Gå til innhold

Lettere og raskere – uten utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som har en 14 fots alujolle hvor handterbarhet er viktig. (Dras på land når den ikke er i bruk). Er det teoretisk mulig å få energitettheten så høy i et batteri at man kan kjøre i plan noen timer. Og etterpå være i stand til å bære batteriet opp til hytta for lading?

(Liksom man bukserer en 20 liters bensintank i dag)

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, mosedotten said:

Er det teoretisk mulig å få energitettheten så høy i et batteri at man kan kjøre i plan noen timer. Og etterpå være i stand til å bære batteriet opp til hytta for lading?

Jeg tror du skal regne med minst 50 kg per time i plan for en liten jolle med en person ombord, og de LiFePo4 batteriene som er i vanlig bruk. De gir ca. 100 Wh/kg. Men det snakkes jo om batterier opp til 400 Wh/kg.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Hvis tallene stemmer så får jeg 1 time i plan med 14 fots jolle på 50 kilo batteri.....Ikke så veldig lovende. Hva med hydrogen? Fins det noe tall for tilsvarende? Hva veier en brenselcelle som kan generere nok kraft til å holde en elektrisk "30" hester gående? (Og ikke minst - hva koster noe slikt?). Og hvor mye H2 bruker den for å holde 14 fotingen i plan en time? Holder det med en "sprayboks" hydrogen i ny og ne? Enkelte matvarebutikker selger gass til grillen. ("eget skur utenfor".). Kanskje en gang i framtiden selger de også flasker med H2 i ulike størrelser? (Til påhengeren, gressklipperen, snefresen osv...)

Lenke til kommentar
mosedotten skrev (På 11.4.2022 den 19.57):

For de som har en 14 fots alujolle hvor handterbarhet er viktig. (Dras på land når den ikke er i bruk). Er det teoretisk mulig å få energitettheten så høy i et batteri at man kan kjøre i plan noen timer. Og etterpå være i stand til å bære batteriet opp til hytta for lading?

(Liksom man bukserer en 20 liters bensintank i dag)

 

Mye bedre å dra strømkabel ned til brygga, og med det slippe å ta ut batteriene. Dess høyere fart og større båt, dess mer batteri trengs for å gi nok energi, og da blir det veldig fort for tungt til at man vil buksere med batterier.

Det måtte i tilfelle være om man hadde en liten 2-hjuls traktor med henger til å frakte batteriene. Og gjerne en liten lift til å løfte batteriene ut av båten og inn igjen.

Det er lite sannsynlig at batteriene blir så lette og samtidig så energifulle at du vil få dette i en "bærbar" utgave. Tror jeg...

Lenke til kommentar

Det bør bli slutt på at TU lyver om utslipp. Det bør snakkes om energibruk i stedet. Det er fint at Br Aa lager båter med minst mulig utslipp. Men all energibruk gir utslipp, enten direkte som ved forbrenning av fossile energikilder. Eller indirekte ved at utslippene skjer der elektrisitet lages evt ved at man overfører el som brukes til annet nå til de elektriske hurtigbåtene. TU bør være nøyaktige i sin omtale av energibruk. Ser fram til endret framstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...