meg0709 Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 (endret) Den gang jeg kjørte manuell bil så brukte jeg alltid revers gir og håndbrekk, de som klager på at håndbrekket fryser bruker det ikke nok, da fryser det garantert, bruker alltid håndbrekket nå når jeg kjører automat også. Og man holder da alltid inne clutchen når man starter en bil, i mange moderne biler så er clutchen startsperra også, men det er jo lett å både se og kjenne om den står i såkalt nøytral/ikke i gir. Endret 11. april 2022 av meg0709 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 Alltid bil i 1gir/revers + brekket på når man parkerer. Er det veldig bratt så hjula inn mot kant/vekk fra det man helst ikke vil rulle på. Clutch + bil i fri når man starter. Da slipper man den teoretiske muligheten at clutchen ikke funker og bilen hopper fram/bakover. Etter å ha kjørt både lastebil og biler med dårlig synkronisert kasse er jeg alltid "innom" 2 gir før bilen settes i 1 gir. Det sparer girkassa for mye har jeg inntrykk av, spesielt om man akkurat har rygga og skal framover igjen. Alt dette går på autopilot og er ren rutine 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 (endret) 2 hours ago, Mephisto- said: Jeg kan pitche inn her. Jeg bruker aldri håndbrekket. Jeg bor i nord, og selv nye biler sliter med -30 og ned hvor håndbrekket fryser fast. Det som er utelatt, og ganske viktig med parkering i bakke er å vri på hjulene. Merkelig, har selv vokst opp i indre Hedmark hvor det ofte i lange perioder er -30 eller mindre på vinteren og har aldri hatt problem med at håndbrekket har fryst fast. Hørte aldri om noen som hadde det problemet heller. Riktignok kjørte jeg ikke med noen nye biler da, men kanskje du bare ikke bruker det ofte nok? Endret 11. april 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 1. Pleier å bruke håndbrekk, noen ganger litt slapp på det hvis det er paddeflat. 2. Ja 3. Revers pleier å være marginalt lavere giret, men langt mindre sannsynlighet for uhell når man bruker første gir. 4. På nyere biler så må clutchen være trykket inn, eller at den står i fri for å starte Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 shockorshot skrev (2 timer siden): Merkelig, har selv vokst opp i indre Hedmark hvor det ofte i lange perioder er -30 eller mindre på vinteren og har aldri hatt problem med at håndbrekket har fryst fast. Hørte aldri om noen som hadde det problemet heller. Riktignok kjørte jeg ikke med noen nye biler da, men kanskje du bare ikke bruker det ofte nok? Det er kanskje fuktigere luft langs kysten lenger nord enn i Hedmark? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Fryser brekket så er det på tide å smøre opp. Brekket frøs på min gamle bil, men det løsnet av seg selv når jeg tok løs. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 5 hours ago, ITtraktor said: Det er kanskje fuktigere luft langs kysten lenger nord enn i Hedmark? Ikke i 30 minus, da er det helt likt Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 shockorshot skrev (1 time siden): Ikke i 30 minus, da er det helt likt Fuktigheten ser ikke på gradestokken, trekker seg inn i vaieren ved + grader.. 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 3 minutes ago, Jarmo said: Fuktigheten ser ikke på gradestokken, trekker seg inn i vaieren ved + grader.. Og dette skiller seg fra frosttåka langs Glomma på hvilken måte? