Gå til innhold

Har begynt å serie­produsere el-lastebiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en liten nesetyver til alle Teslafans som har slengt fjas om at selskapet bare er et luftslott. Husk at det var grunnleggeren Trevor Milton som er anklaget for juks og overdrivelser. Nikola som selskap har jobbet videre ufortrødent, og har vist for markedet at de har den teknologien de påsto at de hadde.

Tesla Semi som skulle lanseres i 2019 derimot er det ingen som har sett snurten av. Og når det gjelder overdrivelser så er det vel ingen som er verre enn Elon Musk. Mannen gjør jo ikke annet enn å overdrive. "Tesla Semi kommer ikke til å ha 600 km rekkevidde. Den vil ha 1000 km rekkevidde" For noe sprøyt.

Tesla er grundig slått av Nikola. Nikola serieproduserer nå sine lastebiler i lavt volum, men de produserer. Om et år er kapasiteten økt fra 2400 til 20 000. Og i 2024 er kapasiteten 50 000 lastebiler.

Jeg tviler ikke på at Tesla kommer med en Semi til slutt, men det blir heller ikke i 2023. Dden vil absolutt IKKE ha 1000 km rekkevidde. Og med den kvaliteten Tesla er kjent for i byggekvalitet, så ønsker jeg dem dem lykke til i et segment der kundene forventer en "runtime" på 98%. Good luck.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (1 time siden):

Og når det gjelder overdrivelser så er det vel ingen som er verre enn Elon Musk. Mannen gjør jo ikke annet enn å overdrive. "Tesla Semi kommer ikke til å ha 600 km rekkevidde. Den vil ha 1000 km rekkevidde" For noe sprøyt.

Apropos overdrivelser og sprøyt. Tesla Semi skal komme i to versjoner der den lengstgående skal få 800 km rekkevidde. Kilde: Tesla selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

Modellen som Nikola nå begynner å produsere, heter «Tre»

Merk at denne modellen er helt hydrogen-fri. Hindenburg-luftslottet har altså sprukket selv for disse ihugga folka. De har rett og slett gått over til konseptet Tesla Semi banet vei for. Spesifikasjonene minner om Tesla Semi. Rekkevidden til Tre legger de mellom den minste og den største fra Tesla.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

The Tre BEV has a claimed range of 350 miles thanks to a 753.0-kWh battery, and a total of 645 horsepower allows for a claimed top speed of 75 mph. Nikola says that the truck can charge from 10 to 80 percent in two hours at up to 240 kW, and it has a gross combined vehicle weight rating of 82,000 pounds.

350 miles = 563 km

75 mph = 120 kmh

82k = 37 tonn

Semier i Norge er opptil 50 tonn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

350 miles = 563 km

Det blir interessant å lese litt mer om hvordan det er beregnet med tanke på kjøresyklus, hvilken vogn som henger på, last etc.

Forbruket blir med de tallene der 753 kWh / 563 km = 1,34 kWh/km

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (5 timer siden):

En ganske stor overdrivelse fra din side med tanke på hva Musks selskaper har levert....... 

Tenker at det er mer ett ironisk stikk om hvordan det hyles fra "Tesla supportere" når et annet selskap annonserer kjøretøy. Typisk blir det ropt "det er lett å komme med løfter, prototyper, animasjoner og 3d modeller, men kun Tesla klarer å levere faktiske produkter til forbruker". 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, keramikklampe said:

Tenker at det er mer ett ironisk stikk om hvordan det hyles fra "Tesla supportere" når et annet selskap annonserer kjøretøy. Typisk blir det ropt "det er lett å komme med løfter, prototyper, animasjoner og 3d modeller, men kun Tesla klarer å levere faktiske produkter til forbruker". 

Akkurat nå er det vel kun Tesla som leverer faktiske produkter til kunder 😅

Nesten alle andre sliter jo med produksjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 minutter siden):

Noen som vet hva Nikola TRE står for?

De har også en modell som heter Two som har litt større hytte med sovemulighet. Den kommer i 2024. Tidligere hadde de en modell som het One som nådde prototypestadiet. Den skulle visstnok gå på hydrogen, men kom ikke lengre enn at den gikk på tyngdekraft. De hadde også en som het Zero på et tidlig stadie, men skiftet navn til NZT. Etter det navnebyttet har modellene fått noe annet enn tallnavn: Badger, Wav, Reckless.

Full liste over konseptmodeller: https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Corporation#Concept_vehicles

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (32 minutter siden):

Hmm. Da har jeg misforstått, trodde Tesla ikke hadde levert noen Tesla Semi, mens Nikola har klart å levere Nikola TRE.

Tesla leverte visst 15 stk Semi til Pepsi i januar og skulle følge på med flere til både de og andre kunder i februar. Men så tok Ukraina over all fokuset så jeg har ikke fulgt med. Skal se om jeg finner noen kilder og oppdatere innlegget.

Angående Ivecos ehmm Nikolas leveranser så vet jeg ikke helt, ettersom artikkelen motsier seg på når leveringene starter:

Sitat

De første leveransene vil trolig komme i andre kvartal i år. En serie på 40 lastebiler er allerede blitt bygget, og av disse er 18 levert til kunde. 

 

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tesla leverte visst 15 stk Semi til Pepsi i januar og skulle følge på med flere til både de og andre kunder i februar. Men så tok Ukraina over all fokuset så jeg har ikke fulgt med. Skal se om jeg finner noen kilder og oppdatere innlegget.

Takker. Ikke alltid så lett å få med seg hva som er fakta. Er mange som blir forvirret med "planned delivery". Så vidt jeg vet, hadde ikke Tesla levert noen Tesla Semi enda, men vet ikke lengre nå etter complexity og din kommentar :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...