Gå til innhold

Norwegian er eneste norske flyselskap som ikke tillater bruk av nødlader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et steg bakover i tid, og var ikke et problem pre-koronatiden. Er det en forkledning av det at Norwegian har byttet ut MAX-(uflax)-flyene med en billigere versjon uten slik, forventet "luksus"?

På den andre siden, hvor sannsynlig er det at de merker om du lader? Har gjort det ofte, da telefonen min har et slitent batteri, og ikke ville tålt reisen hjemmefra, på flyplassen, se film eller høre på musikk under flyreisa, og så skal fungere som guide ved behov fra buss/togstasjon til hotellet et sted i nærheten. En batteribank eller to, avhengig av om man finner usb-kontakter der man sitter ned.

La ladekabelen gå bak "mathylla/matbrettet" som du bruker som holder for telefonen (for alle med flip-cover) og ned i veska di eller magasinholderen.  Så ser de ikke laderen, og legger sannsynligvis ikkemerke til kabelen heller (eller ikke kobler hvorfor den er der).

Hjelper enda bedre på om kabelen er ca samme farge som setet (som regel en mørk variant), og i enda mindre grad om man bruker en vinklet kabel så man kan dra kabelen bak telefonen, og ikke får en "loop" som man kan reagere på. Vinklet plugg på kabel er også langt bedre når man skal ligge på sofaen, i senga eller i en hvilestol mens man ser video og lader samtidig. Eventuelt om man har en t-split så man kan koble headset på ene siden og ladekabel på andre siden.

Lenke til kommentar

Dette virker som ei tynn forklaring:

Sitat

– Vi følger EASAs anbefalinger for håndtering og bruk av nødlander. Nødladere er definert som PED («portable electronic devices»). Dersom vi skal endre på dette, må vi gjennomføre en risikovurdering og oppdatere våre operasjonsmanualer. Slike oppdateringer gjennomføres omtrent én til to ganger i året.

Dersom problemet er at alle nødladere må følge dei samme reglane som andre PED dingsar, kvifor er det då berre nødladdarar som blir råka? Frå EASA sin side:

Sitat

Portable Electronic Devices (PED) include any kind of electronic device brought on board the aircraft by a passenger such as a tablet, a laptop, a smartphone, an e-reader or a MP3 player.

Så om det er definisjonen og anbefalinga rundt portable electronic devices som er problemet så burde vel Norwegian også forby mobiltelefonar og ikkje berre nødladarar?

Norwegian står sjølvsagt fritt til å definere kva som skal være lov basert på sine eigne risikovurderingar, men då må dei stå for den vurderinga sjølv og ikkje skylde på EASA.

 

Det sagt så kan det godt være at dette er ei fornuftig vurdering av Norwegian, sikkerheita er viktigare enn komforten. Særleg på innenlandsflyging der dei fleste flya som ikkje har USB-lading i setet blir brukt så burde det kunne være innafor å forvente at passasjerane lader før avgang f.eks. på flyplassen og ikkje bør trenge å ta i bruk ein nødladar under flyginga. Eg vil gjette på at dei fleste som brukar nødlading under flyginga gjer det for å toppe batteriet på telefonen, ikkje for å lade opp ein batteritom telefon.
Det er størst brannfare ved ein nødlader medan den er i bruk og blir tappa for energi, så at forbudet gjeld bruk og ikkje oppbevaring gir meining. Det er også slik at dersom det fyrst tek fyr i ein nødladar så produserer den mykje røyk som i praksis er umogleg å stoppe, så det er sjølvsagt ikkje heilt optimalt inne i ein liten fly-cabin, det er ikkje akkurat som at ein kan opne vindauget og kaste ut batteriet heller.

Så vurderinga i seg sjølv kan eg ha forståing for. Men det som eg ikkje forstår er kvifor Norwegian gøymer seg bak EASA og ikkje stiller seg rakrygga bak sin eigen risikovurdering og stolt seier; "Norwegian tek sikkerheita på alvor og forbyr bruk av nødladarar under flyging, kva andre flyselskap har vurdert får dei svare på, men hos oss i Norwegian skal kundane være heilt trygge under heile flyreisa".

Eg er ganske sikker på at kundesegmentet som velger vekk Norwegian fordi dei må bruke nødladaren under flyging er nok langt mindre enn kundesegmentet som vil flyge med det flyselskapet som prioriterer sikkerheita høgt (og også er konkurransedyktig på pris).

Lenke til kommentar

Nødladere er av sterkt variabel kvalitet på batteriene og sikkerheten. 

De siste 5 årene har vi hatt ulykker med ustabile batterier. Det er en grunn til at visse batteriprodukter ikke engang fraktes på fly. 

En oppladet mobil i flymodus holder fint i 6-8 timer med video og lyd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...