Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan jeg kreve? (Parkeringsskade)

Anbefalte innlegg

Heisann! Bilen ble påkjørt i dag når den sto parkert på ett kjøpesenter. Var en hit'n run men dashcam fanget det opp.

Har kontaktet synderen og vedkommende ønsker å gjøre opp for seg og lurer litt på hvordan jeg da ønsker å løse dette.

Frister lite å styre med forsikring og takst og hele hopprennet.. Jeg kan heller prøve å reparere det selv. Men hva kan jeg eventuelt kreve i cash for en slik skade?

PXL_20220412_140641296.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du tok noen som stakk fra skaden vedkommende mest sannsynligvis hadde hørt og derfor var klar over har du nok muligheter for å få kontanter så lenge du dokumenterer reparasjonsutgifter.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Om du skal ha det gjort skikkelig snakker vi vel 10 til 15 k, om ikke mer. Jeg hadde nok tatt det igjennnom forsikringsselskapet, rett og slett bare for å være sikker på at det ikke ble noen problemer i ettertid. Evt. få skaden taksert, reparert og deretter få vedkommende til å betale for jobben. Men å bare ta en sum med cash uten taksering hadde jeg ikke våget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Eldre Leaf, kun skade i plast og ev fester. Få taksert skaden på merkeverksted, og be om å få dette dekket. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ikke gjør det selv. Bare ikke gjør det.

Han som kjørte på og stakk av skal ikke slippe billig unna når han selv håpte på å slippe fra det hele.

Kjør merkeverksted og få fangeren enten lakka på nytt, eller om området er såpass lite at det går an å dellakkere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Eldre Leaf, kun skade i plast og ev fester. Få taksert skaden på merkeverksted, og be om å få dette dekket. 

Jepp. Kun kosmetisk, og fangeren var ikke strøken fra før av heller.

Om vedkommende hadde lakt en lapp i ruta er det mulig jeg bare hadde latt det gå, men blir for dumt når det bare stikkes derifra.

Om jeg tar det gjennom forsikring kan jeg da hente ut penger? Eller må det repareres?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, xClaymanx said:

Ikke gjør det selv. Bare ikke gjør det.

Han som kjørte på og stakk av skal ikke slippe billig unna når han selv håpte på å slippe fra det hele.

Kjør merkeverksted og få fangeren enten lakka på nytt, eller om området er såpass lite at det går an å dellakkere.

Huff.. mye styr på en gammel Leaf 😅 men ja enig i at det burde svi litt..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv lagt igjen en lapp i ruta den gangen i 2010 jeg, med min gamle Berlingo rygget på en splitter ny sportsbil. Var ingen som så det, men jeg hadde ikke samvittighet til å stikke av. Har gudskjelov aldri skjedd igjen. 

Så jeg syntes det er helt på sin plass å ta det gjennom verksted, få det taksert osv. Syntes også det bør registreres at han valgte å stikke av fra skaden. Hva om du ikke hadde kamera på bilen? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Huff.. mye styr på en gammel Leaf 😅 men ja enig i at det burde svi litt..

Bare få et estimat på merkeverksted, spør om spenna, er dette krapylet ikke villig til og betale så kan du dra inn snut å forsikring. Det skal straffe seg å være rasshøl. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 12.4.2022 den 19.48):

Dashcam er iallefall en billig forsikring om noen skulle finne på noe slikt så det vil jeg anbefale til alle.

Sentry mode er allerede god underholdning, men heldigvis ingen skader enda (touch wood). 😉

Håper det ordner seg for deg. 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 4/12/2022 den 18.07):

Jepp. Kun kosmetisk, og fangeren var ikke strøken fra før av heller.

Om vedkommende hadde lakt en lapp i ruta er det mulig jeg bare hadde latt det gå, men blir for dumt når det bare stikkes derifra.

Om jeg tar det gjennom forsikring kan jeg da hente ut penger? Eller må det repareres?

Vi fikk også en skade på vår Leaf, andre førers feil, fikk taksert skaden og spurte forsikringa om hva taksten kom på da dette var en 10 år gammel familiebil med en del "slitasjemerker". Fikk da tilbud om å levere den på verkstedet og få den fiks ferdig eller få taksten utbetalt og velge selv hva man vil fikse.

Var også for mange år siden ute for at en som lånte min bil bulket en patkert bil. Registrerte hendelsen gjennom forsikringa og fikk takst, men sjåføren betalte summen, som ikke var altfor høy, slik at jeg ikke tapte bonus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lever skademelding til forsikringsselskap.   Ikke gjør noe selv.

Forsikringsselskapet får det taksert og reparert på verksted og du får leiebil gratis hvis det ikke var din skyld.

"Synderen" kan velge å ta det på sin forsikring mot bonustap eller betale det det koster og slippe bonustap.

Privat oppgjør er ikke å anbefale.  Gikk i den fella selv engang - ble påkjørt bakfra.  Jada han skulle ordne alt.  Det det endte med etter utallige purringer over lang tid var at jeg fikk en løs støtfanger og som det heter "stod der med skjegget i postkassa".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...