bruker-540634 Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 Dab er det siste jeg kjøper, korrupte j***** som styrer landet. 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 bruker-540634 skrev (9 minutter siden): Dab er det siste jeg kjøper, korrupte j***** som styrer landet. Ok. Hver gang jeg leser en slik kommentar så lytter jeg litt ekstra til DAB, og anbefaler det til alle vennene mine. -k 5 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 34 minutes ago, knutinh said: Hvis målingene er foretatt langt unna boliger så er det tatt hensyn til terreng og veier. Kilde på at arealdekningskartet til Norkring kun er foretatt nær veier? DAB benytter modulasjonsteknikker som gjør at flere sendere samt multipath bidrar konstruktivt i motsetning til for FM. Det er en stor fordel for kupert terreng som vi har i Norge. -k Målinger er en ting. I mange år kjørte man på kryss og tvers over hele Norge for å teste dekningen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 (endret) 38 minutes ago, bruker-540634 said: Dab er det siste jeg kjøper, korrupte j***** som styrer landet. Har en DAB-radio til overs du kan få av meg, så slipper du å kjøpe. Den har til og med 4 stk nye AA batterier og du kan få den gratis tilsendt. Den har FM-støtte også. Edit: Har testet at den virker i dagens DAB+ nett. Endret 14. april 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 24 minutes ago, knutinh said: Ok. Hver gang jeg leser en slik kommentar så lytter jeg litt ekstra til DAB, og anbefaler det til alle vennene mine. -k Bra. DAB var et nødvendig teknologiskifte. Som 3-4-5 G. Som analog bakkesendt TV til digital. Som analog mobiltelefoni til digital. Norge er et av verdens vanskeligste land å drive kringkasting i. Og mobiltelefoni. Når de som sender radio kunne få X-antall flere kanaler enn ved bruk av FM, så klart de gikk fir det. No-brainer. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 (endret) knutinh skrev (2 timer siden): Hvis målingene er foretatt langt unna boliger så er det tatt hensyn til terreng og veier. Kilde på at arealdekningskartet til Norkring kun er foretatt nær veier? DAB benytter modulasjonsteknikker som gjør at flere sendere samt multipath bidrar konstruktivt i motsetning til for FM. Det er en stor fordel for kupert terreng som vi har i Norge. -k Slik jeg tolker det, så finnes det ikke målinger foretatt langt unna boliger. Alt utenfor boligområder er kun estimat - som trolig bruker en forenklet modell for terrenget (om noen). DAB er i praksis slik at den er OK i Heggedal, men kjører man noen km sørover mot der Fv165/167 møtes så blir det borte på vei ned bakkene fra Heggedal og kommer først tilbake et sted i svingene opp mot Røyken. Dvs Grodalen i Asker. Det er et ganske sentralt og mye trafikkert sted. Mulig antennen som bilglass-firmaet monterte er spesielt dårlig, men dette var aldri noe tema med FM. Motsatt, hadde pengene på DAB-utbyggingen blitt brukt på bedre mobildata-dekning kunne vi kanskje fått mer robust og feiltolerant mobildata-dekning - men igjen, 2022, fortsatt flere steder langs veier og toglinjer (forsåvidt annet tema men et godt symptom) hvor det ikke finnes mobildata-dekning i det hele tatt. Gullhella stasjon i Asker - absolutt ingen mobildata. Telenor og Telia peker på Vy og motsatt - men det er faktisk ingen konsesjonskrav som teleselskapene har til dekning - så da sitter man der... Og kan tidvis se på reklamen at nå har en eller annen forblåst fjord i Nordland eller på vestlandet har fått dekning. Eller at nå er det 5G-dekning i "Påskefjellet" - men der titusenvis pendler hver dag, nei se der er det null satsning... Hele satsningen på DAB/+ er feilslått og relativt diskriminerende for lokalradioene når NRK "breier" seg med et konsesjonsregime som gir de ca 15 av de 30 tilgjengelige kanalene. Mye bedre med TuneIn eller lign på mobilen og fritt valg av tusenvis av radiokanaler fra hele verden. Endret 14. april 2022 av Rune_says 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 (endret) Rune_says skrev (55 minutter siden): Slik jeg tolker det, så finnes det ikke målinger foretatt langt unna boliger. Alt utenfor boligområder er kun estimat - som trolig bruker en forenklet modell for terrenget (om noen). Etter litt overfladisk lesning synes det som om de har gjort en rimelig innsats i 2015. Slike prosjekter blir aldri perfekte (litt som at værvarsling noen ganger slår feil), enten man bruker teoretiske modeller eller man bruker målinger. Ved å bruke antatt gode teoretiske modeller, gode kart-kilder og å etterprøve de teoretiske resultatene med "faglig velfunderte stikk-prøver" så kan man trolig få et greit kompromiss mellom å dekke hele landet detaljert, konfidens og å begrense måle-kostnaden. Antagelsen er da selvsagt at de som modellerer og måler er kompetente og ikke-korrupte. De bruker referanse-utstyr basert på radio-spesifikasjonen og prøver ikke å sjekke hvor bra alle verdens biler/mottakere vil fungere. De nevner også at DAB+ vil gi 2-3 dB bedre ytelse enn DAB som de baserer seg på. En rimelig tilnærming vil være å basere seg på tilbakemeldinger fra brukerne og å flytte litt rundt på sendere, skru på sende-effekt og evt legg til ekstra sendere for å få en akseptabel dekning. Jeg mistenker at noen av radio-lytterne har en nærmest ideologisk tilnærming mot DAB hvor de vil klage uansett hvor bra tjenesten blir. «Digitalradio Norge har på vegne av kringkasterne og nettleverandør Norkring publisert dekningskart på sine nettsider.[87] Kartene viser beregnede og kontrollerte feltstyrkenivåer i henhold til anbefalinger fra ITU planleggingskonferansen GE06» »DAB-aktørene gjorde kontroller for å sikre at beregninger og dekningskart stemmer best mulig med den faktiske dekningen. Nkom konkluderte i en rapport fra 2015 og senere i 2016 at det er samsvar mellom beregninger og reell dekning.[32][102] Norkring og kringkasterne gjorde systematisk lytting og feltmålinger for å vurdere dekningen i DAB-nettene, og tar initiativ til justeringer i nettene eller beregningene.[103] Fra rapporten: "Nkom har også foretatt målinger av veidekning i ulike typer terreng. Målingene viser at beregningene stemmer godt med reell veidekning. ... Nkoms beregninger bygger på teoretiske modeller basert på internasjonale avtaler og sannsynlighetsberegninger. De gir et estimat av mulig dekning og er ikke en garanti for at det er dekning på et spesielt geografisk punkt. Videre har Nkom benyttet kart og veidata fra Kartverket [15] med 100 m oppløsning. ... Målinger Nkom har gjort på DAB-nivåer i felt viser at resultater fra P.1546-beregningene gir det mest sammenfallende resultatet. Nkom valgte av denne grunn å benytte P.1546 for dekningsberegninger av DAB. Som beskrevet i avsnittet ovenfor tar ikke Nkom høyde for refleksjoner i sine beregninger. På bakgrunn av dette vil P.1546, som er mindre terrengsensitiv og mindre avhengig av refleksjoner, gi de mest nøyaktige beregningene for DAB. Norkring bruker en såkalt IRT-3D-modell som er tilpasset til norske forhold i sin planlegging og beregning av dekning for DAB. Modellen tar hensyn til refleksjoner, noe som øker signalstyrken, gir bedre SFN-gain3 og kan gi et mer realistisk bilde av dekningen sammenlignet med P.1546-5 og P.1812-3. Modellen er optimalisert basert på målinger i felt for å gi et mest mulig realistisk bilde av dekningen. ... Det er gjort dekningsberegninger på veiklassene europavei, riksvei, fylkesvei og kommunale veier separat og nevnte veiklasser samlet. Som en del av oppdraget ...har Nkom utført dekningsmålinger i felt. Målingene er gjort for å kontrollere om de teoretiske beregningene stemmer med virkeligheten. Det er valgt ut tre terrengtyper: flatt, kupert og urbant. Disse tre terrengtypene er ment å være representative for Norge som helhet. Med kalibrert antenne på taket av en målebil, målehøyde ca. 1,90 m over bakken, har Nkom kjørt rundt i områder som er representative for disse terrengtypene og utført feltstyrkemålinger av Regionblokka (NRKs nett) og Riksblokk 1. Nkom utførte feltstyrkemålinger langs noen utvalgte veistrekninger for Regionblokka og Riksblokk 1. Dette for å vurdere dekningskartet til Digitalradio Norge på www.radio.no. Nkom målte ingen avvik på dekningen til Regionblokka i forhold til dekningskartet på radio.no langs denne kjøreruten " https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge https://www.medienorge.uib.no/files/Eksterne_pub/Vurdering om dekningsvilkår for avvikling av FM er oppfylt.pdf Endret 14. april 