Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilverksted fylte for mye motorolje


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en relativt ny bil jeg prøver å ta vare på. 

Octavia 2018 modell 1.8TSI med 40 000 km. 

Hadde oljeskift idag før påskeferie. Når jeg kom hjem fra verkstedet (ca 1,5km) peilet jeg oljen før vi skulle legge ut på langtur. Fikk bakoversveis da jeg oppdaget oljen var langt over "max". Bilen hadde stått iro på flat mark i ca 30 min også, for å få nøyaktig måling. 

Ringte verkstedet umiddelbart og fortalte de dette. Kjørte så ned igjen 1,5km og fikk pumpet ut til normal mengde. 

Jeg vet ikke hvor mye som ble pumpet ut da alt rant i en stor spilldunk. Har tatt bilde av peilepinnen. 

Hva kan jeg kreve verkstedet gjør her? Er livredd for noe skal ha tatt skade. Noen som klarer å estimere hvor mye liter som var over "max" nivået? Skulle vel egentlig være 5.2l motorolje

IMG_20220407_163234.jpg

IMG_20220407_183049.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet med for mye olje er at du kan få såkalt hydrolock, samt at oljen kommer såpass høyt at veiven pisker opp oljen og får den til å skumme, så den smører for dårlig.
Så lenge du ikke har hørt eller merket noe, så er det med stor sannsynlighet gått helt fint. Nå er disse bensinmotorene til FolkeVogn nokså kjent for å være ømfindtlige for kvaliteten på olje (uten at jeg aner om de også er ømfindtlig for oljemengde), så ville jeg iallefall ha bedt om å få et eget skriv som viser til at verksted innrømmer å ha fyllt for mye, og at ved eventuelle fremtidige motorskader skal dette taes hensyn til. Dette burde være uproblematisk for et seriøst verksted. Jeg fikk til dette ifm overfylling på en Citroen jeg hadde på 90-tallet.

Jeg ville forøvrig fulgt med på oljenivået fremover. At det holder seg stabilt. Øker det er det noe gærnt, og det kan skje.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Hovedproblemet med for mye olje er at du kan få såkalt hydrolock, samt at oljen kommer såpass høyt at veiven pisker opp oljen og får den til å skumme, så den smører for dårlig.
Så lenge du ikke har hørt eller merket noe, så er det med stor sannsynlighet gått helt fint. Nå er disse bensinmotorene til FolkeVogn nokså kjent for å være ømfindtlige for kvaliteten på olje (uten at jeg aner om de også er ømfindtlig for oljemengde), så ville jeg iallefall ha bedt om å få et eget skriv som viser til at verksted innrømmer å ha fyllt for mye, og at ved eventuelle fremtidige motorskader skal dette taes hensyn til. Dette burde være uproblematisk for et seriøst verksted. Jeg fikk til dette ifm overfylling på en Citroen jeg hadde på 90-tallet.

Jeg ville forøvrig fulgt med på oljenivået fremover. At det holder seg stabilt. Øker det er det noe gærnt, og det kan skje.

Takker for utfyllende svar. Jeg får bare følge med. Må bare advare andre også å sjekke synlige veskenivåer før dere forlater verksteder. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Utfra dine bilder ser det ut som om du har fått på ca 1/2 liter for mye. Ble filter byttet? Kan være at de har etterfylt volum MED filterbytte på oljeskift UTEN filterbytte. Kan ikke tenke meg at dette skal forårsake noen skade.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (14 minutter siden):

Utfra dine bilder ser det ut som om du har fått på ca 1/2 liter for mye. Ble filter byttet? Kan være at de har etterfylt volum MED filterbytte på oljeskift UTEN filterbytte. Kan ikke tenke meg at dette skal forårsake noen skade.

Ja det begynner jeg også å lure på. Tror ikke jeg har hørt om noen som bytter olje uten filterbytte. Men hva denne mekanikern gjorde aner jeg ikke. Har vertfall betalt 3 200,- for olje, filter og bunnplugg. Men det er kun blekk på et papir. 

Har kun kjørt 3km totalt i maks 60 kmt om det skulle hjelpe.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
7 minutes ago, Labelle said:

Tror ikke jeg har hørt om noen som bytter olje uten filterbytte.

De bytter det som er bestilt. Har du bestilt oljeskift uten filterskift, får du oljeskift uten filterskift.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (14 minutter siden):

De bytter det som er bestilt. Har du bestilt oljeskift uten filterskift, får du oljeskift uten filterskift.

Bestilte såklart med filterbytte. Følger serviceprogrammet for å opprettholde nybilgaranti. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Just now, Labelle said:

Bestilte såklart med filterbytte. Følger serviceprogrammet for å opprettholde nybilgaranti. 

Sjekket du om filteret faktisk ble byttet?

Lenke til kommentar

Det er fersk olje, det er lett å se. Så lenge du ikke har kjørt langt, over tid, er det ikke noe å uroe seg over.

Å ta feil, og tappe av girolje er veldig lett for en "ikke-erfaren" mekaniker. Dette merker du fort om bilen fjusker på gir, eller lager ulyder.

