Gå til innhold

Dykkerkompressor trenger aggregat som leverer nok strøm


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et dykkerfirma i oppstartsfasen som akkurat har kjøpt dykkerkompressor. Det skal sies at jeg har svært begrenset kunnskap om elektronikk, vis nåde. Vi har følgende data på kompressoren:

 - 4KW

- 230v 3-fas

- 5.5 hk

- 1350 rpm

- I følge produsent trekker den 19A ved normal drift. Produsent mener at man skal regne med 5x normaldrift i strømtrekk ved oppstart. Dvs 95A. Virker ikke som de visste nøyaktig hvor mye kompressoren dems trekker, men at det var et forslag.
- Leverandør av denne kompressoren har montert en 25A "treg sikring". Vet ikke hva dette betyr i praksis?

 

Så det store spørsmålet: hvilken styrke må et aggregat ha for å kunne brødfø en slik kompressor? Vi sikter oss inn på å være lette og mobile og vil ha et aggregat som vi kan hive inn og ut av  containeren og dra fra jobb til jobb med. Jeg har alltid hørt i dykkerbransjen av man bør ha minst 1.5-2 ganger høyere effekt på aggregatet for at en kompressor skal kunne starte opp. Eksempelvis klarer et firma jeg jobber for å starte opp en 3KW 1-fas kompressor med et 5.5KW aggregat. Men nå hører jeg plutselig 95A av produsent og blir litt forvirrret. Det vil jo si at man må ha et aggregat på 22kW for å starte opp (om man ganger 95A med 230)? Synes jo at det var litt mye..

Setter pris på alle innspill!

Endret av R Olsen
Mer presist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tør jeg ikke si. Du kan evt. ta med deg specs på kompressoren til noen som selger aggregat og spørre. Helst en litt "proff" butikk og ikke universal-butikker som Biltema/Jula/Clas etc.

Eller se om noen med mer peil svarer her. 😛

1,5-2x er omtrent det jeg har hørt på effekt også for induktive laster (motorer).

Lenke til kommentar

Er nok 230 volt bare da, 1-fas og 3-fas. Vær obs på at 3-fas aggregater er overraskende dyre. Jeg lette etter noe slikt for en stund siden og da var billigste sort i klassen 20-30 tusen. Jeg vil tro du trenger noe rundt 8-10 kW effekt for å kunne drive den der med litt margin. Jo mer start og stopp det er jo tyngre blir det for aggregatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...