simen929 Skrevet 13. april 2022 Rapporter Del Skrevet 13. april 2022 (endret) Hei, Tenkte jeg skulle klargjøre min 2001 Honda CB600FS til sesongen idag og tok da oljeskift. Når jeg var ferdig og hadde fylt på olje samt byttet filter så jeg at det lakk litt ved bunnpluggen. Fant da ut at det var lurt å stramme den litt til. Det viste seg at det ikke var så lurt. Den lakk nok litt fordi jeg hadde strammet for hardt, og når jeg da strammet ytterligere, sprakk bunnpannen. Som man kan se på bildet er det ikke særlig til sprekk, men sprekk likevel. Spørsmålet er om det er en god ide å sveise dette, eller om jeg bare må bytte bunnpanne. Noen som har erfaring med dette? Lurer også på hva eventuelt det vil koste å få byttet bunnpanne. Ser for meg at det er noe jeg kommer til å sette bort til et verksted. Har selvsagt sendt mail til mitt nærmeste Honda verksted - men nå er det jo påske da. Takker for alle innspill! Endret 13. april 2022 av simen929 Spesifisering av MC i tittel Lenke til kommentar
Twine Skrevet 13. april 2022 Rapporter Del Skrevet 13. april 2022 Typisk, jeg gjorde det samme med min identiske sykkel i fjor... det var ikke en ønsket opplevelse. Hele festet til bunnpluggen (usikker på navnet her?) falt av bare jeg dunket borti den med fastnøkkelen, så jeg hadde ødelagt sykkelen om jeg hadde tatt den ut på veien. Hvis din sprekk utvider seg på veien får du store problemer. Anbefale at du lar sykkelen stå til bunnpanna er byttet. Jeg fikk tak i ny bunnpanne på finn.no og byttet selv, men det var mye styr. Ettersom eksosen må demonteres ble det mye ekstra arbeid. Boltene til eksosen sto bunn fast... endte opp med å knekke 3 av 8. Måtte sveise på nye muttere for å trekke dem av. I tillegg bruker Honda pinnebolter med M7 størrelse 😓 Nesten umulig å få tak i både pinnebolter og muttere av den størrelsen. La sykkelen stå og lever inn på verksted er min anbefaling. 1 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 13. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. april 2022 Ja, har absolutt ikke tenkt å bruke sykkelen før den er i orden. Men ja, ser ut som løsningen er å bytte bunnpannen. Har etterspurt tilbud på jobben fra Honda verksted, så får vi se.. Lenke til kommentar
Johannesvetikkehvahangjør Skrevet 18. april 2022 Rapporter Del Skrevet 18. april 2022 Hei! Spennende sammentreff, jeg har akkurat samme problemet på samme sykkel! Spent på hva verkstedet sier, så setter stor pris på at du oppdaterer feeden. Men det er vel bare den nedre halvdelen av bunnpannen som må byttes, det høres jo i utgangspunkt overkommelig ut om man skulle få tak i rett del, eller? Johannes Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 27. april 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. april 2022 Fikk tilbud på overkant av 7000 inkl mva. Dette er da for bytte av bunnpannen og fylling av olje. Har en del å styre med på privaten for øyeblikket og ser at dersom jeg skal bestille deler og styre med dette selv, så får jeg ikke kjørt sykkelen før langt uti sesongen. Valgte derfor å gå for tilbudet. Kjipe penger, men sånn er det av og til.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå