dan83 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Bare kjapt spørsmål, Hvilke turtall er best for motor/girkasse ved giring opp, som feks fra 1-2 gir. Gire så kjapt det er mulig, før motoren må jobbe litt, eller til man hører motoren jobber litt (feks når man er oppi 2000 omdreininger) ?Tenker da på flat mark. Gjelder en diesel med 6 trinns girkasse(rav4 2013) Begge deler går jo, da spesielt i lavere gir, som feks fra 1-2 og 2-3. Så derfor jeg blir litt nysgjerrig! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Bruk motoren der du har krefter. Putler du bortover på en flat vei så er 1000-2000 omdreninger fint. Skal du kjøre på en motorvei så har ikke motoren vondt av å trekkes opp til 3000-3500 omdreininger. En dieselmotor har krefter så lavt i registeret at det nesten ikke er noe som heter å gire for tidlig, så lenge du ikke lugger motoren og hører kakling. På bensinmotorer så merker jeg at mange utnytter dem dårlig med å gire for tidlig. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Er nok litt forskjell fra bil til bil. Du kan fint starte bilen rett på 2-giret dersom du står nokså flatt eller i slakk nedoverbakke. (Er vel delte meninger her). Fra 1 til 2 som du spør om, er det bare å gire med en gang du er på flat vei. Kjører jeg oppover, gir jeg gjerne litt gass før jeg girer... så jeg havner på 1500. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Vanskelig å si, biler er forskjellige. Det avhenger også om du skal oppnå høy ytelse eller jevnere mer behagelig giring. Men, man strekker uansett ikke en diesel særlig langt. Jeg vil si at normalt kjører du opp til et turtall som lar bilen jobbe fint etter giringen. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 Som de over her skriver. Alt ettersom behov, vanlig kjøring vil jeg tenke rundt 1800-2000er ett fint sted og gire. Skal du fort opp i fart skal du ikke tenke så mye på at en diesel ikke trenger turtall. Den drar bedre på høyere turtall en lavt og motoren har godt av og brukes litt. Alle biler med diesel jeg har kjørt drar bedre på 3000-3500/4000 en for eks 2000. Samt at utvekslingen sørger for bedre akserlasjon. som gavekort skrev så lenge motoren ikke "lugger" å går fint kan du gå så lavt du vil så lenge du ikke har mye belastning på motoren. Så går fint og ligge på 1300 i 60 rett frem feks. Det lønner seg ikke og belaste en motor mye på lavt turtall over tid. For eks hvis du skal trekke en litt tyngre tilhenger ville jeg valgt ett gir lavere en det du normalt ville brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå