stamkunde Skrevet 16. april 2022 Forfatter Del Skrevet 16. april 2022 Iki skrev (2 timer siden): Poenget er at antennen har en boks som skal være i kontakt med karosseriet på bilen, om det ikke er riktig gjort så vil styrken på signalet halveres. Da vil det med andre ord ikke være så rart om du mister signalet. Om du kun ser delen som ser ut som en L så kan man gå ut fra at den er riktig montert. Da blir neste spørsmål om du ser, på skjermen på den lille boksen, "S/F"? Dette skal stå øverst i midten, på høyre side av "DAB+" når du hører på en kanal. Jeg skal undersøke det om det står det på displayet på boksen. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 Finnes det noen kanaler som sender DAB+ i høy nok båndbredde til at lydkvaliteten kan sammenliknes med det beste man har kunnet få over FM, eller er alle sammen på et like begredelig nivå? Forutdsatt perfekte mottaksforhold for begge teknologier. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 Bruker folk fortsatt radio? Tror ikke jeg hsr brukt radio siden før de la ned FM. Enten kjempetørr lokal radio, eller gneldrete østlendinger på landsdekkende. Pass. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. april 2022 Forfatter Del Skrevet 16. april 2022 Sjørøver skrev (1 time siden): Bruker folk fortsatt radio? Tror ikke jeg hsr brukt radio siden før de la ned FM. Enten kjempetørr lokal radio, eller gneldrete østlendinger på landsdekkende. Pass. det er utrolig mange kanaler som finnes i verden. 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 18 hours ago, knutinh said: Men en av argumentene for å ha kringkasting av lyd er vel at det er robust og fungerer de fleste steder, hvis strømmen går i dagevis og hvis Putin angriper oss. Hvis målet er å by på musikk og underholdning «best effort» så lenge skyen til Amazon er oppe og i tettbygde strøk så har vel mobiltjenester i stor grad løst det problemet? Jeg har bare radio i bilen. I hjemmet bruker jeg spotify og NRK sin nettradio. Poenget mitt var at som teknolog og nerd så kan man fort komme til å tro at alt nytt er bedre og at alt nytt er framtiden. Jeg prøvde å vise ved noen eksempler at det at noe er nytt ikke er noen garanti for at det er framtiden. I noen tilfeller (som 3d tv) så syntes folk at forbedringen i opplevelse ikke var verdt peset. Andre ganger kan den teknisk beste løsningen (betamax) bli valgt bort av litt uforståelige grunner. At folk valgte mp3 over CD er et godt eksempel på at convenience trumper (i alle fall teoretisk) kvalitet. -k I min verden så har jeg aldri vært et sekund i tvil, etter at jeg fikk min første DAB radio i bil i et helvetes snøvær i november 2002. Det tok bare noen sekunder for at jeg skjønte at dette var framtiden for radio. Akkurat som min første digitale parabol i 1998 på en Finlux TV. Og etter å ha jobbet i lokal radio i Oslo i ca. 10 år. Og laget en god del program på Nrk på første del av 80 tallet. Og ikke minst å ha vært bitt av HiFi basillen fra midten av 70 tallet, hvor jeg var innom Electrocompaniet i alle varianter med for og effektforsterker, doble Quad 57 i stativ til enkle og til slutt ESL 63. Så kom CD plata og da forsvant alt det analoge av plater og platespiller. Og jeg har ikke sett meg tilbake. 40 radiokanaler å velge i mellom trumfer helt greit 1+4, selv om jeg ikke hører på mer en 4-5 forskjellige. Jeg har også vært med på utviklingen av Internett og div. smarttelefoner. Og selv om jeg hadde ett surroundanlegg i 1988, med svært få kilder som kunne gi noe surround (unntaket var en engelsk VHS med en James Bond film), så kom den første ordentlige surroundforsterker i hus i 2008. Og med Blu-ray spiller som CD spiller, og paraboltunere fra både Canal digital og Viasat. Og sånn har det fortsatt. Hører kun på radio i bil, og lykken er å være på tur når Bård Ose har sine program på fredag kl. 14.00 på P1+. Og så