Gå til innhold

Flere beltegående «panteautomater»: Norges nye artillerikjøp retter opp en ubalanse som har vært der siden starten [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28 K9 og 14 K10 er så lite at en like gjerne kan avlyse bestillingen og selge enhetene som vi allerede har. Det er et så lavt antall at det ikke bidrar til Forsvaret av Norge. Det er kun et meningsløst og symbolsk kjøp.

 

Total anskaffelse må dobles slik at vi ender opp med 56 K9 og 28 K10.
 

Forsvaret har kun en meningsfull avskrekkingseffekt om det kan fungere i en strid som faktiske gir tap, frem til vi får støtte fra NATO. Deretter må vi ha kapasitet til å fortsatt forvare landet i samspill med NATO-styrker. Vi må også kunne bistå andre NATO- land samtidig som vi greier å opprettholde et minimumsforsvar av Norge.

Endret av TorHansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, TorHansen said:

Det er et så lavt antall at det ikke bidrar til Forsvaret av Norge. Det er kun et meningsløst og symbolsk kjøp.

Dette gjelder omtrent alle innkjøp som er blitt gjort i det siste. Antall korvetter er en vits, samme med fregatter, og fly. Og rammene for kommende innkjøp av stridsvogner og ubåter er også latterlig lave. Norge har et tannløst forsvar. Det at vi har Tier 1 operatører i toppen i verdensklasse hjelper ikke stort når det er så få.

Med hvert innkjøp er det samme gnålet, om at «x er spydspissen i norsk forsvar». Det er greit at det kjøpes inn spydspisser, men det bør være nok antall, og forsvaret må gå mer i bredden fremfor et par små spisser.

Norge MÅ opp med budsjettet sitt til NATOs krav om minimum 2% av gdp, og helst en økning over dette i noen år for å få på plass et effektivt forsvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, KjetilMa said:

Noen som vet hva vi gjorde med de gamle SPG'ene ?

Om de bare står på lager og ruster vet jeg ett land som har lyst på noen ...

Tanken er veldig god, men om disse står på et lager, så må de først til en gjennomgang, det automotive må gjennom en grundig sjekk, og så må også stridssystemene prøves og kalibreres. Dette er ikke gjort i en håndvending. Så må kompetent personell kalles inn, for å lære opp mannskaper på utstyret. Vet ikke hvordan krigsretten ser på dette rent juridisk. Videre må det da transporteres til landet vi tenker på. Det tar mye tid.

Det er en grunn til at Ukrainerne ønsker seg mest tyngre materiell fra tidligere medlemmer fra Warszawa-pakten. Et eksempel er tidligere oppgraderte Øst-Tyske BMP 1A1 Ost, som har vært innom Sverige for ny motorisering og modernisering, og fikk det nye navnet Pbv501. Disse ble i sin tid solgt videre til et Tsjekkisk firma. Nå har alle instanser gitt klarsignal for å selge dem til Ukraina. Dette er kjøretøy de har fra før i stallen, så det tar ikke lange tiden for mannskap å gjøre seg kjent med den «nye» versjonen. 

Endret av GJZwart
Utdypet litt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...