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 (endret) 4 hours ago, Rune_says said: Slik jeg tolker det, så finnes det ikke målinger foretatt langt unna boliger. Alt utenfor boligområder er kun estimat - som trolig bruker en forenklet modell for terrenget (om noen). DAB er i praksis slik at den er OK i Heggedal, men kjører man noen km sørover mot der Fv165/167 møtes så blir det borte på vei ned bakkene fra Heggedal og kommer først tilbake et sted i svingene opp mot Røyken. Dvs Grodalen i Asker. Det er et ganske sentralt og mye trafikkert sted. Mulig antennen som bilglass-firmaet monterte er spesielt dårlig, men dette var aldri noe tema med FM. Motsatt, hadde pengene på DAB-utbyggingen blitt brukt på bedre mobildata-dekning kunne vi kanskje fått mer robust og feiltolerant mobildata-dekning - men igjen, 2022, fortsatt flere steder langs veier og toglinjer (forsåvidt annet tema men et godt symptom) hvor det ikke finnes mobildata-dekning i det hele tatt. Gullhella stasjon i Asker - absolutt ingen mobildata. Telenor og Telia peker på Vy og motsatt - men det er faktisk ingen konsesjonskrav som teleselskapene har til dekning - så da sitter man der... Og kan tidvis se på reklamen at nå har en eller annen forblåst fjord i Nordland eller på vestlandet har fått dekning. Eller at nå er det 5G-dekning i "Påskefjellet" - men der titusenvis pendler hver dag, nei se der er det null satsning... Hele satsningen på DAB/+ er feilslått og relativt diskriminerende for lokalradioene når NRK "breier" seg med et konsesjonsregime som gir de ca 15 av de 30 tilgjengelige kanalene. Mye bedre med TuneIn eller lign på mobilen og fritt valg av tusenvis av radiokanaler fra hele verden. Mobildekning, ja. Hvilken leverandør blant de tre? Myndighetene ville ha et eget og uavhengig nett for radio. Digitalt, så klart. For hele landet. Det har man fått. Nrk hadde jo flest kanaler i det såkalt riksdekkende FM nettet. Bare en var såkalt riksdekkende. P1. Det krevde 1200 FM sendere. P2 og P3 hadde mange færre sendere, og P4 og Radio Norge enda færre. Så måtte P4 bytte sendenett med Radio Norge, og P4 fikk enda dårligere dekning. Nå har de kommersielle en dekning på ca. 90%, med litt over 200 sendere, som ofte er sterkere enn Nrk sine. Nrk har ca. 1000 sendere, med en dekning på 99.3%. Med ca. 13 kanaler. Har kjørt mange ganger ned fra Asker til E134 på vei hjem fra Bærum til Nesodden, senere Fredrikstad. Ingen problemer. Men forskjell på antenner, antenneforsterkere og radioer. Etter at bilbransjen begynte å levere fabrikkinnstallerte radioer i sine biler, har ingen funnet det verdt å teste bilradioer mot hverandre. Og heller ikke etter at DAB ble inkludert, sånn rundt 2013. Etter å ha diskutert DAB dekning på Facebook og her i mange år, så er det klart det er forskjell på bilradioer og antenner. Og at bruk av en DAB radio er vanskelig for noen, samt at mange ikke skjønner forskjell på lokale og riksdekkende kanaler. På toppen av Nesodden i januar, fler enn 90 DAB kanaler, inkludert Nrk kanalene fra Vestfold/Telemark. 9 FM kanaler. Når det gjelder mobildekning, så er den avhengig av mobil og leverandør. Jeg kjører alltid med mobil på dashbordet og appen Waze, som alltid forteller meg hvilken hastighet jeg har og hvilken hastighet som er tillatt på veien. Veien fra Asker går jo forbi Gullhella og har aldri merket at mobilsignaler forsvinner fra mine iPhoner. Eller DAB, som sagt. Endret 14. april 2022 av Kjell Olaf Winther 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 14. april 2022 Forfatter Del Skrevet 14. april 2022 jeg forstår ikke at noen ikke klager. Det er grusomt at vi tillater at myndighetene kan få lov til å holde på slik med et mislykket prosjekt. Det er meningsløst at man kjører utenfor tettsted og så forsvinner dab+ og ingen radio. Det er forferdelig at noen som jobber i Oslo tror det er kun en by i Norge, og resten er kun der for å spe på skatten. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 stamkunde skrev (9 minutter siden): jeg forstår ikke at noen ikke klager. Det er grusomt at vi tillater at myndighetene kan få lov til å holde på slik med et mislykket prosjekt. Det er meningsløst at man kjører utenfor tettsted og så forsvinner dab+ og ingen radio. Det er forferdelig at noen som jobber i Oslo tror det er kun en by i Norge, og resten er kun der for å spe på skatten. Nå har jo flere i tråden her svart at situasjonen stort sett oppleves motsatt. At vi har fått veldig god DAB+-dekning. Som sagt opplever jeg ingen problemer når vi kjører i Trøndelag, eller mellom Trøndelag og Sørlandet. På hytta har vi gått fra skurrete FM til krystallklar DAB+. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 14. april 2022 Forfatter Del Skrevet 14. april 2022 Håvard skrev (12 minutter siden): Nå har jo flere i tråden her svart at situasjonen stort sett oppleves motsatt. At vi har fått veldig god DAB+-dekning. Som sagt opplever jeg ingen problemer når vi kjører i Trøndelag, eller mellom Trøndelag og Sørlandet. På hytta har vi gått fra skurrete FM til krystallklar DAB+. det er helbom i det du uttrykker. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 stamkunde skrev (1 minutt siden): det er helbom i det du uttrykker. Neida. Kjørte fra Østlandet til Trøndelag nå i påsken. Hørte på radioen hele veien. Vi har fått krystallklar radio på hytta, før var det dårlig FM-dekning og skurrete radio. På side 1 i tråden skriver flere at de opplever god DAB-dekning langs veien. Hva er helbom? 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 14. april 2022 Forfatter Del Skrevet 14. april 2022 Håvard skrev (16 minutter siden): Neida. Kjørte fra Østlandet til Trøndelag nå i påsken. Hørte på radioen hele veien. Vi har fått krystallklar radio på hytta, før var det dårlig FM-dekning og skurrete radio. På side 1 i tråden skriver flere at de opplever god DAB-dekning langs veien. Hva er helbom? du vet ikke hva du prater om. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 stamkunde skrev (1 minutt siden): du vet ikke hva du prater om. Dine erfaringer er relevante. Å tro at dine erfaringer er de eneste riktige og at alle andre tar feil får deg bare til å se ut som en tulling. -k 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 Det er mange individuelle erfaringer med DAB hvor alle er reelle, så en bør prøve å unngå munnhuggeri mot hverandre. Prøv heller å komme til bunns i hva som egentlig skjer, sånn at alle kan lære av det. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 14. april 2022 Forfatter Del Skrevet 14. april 2022 vidor skrev (2 minutter siden): Det er mange individuelle erfaringer med DAB hvor alle er reelle, så en bør prøve å unngå munnhuggeri mot hverandre. Prøv heller å komme til bunns i hva som egentlig skjer, sånn at alle kan lære av det. jeg har sagt mitt, dab+ er elendig Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 6 hours ago, Rune_says said: Slik jeg tolker det, så finnes det ikke målinger foretatt langt unna boliger. Alt utenfor boligområder er kun estimat - som trolig bruker en forenklet modell for terrenget (om noen). DAB er i praksis slik at den er OK i Heggedal, men kjører man noen km sørover mot der Fv165/167 møtes så blir det borte på vei ned bakkene fra Heggedal og kommer først tilbake et sted i svingene opp mot Røyken. Dvs Grodalen i Asker. Det er et ganske sentralt og mye trafikkert sted. Mulig antennen som bilglass-firmaet monterte er spesielt dårlig, men dette var aldri noe tema med FM. Motsatt, hadde pengene på DAB-utbyggingen blitt brukt på bedre mobildata-dekning kunne vi kanskje fått mer robust og feiltolerant mobildata-dekning - men igjen, 2022, fortsatt flere steder langs veier og toglinjer (forsåvidt annet tema men et godt symptom) hvor det ikke finnes mobildata-dekning i det hele tatt. Gullhella stasjon i Asker - absolutt ingen mobildata. Telenor og Telia peker på Vy og motsatt - men det er faktisk ingen konsesjonskrav som teleselskapene har til dekning - så da sitter man der... Og kan tidvis se på reklamen at nå har en eller annen forblåst fjord i Nordland eller på vestlandet har fått dekning. Eller at nå er det 5G-dekning i "Påskefjellet" - men der titusenvis pendler hver dag, nei se der er det null satsning... Hele satsningen på DAB/+ er feilslått og relativt diskriminerende for lokalradioene når NRK "breier" seg med et konsesjonsregime som gir de ca 15 av de 30 tilgjengelige kanalene. Mye bedre med TuneIn eller lign på mobilen og fritt valg av tusenvis av radiokanaler fra hele