har de som driver radio for folk flest, landet på et kompromiss med codec-bitrate og antall kanaler, og at en del av båndbredden går med til korrigering i vårt svært kuperte land. DAB: et nødvendig teknologiskifte, hvor Nrk har best lyd. Som er avhengig av kvaliteten på de digitale musikkfilene og hvor mange bokser lyden går igjennom. Fra lokalradioer går lyden fra PC digitalt til FM senderen som legger på sus, harmonisk forvrengning, dårligere stereoseparasjon og innlagt Loudness fra 1Khz og ned. Og X-antall bokser…. Og blir strømmen borte, så blir strømmen borte. Men DAB er mye mer robust oppbygget enn FM noengang var. Endret 16. april 2022 av Kjell Olaf Winther Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 5 hours ago, frohmage said: Finnes det noen kanaler som sender DAB+ i høy nok båndbredde til at lydkvaliteten kan sammenliknes med det beste man har kunnet få over FM, eller er alle sammen på et like begredelig nivå? Forutdsatt perfekte mottaksforhold for begge teknologier. Det er vel en myte at FM, med sus, forvrengning, dårlig kanalseparasjon og innlagt Loudness fra 1Khz og nedover har noe med HiFi og gjøre. Det er radio vi snakker om, som de siste 25 år har hatt musikk sendt fra harddisk. Der hvor man fremdeles kan høre samme kanal både på DAB og FM er det ikke vanskelig å høre forskjell. Men akkurat som at mange foretrekker lyd fra LP, med samme harmoniske forvrengning som på FM, så vil mange ha denne lyden. Mens andre foretrekker digital lyd. Kontra FM som ved dårlig mottak serverer skurr og andre lyder, som man kan høre på vei ut av rekkevidden på en lokal FM sender. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) Kjell Olaf Winther skrev (20 minutter siden): Det er vel en myte at FM, med sus, forvrengning, dårlig kanalseparasjon og innlagt Loudness fra 1Khz og nedover har noe med HiFi og gjøre. Det er radio vi snakker om, som de siste 25 år har hatt musikk sendt fra harddisk. Der hvor man fremdeles kan høre samme kanal både på DAB og FM er det ikke vanskelig å høre forskjell. Men akkurat som at mange foretrekker lyd fra LP, med samme harmoniske forvrengning som på FM, så vil mange ha denne lyden. Mens andre foretrekker digital lyd. Kontra FM som ved dårlig mottak serverer skurr og andre lyder, som man kan høre på vei ut av rekkevidden på en lokal FM sender. FM har innebygde begrensninger (som også DAB+ har). Jeg har gjort blindtester av mp2 (som er steinaldercodecen brukt i den opprinnelige DAB-versjonen). Codecen i DAB+ er langt mer moderne. Et moment som få snakker om er at alle (?) radio-stasjoner har et rack (evt plugin) fra Orban eller en annen leverandør som skal skreddersy lydbildet. Multibånd dynamikk-kompresjon som skal gjøre lyden «fet» eller «in your face» eller «innenfor tekniske begrensninger til radiolinken». En slags «re-mastring» av album hvor en forhåndsinnstilt boks overprøver valgene til lydteknikeren i mastering-studioet. Det gjør at uansett valg av radio-teknologi så vil ikke musikk på radio høres eksakt ut som samme låt på CD. Jeg tror at NRK klassisk går for en veldig skånsom «signatur», mens de kommersielle pop kanalene gjerne går for en mer aggressiv behandling. https://shop.tekobroadcast.com/studio-broadcasting-equipment/audio-processor-fm-/8700i-optimod-orban-audio-processor-fm-broadcast- «OPTIMOD 8700i is Orban’s flagship broadcast audio processor for both analog FM transmission and digital media (DAB+/HD Radio/Streaming). Providing 2-band as well as 5-band audio processing structures, the 8700i gives you the industry’s most consistent sound, track-to-track and source-to-source. This consistency allows you to create a sonic signature for your station with the assurance that your signature will stay locked in, uniquely branding your sound. » -k Endret 16. april 2022 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 3 hours ago, Kjell Olaf Winther said: Der hvor man fremdeles kan høre samme kanal både på DAB og FM er det ikke vanskelig å høre forskjell. Jeg mener å ha hørt at man har bygget ned FM og FM sendere siden DAB og DAB+ ble innført. Vi merket stor endring i FM kvaliteten i etterkant der hvor man fortsatt sendte på begge. