Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruker verksted alltid anbefalt motorolje?

Anbefalte innlegg

Hitti har jeg tatt oljeskift i serviceintervaller med mer i bilens garantitid. Nå er garantien over. Olje og filter passer jeg alltid på. 

Nå grubler jeg på: Bruker ulike verksteder alltid bilens anbefalte viskositet på oljen? Eller kjøres det på kun noen få typer olje som er "greit innafor" men ikke optimalt?

Regner med at merkeverksted kjører på anbefalt viskose? At de generelle verkstedene, eller kun olje og eksos stedene muligens er litt mer runde på dette?

Ser at f eks NAF ikke har så ille pris på oljeskift. Ser også noen lokale steder  viser til rimelig oljeskift. Blir litt skeptisk om det er for billig, godt under 1000-lappen totalt. 

Har dårlig råd, så ender nok med å gjøre jobben selv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forhører meg alltid om hvilken olje verksteder bruker når jeg spør om tilbud.

Jeg har vag bil og da skal bilen ha viss type olje med kode på type 507.

Forholder meg personlig til castrol da også dette anbefales av vag selv om de bare sikkert er kjøpt og betalt av castrol. Oljeskift er jo tullete dyrt idag. Men må følges for å opprettholde garantien. Kunne byttet olje og filter selv for ca 800,- inkl filter og ny bunnplugg (samme olje og deler). Nå må jeg betale 3 200,- på et frittstående verksted.. Er jo bare en kosejobb.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

De fleste verkstedene kjøper olje på 200-liters fat og noen kjøper også på 1000-liters dunk. 

Det er risky for verkstedene og ta snarveier ved å bruke for dårlig olje da det er ti talls forskjellige typer og feil olje kan føre til at ting havarerer veldig fort. 

Olje er ikke bare 5w30 og 10w40 lenger, det finnes også en hel rekke additiver som brukes for å oppnå godkjenning fra de forskjellige merkene. 

Lenke til kommentar

Jeg tar det for gitt at merkeverksted hos Ford, Toyota osv bruker riktig olje. 

Men de mer generelle verkstedene, det er jo som nevnt et hav av typer, selv i samme viskose.

Akkurat her har man ingen mulighet til å vite hva som reelt blir fylt på av olje. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (53 minutter siden):

Det er en kobberskive, ikke pakning

Om du mener bunnplugg i oljepanne

Bilde

Bunnplugg ja. Er vant til kobberskive fra før. Med nå ser det ut som at det også er gummipakninger. Selv bunnpluggen er av plast på noen Ford dieselmotorer nå. Umulig å se på min bil uten å få den opp og ta bort bunnplate osv. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Bunnplugg ja. Er vant til kobberskive fra før. Med nå ser det ut som at det også er gummipakninger. Selv bunnpluggen er av plast på noen Ford dieselmotorer nå. Umulig å se på min bil uten å få den opp og ta bort bunnplate osv. 

Hva slags bil? 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (42 minutter siden):

Hvis du skal bytte selv så er valvoline synpower å anbefale

https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/nor/

Ble ikke mer klok der. Sliter med å få svar på hva, slags bunnplugg og pakning min bil har. Alt annet finner jeg, type olje, filter mm. 

Kjedelig å sykle lang tar etter bunnplugg er tatt ut for å treffe riktig på pakning. Kan ringe min lokale Ford, de, skal vel ha røverpris for en pakning. Tenker å bestille riktig olje på nett, 100% riktig type. Da jeg ikke ser den i butikk her. 

Screenshot_20220406_204333.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Trenger nok ikke bytte pluggen, men kan like godt ta med det og pakning.

Hvis den er i plast kan det jo være en god ide å bytte den ut.

Jeg regner med at du trenger det nå og ikke kan vente på bestilling fra Tyskland? Du kan evt få det med på en bestilling jeg skal gjøre straks.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Hvis den er i plast kan det jo være en god ide å bytte den ut.

Jeg regner med at du trenger det nå og ikke kan vente på bestilling fra Tyskland? Du kan evt få det med på en bestilling jeg skal gjøre straks.

Takk. Tenkte å få det med nå, på bestilling i Norge. Drar muligens innom Ford. Greit å bytte pakning. Umulig å se plugg, da motor jo er med paneler rundt i alle retninger på nyere biler. 

Lenke til kommentar

Verksted fyller fra fatet de har stående, og det går som oftest (kansje alltid?) helt fint selv om det ikke nødvendigvis stemmer med hva handboken sier.

Derfor jeg alltid bare fylte billigste olje fra Biltema på mine biler. Viktigste er å bytte ofte nok.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...