Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hovedleietaker har sagt opp leiligheten

MadToTheGlad

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en leilighet sammen med en annen. Hun står som hovedleietaker og har en egen kontrakt med huseier. Jeg har en egen kontrakt med henne. Situasjonen er sånn nå at hun har sagt opp leiligheten, men jeg ønsker å fortsette å bo her, og fremleie til en ny person. Kan huseier kreve at jeg også flytter siden jeg ikke har kontrakt med selve huseieren? Han skal uansett leie videre, og ikke bo her selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b1c65...c5e
Darkbill skrev (På 9.4.2022 den 18.05):

Ja, huseier har ingen forpliktelser til deg. Det er det leietageren hans har, ovenfor deg. Så da blir hans leietager økonomisk ansvarlig for deg om du feks ikke lenger har husly

Nå du du huske på at om man leier soverom i en annens bolig så er utgangspunktet 1 måneds oppsigelsestid. Hovedleietaker har formodentlig 3 måneder og har jo allerede åpenbart gitt beskjed til TS om når deres leieforhold skal slutte og godt innen fristen. Så hvordan Hovedleietaker skal bli økonomisk ansvarlig for sin leietaker må du forklare nærmere. 

Som svar på spørsmålet til TS er mitt svar at det vet jeg ikke om du har krav på å bo videre, men jeg kan ikke skjønne hvorfor utleier ikke skulle være interessert i en sømløs og kostnadsfri overgang. Ta en telefon og forhør deg om muligheten til å tre inn i samme avtale Hovedleietaker har hatt. 

Anonymous poster hash: b1c65...c5e

Lenke til kommentar
Gjest b1c65...c5e skrev (På 15.4.2022 den 10.10):

Nå du du huske på at om man leier soverom i en annens bolig så er utgangspunktet 1 måneds oppsigelsestid. Hovedleietaker har formodentlig 3 måneder og har jo allerede åpenbart gitt beskjed til TS om når deres leieforhold skal slutte og godt innen fristen. Så hvordan Hovedleietaker skal bli økonomisk ansvarlig for sin leietaker må du forklare nærmere. 

Som svar på spørsmålet til TS er mitt svar at det vet jeg ikke om du har krav på å bo videre, men jeg kan ikke skjønne hvorfor utleier ikke skulle være interessert i en sømløs og kostnadsfri overgang. Ta en telefon og forhør deg om muligheten til å tre inn i samme avtale Hovedleietaker har hatt. 

Anonymous poster hash: b1c65...c5e

Nå er det ikkje gitt at det er avtalt 1 og 3 månadars oppseiingstid sjølv om det er dette som standarden om det ikkje er gjort andre a talar om oppseiingstid. Typisk vil hovudleigetakaren sleppe erstatningsansvar ovanfor framleiger ved å seie opp leigeavtalen før husrommet ikkje lenger kan stillast til disposisjon jmf hovudleigeavtalen. 

Som framleiger har ein ikkje rett til å få ta over leigeavtalen, og mest truleg vil det uansett ikkje være av betydning ettersom grunnlaget for at huseigar seier opp leigeavtalen nok vil være den same uavhengig av kven som er leigetakar. Skal huseigar bruke husrommet sjølv, bygge om eller har liknande særskilt grunnlag for å seie opp leigeavtalen så er det ikkje noko leigeforhold å ta over. Om leigeavtalen er sagt opp på grunn av misleghold så kan det kanskje være aktuelt at trådstarter spør om å få ta over leigeavtalen då det burde vere enkelt for begge partar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...