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 3 hours ago, knutinh said: FM har innebygde begrensninger (som også DAB+ har). Jeg har gjort blindtester av mp2 (som er steinaldercodecen brukt i den opprinnelige DAB-versjonen). Codecen i DAB+ er langt mer moderne. Et moment som få snakker om er at alle (?) radio-stasjoner har et rack (evt plugin) fra Orban eller en annen leverandør som skal skreddersy lydbildet. Multibånd dynamikk-kompresjon som skal gjøre lyden «fet» eller «in your face» eller «innenfor tekniske begrensninger til radiolinken». En slags «re-mastring» av album hvor en forhåndsinnstilt boks overprøver valgene til lydteknikeren i mastering-studioet. Det gjør at uansett valg av radio-teknologi så vil ikke musikk på radio høres eksakt ut som samme låt på CD. Jeg tror at NRK klassisk går for en veldig skånsom «signatur», mens de kommersielle pop kanalene gjerne går for en mer aggressiv behandling. https://shop.tekobroadcast.com/studio-broadcasting-equipment/audio-processor-fm-/8700i-optimod-orban-audio-processor-fm-broadcast- «OPTIMOD 8700i is Orban’s flagship broadcast audio processor for both analog FM transmission and digital media (DAB+/HD Radio/Streaming). Providing 2-band as well as 5-band audio processing structures, the 8700i gives you the industry’s most consistent sound, track-to-track and source-to-source. This consistency allows you to create a sonic signature for your station with the assurance that your signature will stay locked in, uniquely branding your sound. » -k Takk for det innlegget. Her har det sikkert vært en utvikling som med det meste av digital teknologi når det gjelder lyd. Og det er tydelig at noen lokale kanaler ikke bruker noe i det hele tatt. Metro er ganske flinke, prøv den nye Radio Classic kanalen. På DAB. Da jeg var på Radio Tango på slutten av 80 tallet, gikk FM lyden gjennom 3 bokser. Hvordan det var på Radio Classic i Nydalen husker jeg ikke. Husker da jeg var i New York 3 år på rad 1980-82. Firmaet jeg besøkte ordnet receiver, antenne, øretelefoner og en eske med 120 tape. Når jeg var på hotellrommet tok jeg opp to New York kanaler, WPLJ og WNEW. Den sistnevnte spilte fantastisk musikk og brukte sånn vegg til vegg prosessor for stereo og smell i lyden. Mye sus, så klart, men utrolig morsom lyd, som ikke lignet på noe annet. her i Norge har P1+ best lyd. 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 4 minutes ago, Theo343 said: Jeg mener å ha hørt at man har bygget ned FM og FM sendere siden DAB og DAB+ ble innført. Vi merket stor endring i FM kvaliteten i etterkant der hvor man fortsatt sendte på begge. Dette har jeg hørt flere har sagt, og det er nok en myte. Men kan jo hende at Norkring som styrte dette den gang, ikke fikset små feil på senderne, ettersom de skulle slås av. Jeg hørte jo bare på DAB, så det var ikke noe problem. Men har sett eller annet sted at dette ble tilbakevist….jeg mener å ha hørt sier jo mye om sannhetsgehalten Fremdeles eksiterer Facebookgruppen Nei til tvangsinnføring av DAB, og et par til, som lever i fortiden…morsom lesning innimellom, samtidig som fler og fler av medlemmene har gitt opp og hører på radio med DAB. Et nødvendig teknologiskifte. Som fungerer. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 8 minutes ago, Kjell Olaf Winther said: Dette har jeg hørt flere har sagt, og det er nok en myte. Men kan jo hende at Norkring som styrte dette den gang, ikke fikset små feil på senderne, ettersom de skulle slås av. Jeg hørte jo bare på DAB, så det var ikke noe problem. Men har sett eller annet sted at dette ble tilbakevist….jeg mener å ha hørt sier jo mye om sannhetsgehalten Fremdeles eksiterer Facebookgruppen Nei til tvangsinnføring av DAB, og et par til, som lever i fortiden…morsom lesning innimellom, samtidig som fler og fler av medlemmene har gitt opp og hører på radio med DAB. Et nødvendig teknologiskifte. Som fungerer. Det var nok heller relatert til at man ikke rettet feil som oppstod ja. "Jeg mener å ha hørt" er fordi det har blitt skrevet om og vært diskusjoner om det for noen år tilbake - hvor man ikke lenger sitter på kildene. Men at FM ikke alltid lenger kunne sammenlignes med sine tidligere sendekvalitet alle steder stemmer nok. Vi merket det i god grad hos oss og følte oss tvunget til å gå vekk fra FM etterhvert etter som stadig flere FM sendere ble slått av. Det var dog godt varslet om når "FM nettet blir slått av" selv om det var en sannhet med modifikasjoner. Endret 16. april 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 Trodde lyden på MP2 skulle være dårligere enn den egentlig er, men den er faktisk ganske grei på ok bitrate, noe som nok er heller urealistisk for å ha blitt sendt i DAB-nettet. MP2 er forresten designet for broadcast så den tåler litt dårlige sendeforhold bedre enn signaler uten noe form for forward error correction (FEC). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) En annen ting var at det var rart å gå fra FM med dekning i mange tuneller og i lang tid oppleve at DAB "pluss-minus" ikke hadde dekning i de samme tunellene. Nå er det rimelig greit i disse tunellene men fra 2013 og noen år fremover brukte jeg kun internett radio i bilen siden teleoperatøren jeg brukte hadde god nok dekning i de samme tunellene. DAB+ nettet er nok under stadig utbedring og forbedring som de fleste andre nett. Endret 16. april 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) Kjell Olaf Winther skrev (4 timer siden): Det er vel en myte at FM, med sus, forvrengning, dårlig kanalseparasjon og innlagt Loudness fra 1Khz og nedover har noe med HiFi og gjøre. Spørmålet mitt handlet om hvorvidt DAB-kanaler flest kunne nå opp mot tidligere FM-kvalitet. Kjell Olaf Winther skrev (4 timer siden): Der hvor man fremdeles kan høre samme kanal både på DAB og FM er det ikke vanskelig å høre forskjell. Nei, sist jeg sjekket var det også åpenbart bedre lyd i FM enn DAB på samme kanal hos NRK, men ting kan jo ha endret seg siden den gang (noen år siden nå). Jeg har ikke lenger bil med radio, så får ikke sammenliknet. Her i Oslo sender vel f.eks RadioNova både over DAB og FM, for de som ønsker å sjekke dagens situasjon. Edit: Jeg forstår selvfølgelig at lydkvalitet er en subjektiv smak, men med MP2 i godt under 80-100 kbps båndbredde vil musikk være vond å høre på for de aller fleste. Et godt FM-mottak lød i mine ører alltid betydelig bedre. Endret 16. april 2022 av frohmage 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 41 minutes ago, Kjell Olaf Winther said: Fremdeles eksiterer Facebookgruppen Nei til tvangsinnføring av DAB, og et par til, som lever i fortiden…morsom lesning innimellom, samtidig som fler og fler av medlemmene har gitt opp og hører på radio med DAB. Jeg er forøvrig ikke tilhenger av å putte meningsmotstandere eller debattanter i skuffer de ikke hører hjemme. Jeg har også lært meg til å være skeptisk til den ytre delen av begge sider. Om det så er Facebook motstandsgrupper eller DABianere i dette tilfellet. Men generelt sett er jeg mest glad i kunnskap når det ikke forringes av arroganse som ofte står farlig nær ignoranse. Og i dette tilfellet synes jeg du utviser og har bidratt med og deler så mye god kunnskap at jeg velger å se gjennom fingrene med en del slengbemerkninger og heller setter pris på kunnskapen og kompetansen. Endret 16. april 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 7 minutes ago, frohmage