Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Publisering av musikkvideo

iamfrank

Anbefalte innlegg

Halo folks, jeg hadde filmet en musikkvideo for en artist ifjor, ingen kontrakt ingen betaling. Jeg var villig til å hjelpe til siden hun var lokal artist, det var hennes første steg i musikkbransjen og vi hadee noen felles venner. Filmen ble kjempefin og hun var kjempe fornøyd og den skulle ut ifjor. Kort fortalt, det er gått ett år og hun bare lover at den skal ut men ingenting skjer. Hun er imot at jeg deler den på min instagram og facebook. Jeg fikk til og med en telefon fra hennes "manager" som advarte meg mot å legge ut video da den tilhører ikke meg siden det er hun som er på video og det er ikke lov osv.

Hvordan ligger jeg ann rent rettsmesssig i en slik situasjon? Det er litt dumt at jeg ikke kan vise fram mine prosjekter som kan gi meg nye kunder.

Jeg skjønner hvis det var en kontrakt med en dato osv, men her er det ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artisten som er den som er avbilda har eit sterkare vern mot eksponering enn fotografen sitt behov for publisering.

Frå åndsverklova:

Sitat

§ 104.Retten til eget bilde

Fotografi som avbilder en person, kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a. avbildningen har aktuell og allmenn interesse
b. avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet
c. bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse
d. eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e. bildet brukes som omhandlet i § 33 andre ledd eller § 37 tredje ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av avbildedes dødsår.

Det er opna for at du skal kunne reklamere for fotografens virksomheit, men ikkje når artisten har nedlagt forbod. Dette er det unntaket som ein del fotografar brukar når dei stiller ut bilder i butikkvindauget ettersom den type bruk ikkje krever samtykke, det krever berre at den som er avbilda ikkje legg ned forbod.

Merk at dette gjelder offentleg framvisning. Du vil kunne ha videoen i din personlege portefølje som du kan vise til når du snakkar med potensielle kundar, men du kan ikkje legge ut videoen slik at den er offentleg tilgjengeleg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 minutter siden):

Artisten som er den som er avbilda har eit sterkare vern mot eksponering enn fotografen sitt behov for publisering.

Frå åndsverklova:

Det er opna for at du skal kunne reklamere for fotografens virksomheit, men ikkje når artisten har nedlagt forbod. Dette er det unntaket som ein del fotografar brukar når dei stiller ut bilder i butikkvindauget ettersom den type bruk ikkje krever samtykke, det krever berre at den som er avbilda ikkje legg ned forbod.

Merk at dette gjelder offentleg framvisning. Du vil kunne ha videoen i din personlege portefølje som du kan vise til når du snakkar med potensielle kundar, men du kan ikkje legge ut videoen slik at den er offentleg tilgjengeleg.

Takk Avatar, utrolig kjipt da de har ikke tenkt å legge ut video egentlig. Kostet meg mange tusen og da håpet jeg at det skulle være en god reklame prosjekt iallfall men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...