Gå til innhold

Terratec Cinergy 400 problemer


alex100

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp satt mitt Terratec Cinergy 400 tv-kort og installert de siste driverene på en av maskinene mine.

 

Men problemet er at jeg ikke finner noen kanaler selv om jeg scanner med "all frequencies". Jeg er mektig sikker på at jeg har koblet rett også. Selv om kabelen er 20 meter, så skulle den jo likevel klare å vise noe tegn til kanaler i det hele tatt da.

 

Noen som har noen tips som kan hjelpe meg?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye opplysninger: Prøvde med en tv på kabelen. Det virker som signalet ikke er sterkt nok. Jeg fant bare en kanal så jeg klarte og kjenne igjen hvilken kanal det var. Og dette var med skrapelyder til 100 og grusomt dårlig bilde.

Vil en antenne signal forsterker fikse dette problemet?

Lenke til kommentar

Sjekk kabelen.

 

Regner med at det er en vanlig coax du bruker?

Har du snurret på pluggene selv?

 

Hvis du har gjort det, så husk at pinnen i midten ikke skal stikke mer en 1mm ut fra ramma på pluggen.

 

Her er det mange som gjør feil og bruker for lang pinn slik at det blir kortslutning.

 

(Og angående jord, så skal ikke sølvpapiret bort. Det skal brettes tilbake med jordingsledningene slik at det blir trangt og godt)

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Hm.. Har makket litt med kablene nå. Fikk litt bedre signal nå på TV2, men det er den eneste kanalen som jeg finner. NRK1 er utrolig svakt. TV2 var egentlig bra nok. Fin lyd og ganske tydelig bilde. Jeg testet med en TV. Men når jeg koblet den til maskinen igjen fant den ikke automatisk kanalene. Jeg finstilte litt på tuningen manuelt, og da fant jeg et svakt TV2 signal.

 

Hva skal jeg gjøre? Tror dere at en signal forsterker vil gjøre susen?

Lenke til kommentar
Tar du signalet fra satelitt eller kabeltv, eller bare vanlig ute-antenne?

Har du en av de to sistnevnte kan en signalforsterker hjelpe, men du bør være helt sikker på at kabelen er 100% ok. Det er som regel den som fårårsaker problemer, spesielt når den blir så lang som 20 meter på et analogt system.

Tror kabelen kommer direkte fra et lokalt kabelnett. Er ikke sikker på om den er innom antennen eller ikke.

 

Men er det slik at kabelen ikke bør bendes og sånn? Fordi jeg har behandlet ganske røft når jeg la det gjennom veggene osv.

Lenke til kommentar

Den skal tåle og bendes noe, men ikke så veldig. som feks. ikke frem og tilbake og frem og tilbake igjen...da kan du fort få tullball.

 

Finn noe gammel høytalerledning eller noe gammelt ledningsmøl som du kan strekke fra den ene enden til den andre, så måler du bare med et multimeter om det er god kontakt gjennom hele kabelen. (Bare pass på at ledningsmølet ikke er FOR dårlig da)

 

EDIT: Du setter Multimeteret til Ohm når du måler slikt, men det vet du sikkert.

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Alså slik at jeg kobler til en kabelbit på en delen (funker en sånn liten ledning i ennettverkskabel?) og trekker den ned og kobler den til mulitmeteret også fortsetter en ledning fra andre pinnen på multimeteret til enden i andre kabelen?

 

Edit: Og hvor mange Ohm skal jeg sette på?

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Bare mål Ohm først på den kabelen du bruker til og måle, slik at du er sikker på at det ikke er motstand i den.

 

Du skal sett Ohm på null. Setter du det på 20 får du jo automatisk motstand fra Multimeteret. Funksjonen har forskjellige betegnelser på forkjellige typer multimeter. Men Hvis du kobler i hop begge ledningene på multimeteret, skal det bli en pipelyd, og Displayet skal vise bare nuller. Da har du satt det rett.

 

Ikke le av tegningen min :laugh:

kobling.JPG

Lenke til kommentar

Ok. SKjønte tegningen din. Nydelig :p

 

Jeg har ikke brukt mye multimeteret, men når jeg kommer hjem skal jeg legge ut et bilde av de forskjellige funksjonene jeg kan koble på, og da kan du få se hva jeg skal velge. Jeg husker bare at jeg kan velge mellom 2000, 200 og sånt eller lignende, men som sagt; jeg legger ut et bilde av multimeteret når jeg kommer hjem igjen.

 

Takk for hjelpen så langt :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...