said: Spørmålet mitt handlet om hvorvidt DAB-kanaler flest kunne nå opp mot tidligere FM-kvalitet. Nei, sist jeg sjekket var det også åpenbart bedre lyd i FM enn DAB på samme kanal hos NRK, men ting kan jo ha endret seg siden den gang (noen år siden nå). Jeg har ikke lenger bil med radio, så får ikke sammenliknet. Her i Oslo sender vel f.eks RadioNova både over DAB og FM, for de som ønsker å sjekke dagens situasjon. Det er nok en evig diskusjon, fordi FM er en helt annen måte å sende radio på enn DAB. Og en direktesendt klassisk konsert på Nrk på 70 tallet var kult og spennende, så har innhold og kanaler og teknikk forandret seg utrolig mye de siste 25 til 30 år. «Kvalitet» på FM er egentlig et tilbakelagt stadium, ettersom kildene har vørt digitale siden 1995… Og har aldri hørt at det å sende digital lyd gjennom et FM filter har noe for seg, når man=jeg har vendt seg til det deilige og klare lydbildet til DAB, med utrolig mange detaljer. Radio Metro sender mange steder på både DAB og FM. Radio Nova blir en dårlig sammenligning, da deres DAB lyd er ganske lav og tam, i forhold til de fleste andre kanaler. 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 28 minutes ago, Theo343 said: En annen ting var at det var rart å gå fra FM med dekning i mange tuneller og i lang tid oppleve at DAB "pluss-minus" ikke hadde dekning i de samme tunellene. Nå er det rimelig greit i disse tunellene men fra 2013 og noen år fremover brukte jeg kun internett radio i bilen siden teleoperatøren jeg brukte hadde god nok dekning i de samme tunellene. DAB+ nettet er nok under stadig utbedring og forbedring som de fleste andre nett. Og det var Statens Vegvesen sim var ansvarlig for DAB og den nye, digitale nødnettet i tunneler. Tror det er på stell nå, tunneler på E-18 fra Larvik til Grimstad var som vanlig ikke merkbare, det samme på E6 fra Gardermoen til Dombås, over Dovre til Oppdal og Kristiansund ut på Atlanterhavsveien. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) 5 minutes ago, Kjell Olaf Winther said: Og det var Statens Vegvesen sim var ansvarlig for DAB og den nye, digitale nødnettet i tunneler. Tror det er på stell nå, tunneler på E-18 fra Larvik til Grimstad var som vanlig ikke merkbare, det samme på E6 fra Gardermoen til Dombås, over Dovre til Oppdal og Kristiansund ut på Atlanterhavsveien. Det ble ordnet ganske fort i tunellene vi mistet dekningen (et par år mener jeg å huske). Det er kun et fåtall steder vi mister dekningen og jeg kan med hånden på hjertet si at vi nå oftere mister dekningen på Telia mobilnett enn vi gjør på DAB+ (meget sjelden). Rett skal være rett. Endret 16. april 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 16. april 2022 Forfatter Del Skrevet 16. april 2022 Kjell Olaf Winther skrev (9 minutter siden): Og det var Statens Vegvesen sim var ansvarlig for DAB og den nye, digitale nødnettet i tunneler. Tror det er på stell nå, tunneler på E-18 fra Larvik til Grimstad var som vanlig ikke merkbare, det samme på E6 fra Gardermoen til Dombås, over Dovre til Oppdal og Kristiansund ut på Atlanterhavsveien. det er ikke på stell i tunnelene jeg har kjørt i Nord-Norge, da forsvinner det straks. Som sagt det er ikke lenge siden jeg ordnet en dab+ i bilen, og jeg forventet faktisk jeg hele tiden skulle ha radio, men erfaring og opplevelsen ved det er begredelig. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. april 2022 Del Skrevet 16. april 2022 Kjell Olaf Winther skrev (14 minutter siden): Og har aldri hørt at det å sende digital lyd gjennom et FM filter har noe for seg Nei, men det kan være bedre enn alternativet, når mange DAB-kanaler sendes med ekstremt lav båndbredde, slik at de iallefall ikke egner seg for musikk. Kanaler som bare sender samtaler og prat er sikkert ok i lav kvalitet. https://no.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå