Trånngiske Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 Hei! Kjøpte meg en "ny" 2018 octavia på fredag. Den har et par små steinaprang som jeg vil fikse. Har noen gode tips? Er fluidfilm lurt i tiden frem til jeg får primer/lakk i posten? Bilde av største spranget, ca 4mm stort; https://imgur.com/a/w9eopvC Tips og triks mottas med takk 😁 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 Puss med fint våtslipepapir. Rengjør med silikonspray Spray på et lag par lag med Brunox, la det tørke godt mellom hvert lag. Sparkle med filler Pusse pusse pusse Lakkspray Klarlakk + En masse tålmodighet. Eller; dersom du ikke bryr deg om nøyanseforskjeller og bare vil ha en rask løsning. > https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/rustbeskyttelse/hammerite-hvit/n421/pn6602/ Pensle på. Tørke. > Ferdig Lenke til kommentar
Trånngiske Skrevet 11. april 2022 Forfatter Del Skrevet 11. april 2022 13 minutes ago, Milhouse85 said: Puss med fint våtslipepapir. Rengjør med silikonspray Spray på et lag par lag med Brunox, la det tørke godt mellom hvert lag. Sparkle med filler Pusse pusse pusse Lakkspray Klarlakk + En masse tålmodighet. Eller; dersom du ikke bryr deg om nøyanseforskjeller og bare vil ha en rask løsning. > https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/rustbeskyttelse/hammerite-hvit/n421/pn6602/ Pensle på. Tørke. > Ferdig Tusen takk! Er sprit i steden for silikon spray ok? Hva er hensikten med sparkel? Steinspranget er nede ved hjulbue, lite synlig. Er sparkel viktig for noe annet enn utseende? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Bjorhusdal skrev (14 timer siden): Tusen takk! Er sprit i steden for silikon spray ok? Hva er hensikten med sparkel? Steinspranget er nede ved hjulbue, lite synlig. Er sparkel viktig for noe annet enn utseende? Noen typer sprit slik som white spirit inneholder olje - så den kan du ikke bruke. Rødsprit inneholder ikke olje. Sparkel eller filler er mest for å få det jevnt. Men også for å beskytte. Dersom du ikke er så opptatt av utseendet kan du bare kline på en rustbeskyttende maling/lakk med en gang. Men jeg hadde pusset litt rundt. En enda enklere løsning er å bare pusse det vekk med et dremel-tool eller lignende. Puss, vask med rødsprit og legg på en rustbeskyttende maling/lakk - slik som hammerite. Du kan også bruke en lakkstift bare for å dekke over brunoxen. Mange måter å gjør det på... Lenke til kommentar
Trånngiske Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 4 minutes ago, Milhouse85 said: Noen typer sprit slik som white spirit inneholder olje - så den kan du ikke bruke. Rødsprit inneholder ikke olje. Sparkel eller filler er mest for å få det jevnt. Men også for å beskytte. Dersom du ikke er så opptatt av utseendet kan du bare kline på en rustbeskyttende maling/lakk med en gang. Men jeg hadde pusset litt rundt. En enda enklere løsning er å bare pusse det vekk med et dremel-tool eller lignende. Puss, vask med rødsprit og legg på en rustbeskyttende maling/lakk - slik som hammerite. Du kan også bruke en lakkstift bare for å dekke over brunoxen. Mange måter å gjør det på... Tusen takk! Brunox og lakk er bestilt, får forhåpentligvis lagt dette neste uke. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Brunox har jeg dårlig erfaring med. Krever veldig mye for- og etterarbeid. Hvis det ikke er godt nok, "slipper" den og det begynner å ruste igjen under brunoxen. Det jeg har hatt mest suksess med er å slipe til bart metall, påføre Hagmanns Rustomvandler, grunne, lakke og klarlakke. Lenke til kommentar
Trånngiske Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 1 minute ago, Kajac said: Brunox har jeg dårlig erfaring med. Krever veldig mye for- og etterarbeid. Hvis det ikke er godt nok, "slipper" den og det begynner å ruste igjen under brunoxen. Det jeg har hatt mest suksess med er å slipe til bart metall, påføre Hagmanns Rustomvandler, grunne, lakke og klarlakke. Hva bruker du til grunning etter den da? Er primeren som følger med her ok? https://www.ebay.co.uk/itm/-/164488974044 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå