Redaksjonen. Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Nissan har startet prototype-produksjon av faststoffbatterier. Skal komme i 2028 [Ekstra] 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) Det interessante blir hvilke egenskaper det får i f.eks sterk kulde, som har vært en hemsko for denne teknologien. Mercedes sine busser med faststoffbatterier må kobles til "motorvarmer" for å holde batteriene varme når de står parkert selv på sommeren. Edit: Driftstemperaturen til batteriene er i området 50-80°C. Ellers så blir både energitetthet og laderaten, C, interessant. Endret 12. april 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 (endret) Dere som kan lese denne, er det troverdige detaljer i artikkelen eller er det Toyota-nivå om fantastiske ting men alltid en håndfull år frem i tid? (Noe som selvfølgelig ikke blir noe av) Endret 13. april 2022 av The Very End Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 (endret) Det er vel slik at "hele verden" jobber med å utvikle både faststoffbatterier og andre batteriteknologier. Tipper både Nissan og Toyota holder seg til "state of the art" i teknologi, men konsentrerer seg om å gjøre teknologien anvendbar i biler. Skulle de mot formodning være på sporet av enestående batterikjemi, så hadde de neppe hatt råd til å ikke å satse bredere på denne. Endret 13. april 2022 av NERVI Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 Simen1 skrev (15 timer siden): Det interessante blir hvilke egenskaper det får i f.eks sterk kulde, som har vært en hemsko for denne teknologien. Mercedes sine busser med faststoffbatterier må kobles til "motorvarmer" for å holde batteriene varme når de står parkert selv på sommeren. Edit: Driftstemperaturen til batteriene er i området 50-80°C. Ellers så blir både energitetthet og laderaten, C, interessant. Toyota sier at de første faststoffbatteriene vil gå til hybrider. Høy kost, krav til arbeidstemperatur, høy energitetthet og høy C-rate gjør dem perfekte til hybrider inntil prisen går ned og begrensningene blir borte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 uname -i skrev (51 minutter siden): Toyota sier at de første faststoffbatteriene vil gå til hybrider. Høy kost, krav til arbeidstemperatur, høy energitetthet og høy C-rate gjør dem perfekte til hybrider inntil prisen går ned og begrensningene blir borte. Mercedes sine busser med faststoffbatterier lader bare med 88 kW på et 442 kWh batteri, altså 0,2C. Dette er med DC så det er ikke noen intern lader som begrenser effekten. Energitettheten skal være 140 Wh/kg. Så ingenting spesielt hos Mercedes ennå. Det er derfor jeg sier noe nøkternt at jeg er spent på hvilke spesifikasjoner Nissan sin batteriteknologi vil gi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå