring av utstyr, Da er det som regel fra fas, via kroppen din og til jord.

Forskjellen ved jording er at jordfeilbryteren vil gå med en gang før du tar på utstyret.

Takk for mye nyttig informasjon. 
har funnet ut at jeg kjøper meg veggmontert panelovn fra adax..

adax panelovn har dette støpselet 

https://adax.no/produkter/stromkabel-13m/

🤗🐣

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bruke jordede støpsler på ujordede stikkontakter. 

Du skal aldri modifisere ujordede støpsler til å passe i jordede stikkontakter.

Men jeg støtter deg når du heller kjøper fastmontert panelovn.

 

En vanlig forbruker skal ikke måtte lese FEL før innkjøp av et produkt. Passer støpsler inn i kontakter er det godkjent.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...