Gå til innhold

Hvordan diskutere krigen i Ukraina med russere?

Anbefalte innlegg

Vi som er på forum og chat liker å diskutere. Jeg er intet unntak, og har i det siste diskutert Russlands krig mot Ukraina. Dette er en oppegående person som leser flere sider av saken på internett. Og det er forstemmende uoverensstemmelse i hvordan vi ser på saken. Som er naturlig med tanke på propaganda, fake news osv. Det vil naturligvis være fånyttes å skulle "vinne" en slik diskusjon, men er det dog ikke mulig å møtes eller få gjennomslag for noen argumenter, uavhengig av side?

Her er et eksempel:

• Er det greit å drepe sivile? Hvor mange er det greit å drepe?
  • Er det greit å bombe sykehus og skoler?
  • Er det greit å bruke klasebomber?

NATO bombet sykehus, skoler, kulturelle monumenter, private bedrifter og en ambasade med klasebomber. 500 sivile menn, kvinner og barn drept. Krig er kontroversielt så det følger med nogenlunde nøytral kilde her (med mindre russiske troll har sabotert wikipedia):

https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_bombing_of_Yugoslavia

Hvordan kan jeg fra Norge/NATO deretter klage over at Russland gjør det samme i Ukraina?

Russisk politiet arresterer demonstranter. Hvordan blir demonstranter i vesten behandlet?

Amsterdam-protest_05.jpg?quality=75&stri

https://nypost.com/2022/01/03/dutch-police-dog-bites-anti-lockdown-protester-as-demonstration-turns-violent/

Synes det er vanskelig å diskutere når man får slike ting i retur.

Selvfølgelig vet jeg at Russland er nå et brutalt diktatur som tar fra friheten til russere og bruker militæret til å bombe andre land og drepe sivile der. Det er veldig lett å diskutere krigen i Norge. Ja, Putin er fæl. Russiske militæret begår krigsforbrytelser. Jeg synes det er mer interessant å diskutere med de som er uenige, det vil oftest være russere. Og det var vanskeligere enn forventet!

Noen erfaringer eller tips?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (På 7.4.2022 den 20.21):

Hvordan kan jeg fra Norge/NATO deretter klage over at Russland gjør det samme i Ukraina?

Jeg tenker først og fremst at "Norge/NATO" ikke er en monolitisk entitet med en mening om ting, og at det er fullstendig mulig å være motstander av både Russland sine folkemord i Ukraina og Norge sin bombing i Libya.

Og for det andre så er ikke dette et kappløp til bunnen. La oss argumentere for å få fred, etikk og moral opp, ikke hvor langt ned vi klarer å dra hverandre. Russland fortjener all kritikk de klarer å få for sine ubegripelige grusomheter de nå orkestrerer, og jeg er i 100% stand til å si den setningen i ett utpust uten at jeg også må nevne Libya, Irak eller Afghanistan.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tror man skal være forsiktig med å anta at man vet noe som helst om det som foregår der nede. Det er derfor jeg generelt holder meg unna diskusjoner om krigen. Det er åpenbart at folk bare synser og etterplaprer det som blir presentert i mediene. Ikke er det lov å tro noe annet en det gjeldende narrativet heller, eller å betvile det. Akkurat som med covid, Trump etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 7.4.2022 den 20.21):

Noen erfaringer eller tips?

Ikkje fall for "whataboutism". Som er taktikk nr 1 fra folk som ikkje klarer å diskutere og forsvare saken sin.

Ellers er ikkje du fra NATO. Og det Russland bedriver i Ukraina, er ikkje det samme som NATO gjorde i Jugoslavia.

Samtidig er det forskjell på fredelige demonstrasjoner som ytrer seg fredelig, og blir arrestert pga det.. Kontra det at ein demonstrasjon har blitt voldelig, og politiet må bryte inn.

Vi er på godt og vondt mønstersøkende primater, som liker å finne mønster og likheter i alt. Der viktige og essensielle ulikheter ofte blir forkastet. Og ein ender potensielt opp med å kalle naboen Joseph Fritzl fordi vedkommende holdt datteren inne ein dag pga været.

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sentinelle skrev (På 9.4.2022 den 1.31):

Tror man skal være forsiktig med å anta at man vet noe som helst om det som foregår der nede. Det er derfor jeg generelt holder meg unna diskusjoner om krigen. Det er åpenbart at folk bare synser og etterplaprer det som blir presentert i mediene. Ikke er det lov å tro noe annet en det gjeldende narrativet heller, eller å betvile det. Akkurat som med covid, Trump etc.

Til dels enig men ikke helt. Det er ikke noe vanskelig å ta helt og holdent avstand fra brudd på folkeretten som er å angripe et naboland uprovosert. Det ER galt å sette inn krigsmaskinen mot en annen suveren nasjon når nevnte land ikke har angrepet enn selv. Den saken er veldig enkel. Jeg holder meg stort sett unna den diskusjonen jeg også men jeg er nå klar på at det å angripe et annet land på den måten alltid er galt og at nevnte lands indre anliggender er dårlige unnskyldninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...