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) shockorshot skrev (12 minutter siden): Og dette skiller seg fra frosttåka langs Glomma på hvilken måte? Frosttåka har allerede isformat så blir vel ikke så mye inn da? Bor selv ved elva og har fått fast vaier etter mildvær har gått over til kuldegrader. Dog var vaieren av dårlig kvalitet og ble byttet av merkeforhandler til en bedre type. (konstuksjonsfeil, sa dem) Endret 12. april 2022 av Jarmo Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) 10 minutes ago, Jarmo said: Frosttåka har allerede isformat så blir vel ikke så mye inn da? Poenget er at det ofte er for høy luftfuktighet iforhold til metningsgraden til luften. Frosttåka var et eksempel på at det skjer selv under 0. Hvis problemet var at det trekker seg inn i vaieren ved høyere luftfuktighet for å så holde seg der, selv hele veien fra plussgrader, til det plutselig blir 30minus så vil du se akkurat det samme langs Glomma. Selv hvis man drar vekk fra Glomma, under ca 10 minus er det ikke noe særlig forskjell på luftfuktigheten mellom kyst og innland siden mengden vann luften kan holde på er så ekstremt lav. Likevel kjenner jeg ingen, inkludert meg selv og min familie, som noen gang har fått håndbrekket fryst fast. Dører? Ja, nesten hver vinter. Lås? Ja. Vindusviskere? Ja. Bensinlokk? Ja. Men aldri håndbrekk. Endret 12. april 2022 av shockorshot Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 shockorshot skrev (4 minutter siden): Poenget er at det ofte er for høy luftfuktighet iforhold til metningsgraden til luften. Frosttåka var et eksempel på at det skjer selv under 0. Hvis problemet var at det trekker seg inn i vaieren ved høyere luftfuktighet for å så holde seg der, selv hele veien fra plussgrader, til det plutselig blir 30minus så vil du se det akkurat samme langs Glomma. Selv hvis man drar vekk fra Glomma, under ca 10 minus er det ikke noen forskjell på luftfuktigheten mellom kyst og innland. Likevel kjenner jeg ingen, inkludert meg selv og min familie, som noen gang har fått håndbrekket fryst fast. Dører? Ja, nesten hver vinter. Lås? Ja. Vindusviskere? Ja. Bensinlokk? Ja. Men aldri håndbrekk. Ved 20 kuldegrader inneholder luft med 90 % relativ fuktighet mindre vanndamp enn luft med 90 % relativ fuktighet gjør ved 20 varmegrader. For at den relative luftfuktigheten skal være den samme, må varm luft inneholde en større mengde vanndamp enn kald luft må. Selv om den kalde luften ute har høy relativ fuktighet, inneholder den lite vanndamp. Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Just now, Jarmo said: Ved 20 kuldegrader inneholder luft med 90 % relativ fuktighet mindre vanndamp enn luft med 90 % relativ fuktighet gjør ved 20 varmegrader. For at den relative luftfuktigheten skal være den samme, må varm luft inneholde en større mengde vanndamp enn kald luft må. Selv om den kalde luften ute har høy relativ fuktighet, inneholder den lite vanndamp. Ja det var nettopp det som var poenget mitt med: Selv hvis man drar vekk fra Glomma, under ca 10 minus er det ikke noe særlig forskjell på luftfuktigheten mellom kyst og innland siden mengden vann luften kan holde på er så ekstremt lav. Tror du det er tåke rundt Glomma bare når det er minusgrader? Poenget er at det er vedvarende for høy luftfuktighet i luften rundt Glomma enn hva luften har evne til å bære. Derfor vil den kondensere på alt den treffer. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 sedsberg skrev (18 timer siden): Ganske vanlig på nyere biler at man må trykke inn clutchen for å starte. Var slik på en '07 Yaris jeg hadde også. Det finnes vel ikke biler fra siste 5-7 år som vil starte uten at clutch holdes inne? Eldre enn 7-8 år så er det nok mer variabelt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Kjører elbil, så bilen må settes i P for å kunne slåes av, og må holde inne bremsen for å få startet bilen. Clutch finnes ikke, ei heller vanlig gir, så ingen av de påvirker nå. Men kobler alltid inn "håndbrekket", uansett. Men før jeg gikk helelektrisk, så var rutinen at: 1. Håndbrekk på, du vet aldri om det kan komme en ytre påvirkning. Av samme grunn pekes forhjulene alltid inn mot fortauskant, gressplenen eller bygning, slik at om den mot formodning triller eller sklir på vinteren, så skal den gjøre minst mulig skade på annet/andre. Der jeg parkerer til daglig må jeg stå på skrått nedover, og jeg rygger inn i 99% av tilfellene. Minst skade blir det av om den triller mot husveggen, selv om "veien" er nedover mot vestre, så hjulene står da vridd mot høyre. Da vil den i beste tilfellet bare blokkere veien mellom parkeringsplassen og bygningen. 