Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

LOL til evangelistene med disse uttalelsene når Tesla kuttet radar fordi de gikk tom for denne komponenten

"Man trenger ikke radar for selvkjøring fordi mennesker ikke har radar"
"Radar er forstyrrende så det blir dårligere med radar"

Nye hardware-versjonen til Tesla, HW4, skal nå ha radar. Jeg antar det jobbes hardt i ekkokammerne for å forene uttalelsene over med denne nyheten.

Noe annet gøy med HW4 er at det ikke er mulig å oppgradere til den. Så til alle som har kjøpt Tesla, "No FSD for you".

Tesla’s new self-driving (HW4) computer leaks: Here’s a teardown

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årh det er så kjedelig å høre på disse løgnene.

Tesla snakket om hd radar før de fjernet radar. Så det er ingen overraskelse. 

Og jo, fsd skal leveres til de uten radar, de med vanlig radar og de med HD radar. Systemene vill dog ikke være like gode, men gode nok. Ref tesla. Så får en se om de når opp til lovnadene eller om de må betale seg ut.

 

Edit: fsd beta leveres i dag til biler med og uten radar, og på bilene med radar er den vistnok deaktivert...

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

LOL til evangelistene med disse uttalelsene når Tesla kuttet radar fordi de gikk tom for denne komponenten

"Man trenger ikke radar for selvkjøring fordi mennesker ikke har radar"
"Radar er forstyrrende så det blir dårligere med radar"

Nye hardware-versjonen til Tesla, HW4, skal nå ha radar. Jeg antar det jobbes hardt i ekkokammerne for å forene uttalelsene over med denne nyheten.

Noe annet gøy med HW4 er at det ikke er mulig å oppgradere til den. Så til alle som har kjøpt Tesla, "No FSD for you".

Tesla’s new self-driving (HW4) computer leaks: Here’s a teardown

Artig, så mye hat det har kommet fra den kanten ang radar. Får se om P-sensorene kommer tilbake nå da, de som aaaaaldri virker uansett :) 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Artig, så mye hat det har kommet fra den kanten ang radar. Får se om P-sensorene kommer tilbake nå da, de som aaaaaldri virker uansett :) 

Jeg tipper at hd radar skal brukes til å trene vision slik de har gjort med tidligere radar og når vision er god nok blir den slått av for å minske støy slik som de har gjort med vanlig radar nå.

Altså, det er ingen tesla som bruker radar i dag. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (10 timer siden):

Dessverre er denne videoen laget med manipulerte situasjoner, og han som står bak er konkurrent av Tesla.

Det er usant at Dan O'Dowd er en konkurrent av Tesla. Firmaet hans, Greenhills Software, lager RT OS og støtteverktøy. Ingen ting av det de selger konkurrerer med noe Tesla-produkt.

Husk at det at man kan lage autonomi basert på disse verktøyene ikke betyr at de konkurrerer med Tesla(det er nok det mentale C-momentet ekkokamrene håper at folk skal akseptere), for hvis man mener det så må man også støtte absurditeter som at Intel er direkte konkurrent til Facebook siden man kan lage sosiale media-programmer som går på Intel-brikker.  

Mitt inntrykk er at Dan O'Dowd er genuint opprørt over at disse livsfarlige skrot-produktene blir solgt og finner veien ut i trafikken samtidig som NHTSA trekker bena etter seg. Siden han har mye penger så har han råd til å gjøre skikkelige undersøkelser og få budskapet sitt fram i offentligheten. Det er nok derfor han får så mange drapstrusler og blir utsatt for massiv trakassering av Tesla-fans.

Det er fint å se at han lykkes. Ser ut som NHTSA nå begynner å røre på seg selv om den siste tilbakekallingen av FSD var nokså veik. I stedet for å beordre systemet deaktivert til det er trygt så får Tesla 60 dager på seg til å fikse en del sikkerhetsdefekter. Det at Tesla ikke har klart å fikse det frem til nå selv om de har vært inneforstått med NHTSAs pålegg, kan tyde på at det ikke er så enkelt som fansen håper på.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (23 minutter siden):

De leverer hardware, OS og utviklingsverktøy som brukes i systemer med høye krav til stabilitet, sikkerhet og ytelse under krevende forhold. I tillegg til luftfart, helse og mange andre så er autonomi et av bruksområdene.  Igjen hvis Intel leverer brikker man kan kjøre programmer på så er ikke Intel en konkurrent til alle programvareselskaper.

For at de skal være konkurrenter så må de ha konkurrerende produkter. Tesla driver med bilproduksjon. Biler er produktet de selger, de selger meg bekjent ikke et Tesla Realtime OS eller Tesla utviklingsverktøy.

Og Greenhill Software selger ikke selvkjøring. De er for eksempel ikke på denne lista.

26 Self-Driving Car Companies You Should Know

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (26 minutter siden):

USA: Én død etter ulykke mellom Tesla og brannbil

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Q31eE/usa-en-doed-etter-ulykke-mellom-tesla-og-brannbil

 

Hvorfor nevner de at det er en Tesla når det ikke står noe om hvorvidt "autopilot" er benyttet? Blir ikke utrykningskjøretøyer truffet av annen trafikk hele tiden?

Kondolerer til den døde. 

 

Det er bare en grunn til å oppgi merke når en lager en slik artikkel og det er på grunn av klikk og penger. Det er ganske tragisk egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (46 minutter siden):

Hvorfor nevner de at det er en Tesla når det ikke står noe om hvorvidt "autopilot" er benyttet? Blir ikke utrykningskjøretøyer truffet av annen trafikk hele tiden?

Fordi det er en TESLA selvfølgelig. Ordet Tesla generer klikk som igjen genererer reklameinntekter. Det er det eneste som spiller noen rolle for den useriøse tabloidpressen.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

USA: Én død etter ulykke mellom Tesla og brannbil

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0Q31eE/usa-en-doed-etter-ulykke-mellom-tesla-og-brannbil

 

Hvorfor nevner de at det er en Tesla når det ikke står noe om hvorvidt "autopilot" er benyttet? Blir ikke utrykningskjøretøyer truffet av annen trafikk hele tiden?

NHTSA har en større etterforskning av Teslas Autopilot og la for ikke lenge siden til et dusin ulykker hvor Tesla på Autopilot smasher inn i utrykningskjøretøyer. Det er derfor det er interessant det som skjer her.

Tesla må i likhet med andre, oppgi om et førerassistansesystem var aktivert ved kræsjtidspunktet. Så om NHTSA vil etterforske denne, gjenstår å se. Men det likner veldig på mange andre ulykker med Autopilot. Ting går bra hver eneste dag. sjåføren vil følgelig slappe av og ikke være tilstrekkelig årvåken når det er en hendelse som Autopiloten ikke klarer å takle. Slik som ambulanser og annet som jobber på et ulykkessted.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kommer til å se tilbake til disse gammeldagse diskusjonene med ganske andre briller. Jeg har ikke noe behov for å prøve å predikere hvem som er best, hvem som er verst, osv., men jeg har alltid mistlikt den "hvem skal du drepe"-analogien. Den klarer jeg ordentlig ikke forstå er noe problem og føler det handler mest om å prøve å menneskeliggjøre en robots prosess på vei inn i en ulykke.

Ellers må jeg bare si @uname -i. Jeg har til gode å se noen som er så opptatt av å hate et spesifikt bilmerke. Jeg har vært åpen kritiker selv mot dem, men dette tar kaka. Skjeller du ut folki det virkelige liv på denne måten?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (38 minutter siden):

Jeg tror vi kommer til å se tilbake til disse gammeldagse diskusjonene med ganske andre briller. Jeg har ikke noe behov for å prøve å predikere hvem som er best, hvem som er verst, osv., men jeg har alltid mistlikt den "hvem skal du drepe"-analogien. Den klarer jeg ordentlig ikke forstå er noe problem og føler det handler mest om å prøve å menneskeliggjøre en robots prosess på vei inn i en ulykke.

Litt usikker på hva du vil frem til der.

Nimrad skrev (38 minutter siden):

Ellers må jeg bare si @uname -i. Jeg har til gode å se noen som er så opptatt av å hate et spesifikt bilmerke. Jeg har vært åpen kritiker selv mot dem, men dette tar kaka. Skjeller du ut folki det virkelige liv på denne måten?

Hvilken utskjelling? Noe på linje med å kalle folk "hatere"?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 timer siden):

De leverer hardware, OS og utviklingsverktøy som brukes i systemer med høye krav til stabilitet, sikkerhet og ytelse under krevende forhold. I tillegg til luftfart, helse og mange andre så er autonomi et av bruksområdene.  Igjen hvis Intel leverer brikker man kan kjøre programmer på så er ikke Intel en konkurrent til alle programvareselskaper.

Nei, dette er ikke som Intel. Her lager de konkrete produkter og løsninger for autonomi:

"The Green Hills Platform for Safe and Secure Automated Driving Systems"

"The focus of the autonomous driving ecosystem has shifted from performance at any cost to safety for mass production roll out. To that end, NXP and Green Hills have created the BlueBox Platform for Safe Autonomous Driving. It combines safety and performance on a trusted development and reference processor platform suited to the rigors of autonomous vehicle industrialization."

"Autonomous vehicle processor-in-the-loop platform"

De konkurrere altså med Tesla.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (53 minutter siden):

Nei, dette er ikke som Intel. Her lager de konkrete produkter og løsninger for autonomi:

"The Green Hills Platform for Safe and Secure Automated Driving Systems"

"The focus of the autonomous driving ecosystem has shifted from performance at any cost to safety for mass production roll out. To that end, NXP and Green Hills have created the BlueBox Platform for Safe Autonomous Driving. It combines safety and performance on a trusted development and reference processor platform suited to the rigors of autonomous vehicle industrialization."

"Autonomous vehicle processor-in-the-loop platform"

De konkurrere altså med Tesla.

Du tar feil. Greenhill Software lager en RT plattform med utviklingsverktøy og markedsfører seg til kunder som trenger slikt. Flyindustri, helse, aeorspace og ADAS/Autonomi for biler. Mener du at Green Hills konkurrerer med Boeing?

Men siden du bare gjentar det samme poenget gang på gang så skal jeg prøve noen andre innfallsvinkler som hvertfall burde være nok for andre som ønsker å forstå

1
Du går inn i Tesla-butikken og blir forbanna og utbryter "DA GÅR JEG TIL KONKURRENTEN!!"., Da vil du gå til en annen bilforhandler. Du vil kke gå til Greenhill Software for der får du ikke kjøpt noe som likner en gang. Selv en butikk som selger sparkstøttinger vil være nærmere.  Med andre ord så kan ikke Tesla og Greenhill Software være konkurrenter.

2
Tesla går konkurs. Det vil ha null innvirkning på Greenhill Software. De vil selge akkurat like lite eller mye som før. Ergo, de er ikke konkurrenter.

Tesla-fans har en egne evne til å vri på betydningen av ord. Her er en absurditet på linje med din. "Tesla og sykkelprodusenten DBS er direkte konkurrenter". Hvorfor? Jo fordi dess mer attraktive sykler DBS produserer, dess færre vil trenge bil og følgelig blir det solgt færre Teslaer.  Mener du DBS og Tesla er konkurrenter?

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...