Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruker verksted alltid anbefalt motorolje?

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (Akkurat nå):

Verksted fyller fra fatet de har stående, og det går som oftest (kansje alltid?) helt fint 

Derfor jeg alltid bare fylte billigste olje fra Biltema på mine biler. Viktigste er å bytte ofte nok.

Ja. Jeg har nok vært litt for nøye på helt riktig olje før også. Biltema droppa jeg på starten av 2000-tallet. Opplevde så mye drittkvalitet på bildeler. Oljen er sikkert grei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (På 5.4.2022 den 19.23):

Jeg forhører meg alltid om hvilken olje verksteder bruker når jeg spør om tilbud.

Jeg har vag bil og da skal bilen ha viss type olje med kode på type 507.

Forholder meg personlig til castrol da også dette anbefales av vag selv om de bare sikkert er kjøpt og betalt av castrol. Oljeskift er jo tullete dyrt idag. Men må følges for å opprettholde garantien. Kunne byttet olje og filter selv for ca 800,- inkl filter og ny bunnplugg (samme olje og deler). Nå må jeg betale 3 200,- på et frittstående verksted.. Er jo bare en kosejobb.

Det var da voldsom pris. har en Ford fra 2016 0w-30 olje, med ytterligere kode for 100% match. Kr 2400 hos Ford med filter, dyrt.

Kr 1400 på kjent verkstedkjede (NAF m.m.).

Koster meg under 800 kr  for 100% riktig olje (Castrol til Ford spesifikasjon) og filter å bytte selv. Satser på å bytte selv.

Alt er jo trangere på nyere biler, som å demontere andre deler for å komme til oljefilter, samt ta bort bunnplate under motor for å komme til oljeplugg osv.

Jeg har bestilt riktig olje og gjør det selv. Da blir oljen 100% riktig. Brukt Ford fram til nå på bilen, de har jo 100% riktig olje, men ikke verdt 2400. Nå er økonomien her også svakt, så hver krone teller.

Greit med optimal olje og vedlikehold, selv om min forrige Ford ble et helvete grunnet datahavari etter kun 100.000 km. En annen trist historie, lovet meg å aldri kjøpe Ford igjen, men.....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet for en egnet plass å skifte olje, er det nok sikrest å gjøre det selv. Da vet du hva du fyller på. Jeg har erfart at enkelte har et begrenset utvalg av oljetyper og det er ikke nok for nyere motorer. Jeg har selv opplevd  å få fylt for tykk olje på min bil, noe som resulterte i forhøyet forbruk. Så nå skifter jeg selv med båt- oljesugepumpe fra biltema.

• Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Koster meg under 800 kr  for 100% riktig olje (Castrol til Ford spesifikasjon) og filter å bytte selv. Satser på å bytte selv.

Jeg synes også dette er dyrt. Man trenger ikke dyr olje. Billig olje koster drøyt 4 euro per liter, merkevareolje ca 10 euro, filter 5-7 euro. Man kan altså slippe unna med ca. 22 euro for et oljeskift + pakning oljeplugg og andel frakt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...