Dette går på garantien fra verksted, så ikke noe å uroe seg over. Sikkert bare en uskyldig tabbe eller dårlig dag(mye å gjøre) for mekaniker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (49 minutter siden):

De bytter det som er bestilt. Har du bestilt oljeskift uten filterskift, får du oljeskift uten filterskift.

Aldri hørt om et verksted som spesifiserer oljeskift så nøye.

Oljeskift er inkludert filter- og bånnpluggbytte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (1 time siden):

Det er fersk olje, det er lett å se. Så lenge du ikke har kjørt langt, over tid, er det ikke noe å uroe seg over.

Å ta feil, og tappe av girolje er veldig lett for en "ikke-erfaren" mekaniker. Dette merker du fort om bilen fjusker på gir, eller lager ulyder.

Dette går på garantien fra verksted, så ikke noe å uroe seg over. Sikkert bare en uskyldig tabbe eller dårlig dag(mye å gjøre) for mekaniker.

Avhenger av bil, jeg bytter årlig på min subaru og den er like fin og lys farge på.

Kjenner en som tappet ut giroljen istedenfor motorolje og han oppdaget det ikke før det kom ulyder fra lagrene.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (18 minutter siden):

Avhenger av bil, jeg bytter årlig på min subaru og den er like fin og lys farge på.

Kjenner en som tappet ut giroljen istedenfor motorolje og han oppdaget det ikke før det kom ulyder fra lagrene.

Jeg har selv jobbet på bilverksted, så jeg mener å ha kompetanse nok til å se at den oljen ikke har mistet viskositet.

Kan enkelt utføre en test ved å ta på oljen, klemme sammen finger mot finger, henger oljen litt igjen, så er den fersk.

Har ingenting med hvilken bil den er tappet på. Kjørestil, småkjøring/langkjøring, dra den mye ut på giret/høyt turtall, motorens tilstand, antall kjørte kilometer, etc.

 

Derfor jeg nevnte giroljen, for jeg har gjort samme tabbe på en automatkasse en gang. Fort gjort, da oljetanken er vis-à-vis.

Den begynte å "humpe" i det han kjørte bilen av løftebukken, så man merker dette fort. Det viser seg før man har kjørt noen kilometer, for å si det sånn.

 

 

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (1 time siden):

Jeg har selv jobbet på bilverksted, så jeg mener å ha kompetanse nok til å se at den oljen ikke har mistet viskositet.

Kan enkelt utføre en test ved å ta på oljen, klemme sammen finger mot finger, henger oljen litt igjen, så er den fersk.

Har ingenting med hvilken bil den er tappet på. Kjørestil, småkjøring/langkjøring, dra den mye ut på giret/høyt turtall, motorens tilstand, antall kjørte kilometer, etc.

 

Derfor jeg nevnte giroljen, for jeg har gjort samme tabbe på en automatkasse en gang. Fort gjort, da oljetanken er vis-à-vis.

Den begynte å "humpe" i det han kjørte bilen av løftebukken, så man merker dette fort. Det viser seg før man har kjørt noen kilometer, for å si det sånn.

 

 

Var en Mazda 6 manuell og det tok flere dager før det ble merkbart, tviler ikke på at man umiddelbart vil merke det på en automat. Da er det egentlig veldig rart at den overhode vil flytte på seg.

Bilen min så blir oljen rett å slett ikke svart iløpet av ett år og 10 000km

Når man peiler oljen så ser den nærmest identisk ut som på bilde.

Dog er jeg enig i at det er ekstremt lite sannsynlig på bakgrunn av at den var så ren.

 

Edit, oljen skal ikke endre viskositet.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (11 minutter siden):

Var en Mazda 6 manuell og det tok flere dager før det ble merkbart, tviler ikke på at man umiddelbart vil merke det på en automat. Da er det egentlig veldig rart at den overhode vil flytte på seg.

Bilen min så blir oljen rett å slett ikke svart iløpet av ett år og 10 000km

Når man peiler oljen så ser den nærmest identisk ut som på bilde.

Dog er jeg enig i at det er ekstremt lite sannsynlig på bakgrunn av at den var så ren.

 

Edit, oljen skal ikke endre viskositet.

Japsebil vet du. Kvalitet!

Du bør merke det fort om giroljen er borte, ja - ingen tvil.

Ikke unormalt, men da har sikkert ikke bilen din gått særlig langt heller?

 

Oljen skal ikke nei, men den gjør det. Olje endrer viskositet over tid, den skal smøre, det er dens oppgave. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Habla Møberg said:


Jeg ville forøvrig fulgt med på oljenivået fremover. At det holder seg stabilt. Øker det er det noe gærnt, og det kan skje.

Bortsett fra den naturlige "økningen" av at bilen står en stund og lar oljen sige ned, hvordan kan nivået øke?

Edit: Kanskje hvis kjølevann kommer inn.

 

3 hours ago, Cocola said:

Oljeskift er inkludert filter- og bånnpluggbytte

Utskifte bunnpluggen? Aldri hørt om.

 

Endret av Helm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...