Gå til innhold

Solgt primærbolig satt som sekundærbolig i skattemelding

Gjest e04e2...4b8

Anbefalte innlegg

Gjest e04e2...4b8

Hei,

Solgte i oktober 2021 min leilighet (primærbolig) da jeg skulle flytte til en ny by pga jobb. Da jeg hadde mulighet til å bo hos familie inntil jeg fant noe jeg ville kjøpe valgte jeg å selge før jeg kjøpte ny bolig (kjøpte ikke ny bolig i 2021). Overtakelse på primærboligen jeg solgte fant sted i starten av januar 2022, ca 3 måneder etter at jeg solgte.

Boligen jeg solgte hadde jeg bodd kontinuerlig i siden jeg flyttet inn i den i oktober 2019. Med andre ord var kravene til skattefri gevinst ved salg av primærbolig oppfylt.

Siden jeg skulle bo et annet sted midlertidig før jeg kjøpte en ny bolig, meldte jeg flytting til midlertidig adresse i slutten av desember 2021. Dette medfører at primærboligen jeg solgte i oktober da ble satt som sekundærbolig i skattemeldingen for 2021. Boligen jeg solgte var min primærbolig på det tidspunktet jeg solgte den, men byttet "status" pga adresseendring noen måneder senere for året 2021.

Siden overtakelsen av den solgte boligen ikke fant sted før i januar 2022 (da jeg fikk betalt av kjøper), vil dette salget først føres på skattemeldingen i 2022 (om et år). Jeg sitter derfor med en følelse av at når dette kommer på skattemeldingen 2022, så vil Skatteetaten mene at jeg har solgt en sekundærbolig og dermed må skatte av gevinsten selv om den på tidspunktet for salget (budaksept) var min primærbolig.

Er min frykt berettiget eller overtenker jeg? Om dette skulle utløse skatt for min del, så tenker jeg det da er mange som ville måtte betale skatt av boligen de har solgt og venter på at skal overtas mens de samtidig har flyttet inn i ny bolig (altså at de vil stå med både en primærbolig og en sekundærbolig i skattemeldingen, gitt at overtakelse av solgt bolig finner sted etter nyttår fra året den ble solgt).

Anonymous poster hash: e04e2...4b8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra skatteetaten

Eiertid og botid

1. Eiertid - Salget må skje eller avtales mer enn ett år (12 måneder) etter at boligen ble ervervet (kjøpt, arvet, mottatt som gave) og
  2. Botid - Du som eier må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år (12 måneder) i løpet av de siste to årene (24 måneder) før salget skjer.

Lenke til kommentar
Gjest e04e2...4b8
kremt skrev (59 minutter siden):

Fra skatteetaten

Ja, det er disse definisjonene jeg tolker som oppfylt i mitt tilfelle.

Eiertid: Salget (budaksept altså avtale om salg) ble gjort oktober 2021, jeg ervervet den i oktober 2019. Dette blir da 24 måneder, som gjør at kravet er oppfylt.

Botid: Bodde der fra jeg ervervet den i oktober 2019 til salget fant sted, altså 24 måneder av de siste 24 månedene da salget fant sted. Denne vil da også være oppfylt. Botid eiertid og botid er dermed like.

Men det jeg henger meg opp i er at boligen per nå er å regne som en sekundærbolig i skattemeldingen for 2021, selv om den var å regne som en primærbolig på salgstidspunktet. Vil Skatteetaten forstå dette når salget må føres på neste års selvangivelse?

Lenke til kommentar
Gjest e04e2...4b8
mobile999 skrev (19 timer siden):

Hvordan mener du salget må føres på selvangivelsen?

Det vet jeg ærlig talt ikke, da dette er første gang jeg har solgt en bolig.

Vil Skatteetaten få datoer (for eksempel fra megler) på når salget ble gjennomført eller liknende?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden du har meldt flytting, blir din gamle bolig automatisk din sekundærbolig. Siden du har bodd i den i minst 12 måneder av de siste 24, er salget skattefritt. For beregning av formuesskatt for 2021 endres satsen fra 25 % til 90 % av estimert salgsverdi. For å ha unngått dette, måtte du  ha utsatt flyttemeldingen til det året overdragelsen finner sted.

Lenke til kommentar
Gjest e04e2...4b8 skrev (På 11.4.2022 den 19.08):

Det vet jeg ærlig talt ikke, da dette er første gang jeg har solgt en bolig.

Vil Skatteetaten få datoer (for eksempel fra megler) på når salget ble gjennomført eller liknende?

Du må regne med å dokumentere eiertid og botid.

Det er skattepliktig gevinst ved salg av bolig som skal føres på selvangivelsen. Skattefri gevinst skal ikke føres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest e04e2...4b8
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 12.4.2022 den 10.35):

Siden du har meldt flytting, blir din gamle bolig automatisk din sekundærbolig. Siden du har bodd i den i minst 12 måneder av de siste 24, er salget skattefritt. For beregning av formuesskatt for 2021 endres satsen fra 25 % til 90 % av estimert salgsverdi. For å ha unngått dette, måtte du  ha utsatt flyttemeldingen til det året overdragelsen finner sted.

Takk for svar! Så det at jeg meldte flytting og at boligen ble endret til sekundærbolig har ingen annen konsekvens enn at formuesverdien til denne øker, og i verste fall vil kunne være med på å utløse formuesskatt? Salget i seg selv vil fortsatt være skattefritt siden eie- og botid er oppfylt? 

Lenke til kommentar
Gjest e04e2...4b8
mobile999 skrev (På 12.4.2022 den 21.26):

Du må regne med å dokumentere eiertid og botid.

Det er skattepliktig gevinst ved salg av bolig som skal føres på selvangivelsen. Skattefri gevinst skal ikke føres.

Takk for svar! 

Hvordan skal man dokumentere eie- og botid? Vil det for eksempel være tilstrekkelig å vise til strømregninger fra f.eks netteier eller strømselskap gjennom perioden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...