Arne Fenstad Skrevet 8. april 2022 Del Skrevet 8. april 2022 Vil elektrifisere lang hurtigbåtstrekning – med tre batteribytter underveis [Ekstra] Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. april 2022 Del Skrevet 8. april 2022 Erfaringsmessig er det litt trøbbel med å få teknikken til å fungere 100% i innkjøringsfasen. Dette er neppe gjennomprøvd teknologi, og litt "prøving og feiling" er å måtte forvente i starten. Derfor er det i grunn svært positivt at det planlegges hybrid-drift her. Hver gang batteribyttet ikke lar seg gjøre, kan de ture på videre med diesel. Som jo er mye bedre enn strandede båter og kansellerte avganger! 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 8. april 2022 Del Skrevet 8. april 2022 (endret) Her var det fornuftig å holde litt på pengesekken, særlig i lys av at marine brennselceller nå kan fjerne behovet for batteribytter. Man skal vel lete en stund for å finne en dårligere kombinasjon enn hurtiggående båt og batteridrift! Så er det en del rallemik som skal fungere i all slags vær for at batteribytte skal fungere, og det må finnes strøm nok til lading osv. Alt dette må være av robust kvalitet. Det blir spennende å se hva mulighetsstudien ender med! Endret 8. april 2022 av NERVI Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. april 2022 Del Skrevet 10. april 2022 (endret) On 4/8/2022 at 6:06 PM, NERVI said: Her var det fornuftig å holde litt på pengesekken, særlig i lys av at marine brennselceller nå kan fjerne behovet for batteribytter. Man skal vel lete en stund for å finne en dårligere kombinasjon enn hurtiggående båt og batteridrift! Så er det en del rallemik som skal fungere i all slags vær for at batteribytte skal fungere, og det må finnes strøm nok til lading osv. Alt dette må være av robust kvalitet. Det lastes tusenvis av containere offshore hver dag. ROV og AUV enheter sjøsettes og plukkes opp i mange meters bølgehøyde. Så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere. Og så er det altså en diesel reserveløsning. Strømtilgang har de allerede sjekket ser jeg. Hvis en sammenligner med "Fjorddronningen" som trafikkerer ruten nå, så bruker den ca. 30 minutter på delstrekningene (1 time Finnsnes-Tromsø, men den kan deles opp ved å gå innom Tennskjær hurtigbåtkai). Motoreffekt er ca. 3 MW, men de går neppe på 100%. Så behovet for 30 minutters drift vil ligge på ca. 1 MWh. Det er ca. 32 anløp pr. uke. Så effektbehovet vil ligge på ca. 200 KW, som er det de oppgir. Ellers kan det vel suppleres med en vindmølle eller to. Det kan jo lagres flere reservebatterier. . Eventuelt får man ha brenselceller på land, Det er tross alt mye sikrere enn å ha hydrogen ombord, og man har da heller ikke vektbegrensning, så det kan brukes sikrere løsninger som ammoniakk eller LOHC. Endret 10. april 2022 av J-Å 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 10. april 2022 Del Skrevet 10. april 2022 J-Å skrev (2 timer siden): Det lastes tusenvis av containere offshore hver dag. ROV og AUV enheter sjøsettes og plukkes opp i mange meters bølgehøyde. Så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fungere. Og så er det altså en diesel reserveløsning. Strømtilgang har de allerede sjekket ser jeg. Hvis en sammenligner med "Fjorddronningen" som trafikkerer ruten nå, så bruker den ca. 30 minutter på delstrekningene (1 time Finnsnes-Tromsø, men den kan deles opp ved å gå innom Tennskjær hurtigbåtkai). Motoreffekt er ca. 3 MW, men de går neppe på 100%. Så behovet for 30 minutters drift vil ligge på ca. 1 MWh. Det er ca. 32 anløp pr. uke. Så effektbehovet vil ligge på ca. 200 KW, som er det de oppgir. Ellers kan det vel suppleres med en vindmølle eller to. Det kan jo lagres flere reservebatterier. . Eventuelt får man ha brenselceller på land, Det er tross alt mye sikrere enn å ha hydrogen ombord, og man har da heller ikke vektbegrensning, så det kan brukes sikrere løsninger som ammoniakk eller LOHC. Nå skal ikke jeg påstå at batteridrift av ferger og båter er anvendelig, men jeg tror ikke det er den optimale løsningen i dette tilfellet. Ser at pengestøtten ble betinget også. Hvorvidt hydrogendrivstoff skulle utgjøre noen fare syns jeg ikke det enkelt å svare på uten videre. Det kommer jo an på i hvilken form hydrogenet lagres, design og sikkerhetsregime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå