Hanhijnn Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Complexity skrev (3 timer siden): Har man en bil som er online trenger ikke laderen å være smart. Bilen tar seg av den delen. Veldig mange som ikke skjønner at man f.eks fint kan smartlade en Tesla uten å måtte kjøpe Eease sin dyre lader. Annbefales å la bilen handtere dette for å hindre feilmeldinger (bilen blir forvirra når strømmen kobles ut og inn hele tiden) Har man derimot en bil som er offline må man ha en smart lader om man ønsker å automatisk lade når det er billigst. Nettopp! Derfor har jeg bestilt en Tesla Wall Connector. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 1 hour ago, StigVidar said: For meg var også Easee eneste alternativ. Jeg lader 2 biler på en 400V, 16A, 3-fase kurs og er avhengig av to ladebokser som kan kommunisere med hverandre og fordele ladeeffekt til de to bilene. Ja. Dette var en tanke for meg også - hvis jeg senere skulle bytte ut dieseldyret, kunne det vært praktisk med to ladere, og med Easee kunne jeg da kjørt det på samme kurs og samtidig ha effektivitet/fleksibilitet... (nå ser jeg vel at i praksis trolig klarer meg helt fint med kun én lader selv om dieseldyret etter hvert skulle erstattes med elbil, men kan kreve bittelitt planlegging rundt ladingen). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 14 minutes ago, Hanhijnn said: Nettopp! Derfor har jeg bestilt en Tesla Wall Connector. Var det jeg og gikk for. Var billigste løsningen som støtter 22kW og har 7.5 meter kabel inkludert. Ekstra pluss for å ha Tesla sin knapp på handtaket som gjør ting smidigere. Disse støtter vel også lastbalansering om man har flere av dem. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 NULL skrev (2 timer siden): Hvor vanlig er det å kunne begrense ladeeffekten via konfigurasjon/API for bilen? Det er ganske vanlig men det varierer hvor enkelt tilgjengelig det er. På min egen TM3 er det tilgjengelig fra startskjermen både i bil og app(usikker på API) men på en Ioniq 5 jeg lånte ut lader til klarte jeg ikke å finne ut hvordan jeg satt det. Jeg har i etterkant fått link til hvor i dokumentasjonen hvor jeg skal finne det men jeg skal ikke påstå at det var enkelt nok til at jeg vil klare å finne det neste gang jeg prøver uten å ty til dokumentasjonen. Lenke til kommentar
DHMMXE2L Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Alle dagens ladebokser er ikke smarte.Min Pod point er kjempediger og dum som et brød, med fare for å fornerme brødet. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 52 minutes ago, Kahuna said: På min egen TM3 er det tilgjengelig fra startskjermen både i bil og app(usikker på API) Anonymisert skjermdump fra "Home Assistant" angående bruk av API mot TM3 - hvis det hjelper noen: 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 (endret) Gavekort skrev (16 timer siden): Montering av elbillader på sitt enkleste kan du gjøre 90% selv. Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. 😉 Hvilken elektriker? Endret 5. april 2022 av Mag ne 😉 måtte legges til Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 (endret) 2 minutes ago, Mag ne said: Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. Hvilken elektriker? Tror nok han mener selve arbeidet. Ikke prisen. Elektriker'n skal nok fremdeles ha minst 1000,- bare for å sette seg i bilen. Og 1000,- til for å gå ut av den igjen. Endret 5. april 2022 av sedsberg 2 1 Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Hanhijnn skrev (1 time siden): Nettopp! Derfor har jeg bestilt en Tesla Wall Connector. Gratulerer med a skaffe deg Jordfeilbryter type b i sikringsskapet 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Mag ne skrev (15 minutter siden): Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. Hvilken elektriker? 700kr er ca. 1 time arbeid til å terminere laderen og sikringsskapet ditt, så stemmer ganske bra. Høres ut som du har et behov for å snakke med dine lokale elektrikere, så finner du straks ut at de fleste er ganske rimelige folk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 (endret) 1 hour ago, Ephrus said: Gratulerer med a skaffe deg Jordfeilbryter type b i sikringsskapet Hvorfor det? Wallcharger Gen 3 som selges nå har dette innebygget. Endret 5. april 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 sedsberg skrev (14 minutter siden): Tror nok han mener selve arbeidet. Ikke prisen. Elektriker'n skal nok fremdeles ha minst 1000,- bare for å sette seg i bilen. Og 1000,- til for å gå ut av den igjen. Skjønner du setter ting på spissen, men dette er bare tull. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 18 hours ago, ITtraktor said: Er det noen grunn til at deres "ladeboks" skal koste så mye som 3000-4000 kr da? En "ladeboks" er bare en kraftig stikkontakt, selve laderen sitter i bilen. Det er sterkstrøm- og svakstrømselektronikk der. Det er noe som skal sende ut pilotsignalet (PWM) etter hvor mange ampere du vil ha osv. Det er en del av standarden, samt motstander og en rekke andre ting. Det er kommunikasjon. Så har all jobben, de elektriske komponentene, CE-godkjenning, osv. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 trikola skrev (43 minutter siden): Anonymisert skjermdump fra "Home Assistant" angående bruk av API mot TM3 - hvis det hjelper noen: Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Også verdt å nevne at Zaptec og Easee har produksjon i Norge. Det er nok et resultat av at de har gode marginer, men det er likevel en viktig del av totalprisen på en ladeboks. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Kahuna skrev (8 minutter siden): Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. Man kan stille ladestrøm fra app nå. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 Business-ide: Ladekabel for elbil med hifi-folk som målgruppe..... og vel da også for så vidt en egen lader for dette. Som også markedsføres for å ikke forstyrre anlegget når elbil lades samtidig som anlegget benyttes... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 8 minutes ago, NULL said: Business-ide: Ladekabel for elbil med hifi-folk som målgruppe..... og vel da også for så vidt en egen lader for dette. Som også markedsføres for å ikke forstyrre anlegget når elbil lades samtidig som anlegget benyttes... Hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke selge "HiFi-ladere" for billyd-entusiastene? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 2 minutes ago, sedsberg said: Hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke selge "HiFi-ladere" for billyd-entusiastene? Såklart. Blir dårlig lyd med uren strøm på batteriet... 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. april 2022 Del Skrevet 5. april 2022 1 hour ago, Kahuna said: Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. Du kan stille fra app nå. Jeg viser den bare i HA og har ikke prøvd å endre den der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå