Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkering på budsjett. Valg av farge. T3 fra 1989.

Anbefalte innlegg

1542289457_WhatsAppImage2022-04-09at18_36_48.thumb.jpeg.bb29b461e2a82445bb319a69e6d1d12a.jpeg

Mitt lille koronaprosjekt. Det meste av arbeidet som har blitt gjort her, er ikke synlig. Men vi snakker omtrent totalrenovering av bremsesystem, understell samt rustbehandling og ymse. Hundrevis av nye deler - og like mange timer arbeid. Jaggu! ^^

Nå gjenstår et par småting, slik som nye dekk + det kosmetiske.

Farge
Originalt har bilen en type sølvfarge (LP7Y) som man kan skimte på taket - som fremdeles er i original farge.
Ellers er bilen amatørmessig lakkert med en farge av bronse av ukjent type. 

Jeg har pusset vekk en del rust på lakken, som skal grunnes med brunox. Mest på baksiden av bilen, som ikke er synlig på bildet. Så er spørsmålet - hvordan skal det lakkers? Type farge? Type lakk? Jeg må vel avslutte med en primer/klarlakk.

100% plettfritt resultat er ikke nødvendig. Litt nyanser og skygger her og der er bare sjarmerende. 

Jeg klarer ikke finne lakk av type LP7Y til en rimelig penge. Men "vanlig" spraylakk type sølv er vel nokså lik.

Og hva er egentlig "vanlig" spraylakk... Og bør jeg egentlig velge sølv? Hmmmm....

Innspill, forslag, ideer og erfaringer - kjør på.

Hva hadde DU gjort? 😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastebillakk er mye brukt av flere jeg kjenner. Kan fås i store kvanta til lave priser, visstnok. Og være ganske holdbart. Men akkurat type lakk er nok ikke det viktigste her, vil jeg mene. Kyndig person som utfører jobben er langt viktigere. Samt type og kvalitet på sprøyte samt hvor godt grunnarbeidet er. Hva du enn gjør, ikke bruk bengalakk.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 timer siden):

Jeg klarer ikke finne lakk av type LP7Y til en rimelig penge. Men "vanlig" spraylakk type sølv er vel nokså lik

Lakkeringsverksteder skal kunne blande riktig farge til deg og til en grei pris (avhengig av lommeboken man spør :p) Vet ikke hvor i landet du holder til men vet at enkelte BilXtra tilbyr dette. Eks. BilXtra på Lillestrøm. For øvrig: Som med alt annet så er grunnarbeidet viktig for et godt og varig resultat ;-)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nå er det ikke så viktig med rett lakkfarge. Lommeboka er viktigere. 😜 
Når LP7Y koster 3-500 kr,- og vanlig sølvspray koster 100 kr,- Er valget enkelt. Hehe.

Har fundert litt på Hammerite sølvlakk. 

image.png.8917c26f7737a0a8eaeb359d915391d8.png

Kanskje ikke på hele bilen. Siden den inneholder silikon vil det ikke bety så mye om lakken sitter litt ujevn - da man ikke ser dette uansett. Men blir det for "harry"? Hmm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...