Gå til innhold

Hjelp til mont. av div. komponenter i ny PC

Ole.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tror dette er rette kategori å spørre i.

Jeg har kjøpt meg en ny PC som jeg skal bygge selv, og jeg trenger litt hjelp. Dette er første gangen jeg bygger PC. Jeg har følgende komponenter:

Seagate S-ATA 160GB 7200RPM Barracuda 7200.7 8MB cache

AMD Athlon XP 2500+ 1.833MHz /333MHz Socket A, 512KB cache Barton

Kingston HyperX 512Mb 434MHz DDR PC3500 DDR Non-ECC CL2 (2-2-2-6-1)

Asus A9600XT Radeon 9600 128MB DDR 8x modell A9600XT/TVD/128M

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

Cooler Master AERO 7+ AMD ASB-V73-U2 til AMD XP3000+ CPU og høyere

Enermax Kabinett Vifte 80x80x25mm

AOpen H600B Midi Tower kabinett Silent 350W, USB/Audio, ATX/microATX/AT

Jeg har satt på CPU, tatt på kjølepasta, montert kjølervifte på CPU, satt i minne, montert HK i kabinett, satt på noen ledninger fra kabinett til HK.

Ledninger fra utgangen til høytallere foran finner jeg ikke ut hvor skal monteres?

Fra kjølevifte går det noen ledninger ut. En liten 3-pin kontakt med bare en pin med ledning til, og et ledningpar til med 2 store 4-pin kontakter med hann på den

ene kontakten og hunn på den andre kontakten. Den lille 3-pin kontakten har jeg plassert der hvor den skal på HK. Jeg lurer på hvor den eller de andre store 4-pin kontaktene skal? Det fulgte bare med et ark som viser hvordan man monterer kjøler på CPU.

Hvor skal ledninger til de ekstra viftene til kabinettet monteres?

Til harddisken fulgte det ikke med noen ledninger så der må jeg kjøpe ekstra ledninger (trodde alt av ledninger fulgte med enten HD eller HK). På harddisken er det fire kontakter bak. Den lille i midten er etter hva jeg har skjønt der hvor S-ATA ledningen skal kobles til. Strømkontakten er på høyre side. Og det er en kontakt til venstre som jeg ikke vet hva er til?

Fra strømforsyningen i kabinettet går det 2 stk ledninger ut med 3 store 4-pin kontakter på, en ledning med en stor 4-pin kontakt og en liten 4-pin kontakt på, en ledning med 2 store 4-pin kontakter og en liten 4-pin kontakt på og en ledning med 6-pin kontakt på merket P2. Den siste er en litt spesiell kontakt som jeg aldri har sett før. De ledningene med blande kontakter er det bare forskjellig varianter av koblingsledninger? Hvor skal disse ledningene?

Er helt grønn på å bygge PC. Er det noen andre ting jeg burde vite? Jeg har tittet i PC-bygge guiden på hw.no, men jeg finner ikke alt jeg lurer på.

Jeg setter utrolig pris på all hjelp jeg kan få!

Mvh Ole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål her,og jeg kan nok ikke svare på alle,men med mitt NF7-S v.2.0 fulgte det med på IDE og S-ATA kabel til hardisk.

Ledning til systemhøytaler kobles på samme rekke med pins der du kobler av/på,reset bryter etc.

Ledningene fra PSU går til både drev,hardisk,floppy og hovedkort her skal også en 4 pins 12 volts ledning kobles til,den er en kvadratisk 4 pinsledning.

Hvilke koblinger er det på kabinettsviftene dine?

Lenke til kommentar

Synd du ikke er ei jente...

Men får vel hjelpe til litt da.

ialefall så skal de andre viftene plaseres der det står fan1 fan2

lydledninger? det er integrert så ikke tenk på det. er bare å putte i bak det..

off...mange spørsmål. Har du ikke manual da mann?

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for mange svar! Men det er bare en kabinettvifte tilslutning på HK. De ekstra kabinettviftene har liten 3-pin kontakt.

Jeg har manual, ja, men det er ikke alt jeg lurer på som står forklart i den.

Setter stor pris på svar fra andre også, alle tips hjelper.

Mvh Ole.

Lenke til kommentar
Ledninger fra utgangen til høytallere foran finner jeg ikke ut hvor skal monteres?

Den er merket med "Motherboard" på det kabinettet. Den store kontakten setter du i kontakt FPIO2 bruksanvisning side 3-15. Da får du lyd både foan og bak.

NB ! etter at du har oppdatert driverne.

Lenke til kommentar
Hei!

Ja, jeg så at det var en kontakt til powerfan og jeg fant ikke noen kontakt på power til vifte der. Det er jo tross alt en 120mm vifte og vifte i power bør jo mates derfra.

Mvh Ole.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Vifta i poweret drives ikke fra den kontakten på HK....

Har faktisk samme HK og kabinett selv :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har samme vifte (Cooler Master AERO 7+ AMD ASB-V73-U2) som vet hvordan den skal kobles?

Ole.

Den store 4-pins er til strøm, den andre kobler du til øverst like til venstre for prosessoren (forøvrig: når ingenting annet hjelper; les bruksanvisningen)

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for alle svar. Det har kommet godt til nytte.

Den store 4-pins er til strøm, den andre kobler du til øverst like til venstre for prosessoren (forøvrig: når ingenting annet hjelper; les bruksanvisningen)

Problemet er at det ikke fulgte med bruksanvisning til kjøler, bare en liten lapp hvor det står hvordan man monterer kjøler på CPU, ikke noe om hvor ledninger skal settes.

Det var ikke bruksanvisning med til kjøler og HD (ingen kabler med HD og det fulgte ikke med HK heller).

Ole.

Endret av Ole.
Lenke til kommentar

Jøssenavn!

Kjøp deg ferdig pc pakke da mann, så venter du med å bygge til du har lært litt mer om pc.

Grunnen til at jeg stiller disse spørsmålene er at det ikke fulgte med manualer til at jeg bestilte. Gikk ut i fra at alt manualer og kabler fulgte med og ikke var "ekstrautstyr".

PC kan jeg en del om. Bygge PC kan jeg ikke noe særlig om.

De fleste på forumet her er behjelpelig med det kan hjelpe med, men det er jo noe som heter "ingen regel uten unntak". Jeg regner jo selvfølgelig med at du kunne bygge PC før første gangen du prøvde.

Ole.

Lenke til kommentar

hehe bra å kunne snakke for seg...alle er "newbies" en gang...det er jeg og på bygge området..

Det er bare dritt fra han på innleggene hans hvor han snakker om at andre ikke har kompetanse eller kunnskap til å både det ene og det andre, så burde man heller...

Bortsett fra ett innlegg hvor lurte på hvor han kunne få tak i noen drivere.

Newbie, hehe.

Ole.

Endret av Ole.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...