2 og 3. Alltid i gir eller revers. Har jeg bilen parkert med nesen mot nedoverbakke/helning, setter jeg den alltid i revers (motsatt av trilleretning), og dermed alltid i førstegir om nesen peker mot oppoverbakke. På flatmark, så er det stort sett førstegiret som brukes. 4. Starter alltid med clutch inne, med mindre bilen krever noe annet. Clutch og bremsepedal om jeg står i bakke eller i helning. Har opplevd kenguruhopp, men heldigvis var dette gjort med vilje, etter instruksjon fra den som skulle lære meg, slik at jeg fikk sett og merket hva som skjer om man glemmer clutchen. Det var selvsagt ingen hindringer i veien der det ble testet, og ingen folk i nærheten. Fastfrossen håndbrekk kommer nesten alltid av manglende vedlikehold, der vann har fått trenge inn gjennom sprukket beskyttelse, alternativt at man om vinteren ikke prøver å sparke av den "slushen" som omgir hjul og bremser, som har pakket seg rundt hjulbuen. Få det vekk før det fryser fast. Som flere sier her, vanen bør være at man alltid sikrer seg mot at ting skjer, og for at det gir færrest skader om det likevel skjer. Har lest nok om biler som har hoppet i gir eller ikke klart å hindre at man får "tjuvstarta" bilen, om den ikke klarer å holde bilen med bare gir/revers. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 (endret) https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/GaBrb4/nyhetsstudio Quote I utgangspunktet skal jo ikke en bil trille avgårde dersom den er parkert i gir eller med håndbrekket på, så man kan jo bare spekulere i hva som har skjedd her, sier Gausdal. En bil som står i gir har ikke låst drivverk. Den kan utmerket godt trille avgårde. Edit: Saken ble plutselig paywall. Tl;Dr: Bil rullet fra parkeringsplass og rett ned på E18. https://www.nrk.no/sorlandet/e18-blir-delvis-stengt-1.15938978 Endret 23. april 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 On 4/11/2022 at 7:46 PM, sedsberg said: Ja man kan selvfølgelig ta sjansen. Men det første som blir sjekket når de dykker ned for å hente opp bilen er handbrekket. Er det av så er det bye-bye forsikring. Har du en kildehenvisning for denne påstanden? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 shockorshot skrev (På 12.4.2022 den 10.19): Likevel kjenner jeg ingen, inkludert meg selv og min familie, som noen gang har fått håndbrekket fryst fast. Dører? Ja, nesten hver vinter. Lås? Ja. Vindusviskere? Ja. Bensinlokk? Ja. Men aldri håndbrekk. Alle disse kan hindres med silikonstift eller låsolje (eller tilsvarende) Om det skjer hver vinter så betyr det at det er dårlig vedlikehold. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. april 2022 Del Skrevet 21. april 2022 (endret) shockorshot skrev (På 12.4.2022 den 10.19): Likevel kjenner jeg ingen, inkludert meg selv og min familie, som noen gang har fått håndbrekket fryst fast. Jeg bor i Oslo og hadde en Ford Focus hvor brekket jevnlig frøs. Mye «furing» typisk på snøføre for å få det til å slippe (gjerne med en smell). Parkerte derfor helst på flat mark i gir men uten brekk. -k Endret 21. april 2022 av knutinh Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2022 Del Skrevet 22. april 2022 https://www.frende.no/aktuelt/triller-bilen-kan-det-straffe-seg/#:~:text="Sjåføren har det fulle og,skadene du har påført andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå