Gå til innhold

Hvor stor nødlader får du egentlig med deg på flyet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Mange nødladere oppgir nemlig ikke intern spenning – bare spenning ut – men det langt vanligste er 3,7 Volt. Noen bruker 3,6 Volt, men vi holder oss til 3,7 Volt for å være på den sikre siden.

USB har i utgangspunktet 5V ut, men med kompatibelt utstyr i begge ender kan utstyret selv skru det opp ihht USB Power delivery (PD) standarden. 3,6 eller 3,7V er ganske normal cellespenning for Li-ion. Skjønt det er ingen fasit, da det for noen celletyper (LFP) kan være helt ned i 3,2V og andre helt opp i 4,2V. Cellespenning kjøres aldri ut på USB direkte. Det sitter en DC-DC konverter som endrer spenninga til 5V eller en av de andre USB-PD spenningene. Det betyr også at mAh ikke måles på USB-utgangen men internt på cellenivå. DC-DC-konverteren er en billig liten komponent som bare har noen få prosent energitap så omregnet til Wh så er det omtrent samme verdi internt på cellene som ut på USB. F.eks

3000 mAh * 3,7V = 11,1 Wh (interne verdier) -> DC-DC konverter -> 2200 mAh * 5V = 11 Wh (ut på USB-porten).

Noen nødladere har 1 og andre har 2 celler. Mulig det finnes flere. Det er ikke så nøye om de er koblet i serie eller parallell ettersom mAh-tallet i begge tilfeller oppgis som om de var koblet i parallell. Dermed kan man trygt gange med 1x cellespenninga i begge tilfeller.

Forøvrig fin artikkel! Det er en hel del som trenger denne oppfriskinga fra ungdomskolen eller videregående. Inkludert noen av journalistene hos TU. Kan jeg komme med et ønske? En artikkel som tar for seg forskjellen på energi og effekt. F.eks i forbindelse med elbilbatterier, strømproduksjon, utenlandskabler etc.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva du legger i nominell der, men Tesla model S hadde opp mot 4,2V cellespenning når den var fulladet, fram til en programvareoppdatering i 2019 som fjernet noe av toppladinga og kamuflerte det med lavere beregnet forbruk pr km.

Lenke til kommentar

Ladespenning for Li-Ion celler er 4,2V, mens batterispenningen er 3,6V når de ikke lades.

For NiCd og NiMh er ladespenning 1,4V, mens batterispenningen er 1,2V når de ikke lades.

For blybatteri er ladespenning 2,4V per celle, mens batterispenningen er 2,0V når de ikke lades.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 timer siden):

Feil. Spenningen på et fullt Li-Ion-batteri er rundt 4.2V. Bare sjekk utladningskurvene.

Da vi var barn trodde vi at topphastigheten på bilen var høyeste tall som sto på speedometeret...

Når man har utdannelse til å skjønne utladningskurver, vite at batterier har indre impedans, og vite at batteriets spenning aldri kan bli høyere enn ladespenningen skjønner man hvorfor batterispenningen angis som 3,6V.

https://api.pim.na.industrial.panasonic.com/file_stream/main/fileversion/3447

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...