Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilverksted fylte for mye motorolje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (10 timer siden):

Ja det begynner jeg også å lure på. Tror ikke jeg har hørt om noen som bytter olje uten filterbytte. Men hva denne mekanikern gjorde aner jeg ikke. Har vertfall betalt 3 200,- for olje, filter og bunnplugg. Men det er kun blekk på et papir. 

Har kun kjørt 3km totalt i maks 60 kmt om det skulle hjelpe.

Enten er du fakturert for et filter som ikke er byttet(ikke usannsynlig), og/eller er du offer for en klassisk "lærlingetabbe". Simmeringer kan få det ekstra tøft når det er for mye olje på motoren.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Enten er du fakturert for et filter som ikke er byttet(ikke usannsynlig), og/eller er du offer for en klassisk "lærlingetabbe".skriftlig  Simmeringer kan få det ekstra tøft når det er for mye olje på motoren.

Bør jeg kreve et nytt oljeskift med filterbytte av annen mekaniker og en skriftlig innrømmelse av overfylling og at dette skal tas hensyn til ved evt skade senere slik @Habla Møberg skrev? Høres det greit ut? Et oljeskift koster verkstedet ingenting. 

Personlig tror jeg filteret er byttet da jeg måtte vente 1 dag ekstra på de ikke hadde fått det inn. Men er vel greit å være helt sikker tenker jeg. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Tvilsomt at de bytter bunnpluggen, men de skifter som regel pakningen.

hvis det er en pakning.

kom borti i denne typen en gang (fiat)

2Mp0aoq.png

hverken hode på bolten eller løs pakning. Gjengene er ferdig innsatt med en slags tetning-sement når du kjøper ny plugg.

Hvorvidt man kan gjenbruke disse fler ganger er jeg usikker på, men hørt du bare skru veldig lite inn første gang, og ved neste oljeskift, skrur du lengre inn, slik at ubrukte gjenger kommer inn i godset i bunnpanna.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (41 minutter siden):

Har avtalt med verkstedet de skal ta nytt komplett oljeskift for mitt eget ønske. Samt en skriftlig dokumentasjon på at bilen har vært hatt for mye olje og dette er verksted sin skyld. 

Skulle bare mangle at de ordner opp. Selv hadde jeg sikkert aldri komt på å peile oljen rett etterpå, og sannsynligvis kjørt mye lenger med for mye olje

• Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (3 minutter siden):

Skulle bare mangle at de ordner opp. Selv hadde jeg sikkert aldri komt på å peile oljen rett etterpå, og sannsynligvis kjørt mye lenger med for mye olje

Jeg gjorde det bare av "gammel vane" før man drar på langtur. Har inntrykk de fleste bileiere antar bilen "sir ifra" selv med en varsellampe. Så min erfaring er igjen til alle dere der ute å faktisk sjekke slik etter service selv om det burde vært unødvendig. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

hvis det er en pakning.

kom borti i denne typen en gang (fiat)

2Mp0aoq.png

hverken hode på bolten eller løs pakning. Gjengene er ferdig innsatt med en slags tetning-sement når du kjøper ny plugg.

Hvorvidt man kan gjenbruke disse fler ganger er jeg usikker på, men hørt du bare skru veldig lite inn første gang, og ved neste oljeskift, skrur du lengre inn, slik at ubrukte gjenger kommer inn i godset i bunnpanna.

Regner med at de bruker gjengeteip på disse.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (17 timer siden):

Bilen hadde stått iro på flat mark i ca 30 min også, for å få nøyaktig måling. 

er en halvtime nok?

mulig det er det, men jeg lar alltid bilen stå opptil tre-fire timer før jeg peiler. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (8 timer siden):

Bør jeg kreve et nytt oljeskift med filterbytte av annen mekaniker og en skriftlig innrømmelse av overfylling og at dette skal tas hensyn til ved evt skade senere slik @Habla Møberg skrev? Høres det greit ut? Et oljeskift koster verkstedet ingenting. 

Personlig tror jeg filteret er byttet da jeg måtte vente 1 dag ekstra på de ikke hadde fått det inn. Men er vel greit å være helt sikker tenker jeg. 

Du bør ihvertfall få det skriftlig at de har overfyllt. Hvis de nekter kan du svare med full boikott og jungeltelegrafen

Lenke til kommentar
9 hours ago, Dubious said:

Tvilsomt at de bytter bunnpluggen, men de skifter som regel pakningen.

Jeg har ikke sett veldig mange plugger, men de jeg så hadde en metallskive (messing?) som pakning. Den byttes ikke.

6 hours ago, Mr.M said:

er en halvtime nok?

mulig det er det, men jeg lar alltid bilen stå opptil tre-fire timer før jeg peiler. 

Kommer an på temperatur. Hvis oljen er varm får du en ganske nøyaktig peiling etter 10 minutter.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke sett veldig mange plugger, men de jeg så hadde en metallskive (messing?) som pakning. Den byttes ikke.

Jeg har sett mange oljeskift på Youtube, og de jeg ser på bytter pakningen uansett hva den er laget av.
Ikke alltid de blir byttet, men som regel blir de byttet. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (58 minutter siden):

Jeg har sett mange oljeskift på Youtube, og de jeg ser på bytter pakningen uansett hva den er laget av.
Ikke alltid de blir byttet, men som regel blir de byttet. 

I utgangspunktet bytter man, men kobberpakinger kastes ikke, de kan glødes og gjenbrukes.

Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Kommer an på temperatur. Hvis oljen er varm får du en ganske nøyaktig peiling etter 10 minutter.

joa, sett dem sier det. Å har man dårlig tid kanskje osv,

mitt scenario er når jeg pusler rundt hjemme. Da liker jeg å drøye det lengre før jeg peiler. Kanskje helt unødvendig/overkill, men vi har vel alle våre små rariteter :p

jeg kjører den linja når det gjelder kjøleskap/kombiskap også. Som kjent skal de stå oppreist/rett en 15-20 minutters tid etter å ha vært flyttet/båret på skrå, slik at kjølemediumet får tid til å renne ned. Jeg sier alltid la det stå en time eller to. Må jo ikke legge seg på minste margin for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...