Gå til innhold

Skatt for enkeltperson-foretak

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, mobile999 said:

Nei, skatten blir kr 18023.

Obs, kunne du forklare hvordan du kom fram til kr 18.023 (og ikke ca kr 30.000) så jeg kan videre-formidle dette til en aktuell?  Vedkommende spurte en i Skatteetaten om å sjekke om foreøbig beregnet skatt på ca kr  30.000 var riktig (og som kom ut av skatte-programmet "fiken.no") - og hun i Skatteetaten sa at hun fant ingen feil.

Her gjelder det å ha de riktige argumentene 🙂

For å repetere:  kr 100.000 i netto fra ENK ("nærings-inntekt") og null annen inntekt.  Moms er betalt riktig.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (11 timer siden):

Vedkommende spurte en i Skatteetaten om å sjekke om foreøbig beregnet skatt på ca kr  30.000 var riktig (og som kom ut av skatte-programmet "fiken.no") - og hun i Skatteetaten sa at hun fant ingen feil.

Nå opprettet jeg et demoforetak (ENK) i fiken med 100.000 i inntekt og 0 i kostnader for 2021. Jeg tror at man må registrere seg som eier og hente skattekort for at fiken skal kunne beregne skatt av dette overskuddet. I så fall ligger forklaringen der. Dvs vennen din har et skattekort som tilsier at en inntekt på 100K skal beskattes med 30%.

lada1 skrev (11 timer siden):

Her gjelder det å ha de riktige argumentene

Tja. Hva fiken mener om skatten er ikke avgjørende for hva som faktisk må betales i skatt. I skattemeldingen sammenstilles alle opplysningene og den korrekte skatten beregnes.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Hva fiken mener om skatten er ikke avgjørende for hva som faktisk må betales i skatt. I skattemeldingen sammenstilles alle opplysningene og den korrekte skatten beregnes.

Fiken er et anerkjent selskap med høy tiltro. De har ca. 99% sikker analyse hvis alle riktige parametere er oppgitt av kundene.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
11 hours ago, nirolo said:

Nå opprettet jeg et demoforetak (ENK) i fiken med 100.000 i inntekt og 0 i kostnader for 2021. Jeg tror at man må registrere seg som eier og hente skattekort for at fiken skal kunne beregne skatt av dette overskuddet. I så fall ligger forklaringen der. Dvs vennen din har et skattekort som tilsier at en inntekt på 100K skal beskattes med 30%.

Kjekt å vite. Det aktuelle firmaet (ENK) har ingen ansatte (bare en eier), men kan eieren også får registrert skattekortet sitt i fiken?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (12 timer siden):

Fiken er et anerkjent selskap med høy tiltro. De har ca. 99% sikker analyse hvis alle riktige parametere er oppgitt av kundene.

Jeg sier ikke at fiken gjør det feil, men fiken beregner skatt fra gitte parametere. For AS er dette relativt greit, da det er en flat skatt på 22% av alt overskudd. For et ENK så er skatten avhengig av andre private forhold og skattekort. Dermed er det dumt å basere seg på hva fiken mener om skattetrekk når man har fasiten i skattemeldingen - særlig når vi nå snakker om 2021 og skattemeldingen for 2021 enten er tilgjengelig eller burde være det om kort tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Kjekt å vite. Det aktuelle firmaet (ENK) har ingen ansatte (bare en eier), men kan eieren også får registrert skattekortet sitt i fiken?

Nå kan jeg lite om ENK, men meg bekjent må han vel det for at rapportering til skatteetaten skal bli korrekt. Jeg kan ikke helt se for meg at han kan unngå å registrere seg og hente skattekort når han har et ENK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...