verden. Mobildekning, ja. Hvilken leverandør blant de tre? Myndighetene ville ha et eget og uavhengig nett for radio. Digitalt, så klart. For hele landet. Det har man fått. Nrk hadde jo flest kanaler i det såkalt riksdekkende FM nettet. Bare en var såkalt riksdekkende. P1. Det krevde 1200 FM sebdre. P2 og P3 hadde mange færre sendere, og P4 og Radio Norge enda færre. Så måtte P4 bytte sendenett med Radio Norge, og P4 fikk enda dårligere dekning. Nå har de kommersielle en dekning på ca. 90%, med litt over 200 sendere, som ofte er sterkere enn Nrk sine. Nrk har ca. 1000 sendere, med en dekning på 99.3%. Har kjørt mange ganger ned fra Asker til E134 på vei hjem fra Bærum til Nesodden, senere Fredrikstad. Ingen problemer. Men forskjell på antenner, antenneforsterkere og radioer. Etter at bilbransjen begynte å levere fabrikkinnstallerte radioer i sine biler, har ingen funnet det verdt å teste bilradioer mot hverandre. Og heller ikke etter at DAB ble inkludert, sånn rundt 2013. Etter å ha diskutert DAB dekning på Facebook og her i mange år, så er det klart det er forskjell på bilradioer og antenner. Og at bruk av en DAB radio er vanskelig for noen, samt at mange ikke skjønner forskjell på lokale og riksdekkende kanaler. På toppen av Nesodden i januar, fler enn 90 DAB kanaler, inkludert Nrk kanalene fra Vestfold/Telemark. 9 FM kanaler. Når det gjelder mobildekning, så er den avhengig av mobil og leverandør. Jeg kjører alltid med mobil på dashbordet og appen Waze, som alltid forteller meg hvilken hastighet jeg har og hvilken hastighet som er tillatt på veien. Veien fra Asker går jo forbi Gullhella og har aldri merket at mobilsignaler forsvinner fra mine iPhoner. Eller DAB, som sagt. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. Nå er det sånn at det er en del voksne menn i vårt langstrakte land som opplever det motsatte. Hovedgrunnen til det er at de ikke har «riktig» utstyr. At mange har installert en DAB adapter og en antenne som ikke er montert riktig. Da opplever mange dårlig dekning. Og, ettersom det ikke er noe i veien med eget utstyr, så må det være noe galt med dekningen. De fleste som har problemer med DAB, som jeg har diskutert med, mener dette. Og samme hva jeg og andre som ikke har problemer med dekning, og ikke har hatt det i mange år, for min del i over 8 år, så vet vi ikke hva vi snakker om, eller vi har ikke peiling på radio osv. Det er dessverre altfor mange med radiobakgrunn som ikke er oppdatert på hvordan DAB fungerer kontra FM. Mens de samme voksne menn er på Internett, Facebook og Diskusjon.no og HiFi sentralen. Og er medlem av div. Facebookgrupper mot DAB. Og har da selvsagt liten erfaring med DAB…..mens mange i all hemmelighet hører på radio med DAB. Noen steder i landet fungerer FM brukbart i bil, hvis man ikke kjører for langt. Som regel en av de store lokalradioene med flere sendere. Sånn er det bare, i vårt langstrakte land. God radiopåske. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Kjell Olaf Winther skrev (10 timer siden): ... Har kjørt mange ganger ned fra Asker til E134 på vei hjem fra Bærum til Nesodden, senere Fredrikstad. Ingen problemer. Men forskjell på antenner, antenneforsterkere og radioer. Etter at bilbransjen begynte å levere fabrikkinnstallerte radioer i sine biler, har ingen funnet det verdt å teste bilradioer mot hverandre. ... E134 (20K+ ådt) på den strekningen er i ganske åpent terreng, så god dekning. Også best dekning på topper/høydedrag (som dekningskartene bekrefter) mhp toppen av Nesodden som du nevnte med 90 DAB kanaler (?). Veistrekningen jeg nevnte har en årsdøgn trafikk (ådt) på 12 000 og mangler altså dekning så DAB+ faller ut et par minutter - men det er OK så lenge hytta har fått krystallklar DAB+ lyd ? Da er vi ikke enige der. Ellers enig i lite med objektive tester av DAB+ antenner. Endret 15. april 2022 av Rune_says Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15. april 2022 Forfatter Del Skrevet 15. april 2022 Iki skrev (På 12.4.2022 den 20.24): Har aldri opplevd problemer med dab mellom Tromsø og Trondheim. Det var problemer med FM på strekningen. jeg har kjørt mellom tromsø og trondheim, og dab+ faller vekk når man kjører utenfor tettbygde strøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå