Gå til innhold

Mener ladeboksene er for komplekse: Lager enkel, norsk billig-lader


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (3 timer siden):

Har man en bil som er online trenger ikke laderen å være smart. Bilen tar seg av den delen.

Veldig mange som ikke skjønner at man f.eks fint kan smartlade en Tesla uten å måtte kjøpe Eease sin dyre lader. Annbefales å la bilen handtere dette for å hindre feilmeldinger (bilen blir forvirra når strømmen kobles ut og inn hele tiden)

Har man derimot en bil som er offline må man ha en smart lader om man ønsker å automatisk lade når det er billigst.

Nettopp! Derfor har jeg bestilt en Tesla Wall Connector.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, StigVidar said:

For meg var også Easee eneste alternativ. Jeg lader 2 biler på en 400V, 16A, 3-fase kurs og er avhengig av to ladebokser som kan kommunisere med hverandre og fordele ladeeffekt til de to bilene.

Ja. Dette var en tanke for meg også - hvis jeg senere skulle bytte ut dieseldyret, kunne det vært praktisk med to ladere, og med Easee kunne jeg da kjørt det på samme kurs og samtidig ha effektivitet/fleksibilitet... (nå ser jeg vel at i praksis trolig klarer meg helt fint med kun én lader selv om dieseldyret etter hvert skulle erstattes med elbil, men kan kreve bittelitt planlegging rundt ladingen).

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hanhijnn said:

Nettopp! Derfor har jeg bestilt en Tesla Wall Connector.

Var det jeg og gikk for. Var billigste løsningen som støtter 22kW og har 7.5 meter kabel inkludert. Ekstra pluss for å ha Tesla sin knapp på handtaket som gjør ting smidigere.

Disse støtter vel også lastbalansering om man har flere av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Hvor vanlig er det å kunne begrense ladeeffekten via konfigurasjon/API for bilen?

Det er ganske vanlig men det varierer hvor enkelt tilgjengelig det er. På min egen TM3 er det tilgjengelig fra startskjermen både i bil og app(usikker på API) men på en Ioniq 5 jeg lånte ut lader til klarte jeg ikke å finne ut hvordan jeg satt det. Jeg har i etterkant fått link til hvor i dokumentasjonen hvor jeg skal finne det men jeg skal ikke påstå at det var enkelt nok til at jeg vil klare å finne det neste gang jeg prøver uten å ty til dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 timer siden):

Montering av elbillader på sitt enkleste kan du gjøre 90% selv.

Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. 😉 Hvilken elektriker? 

Endret av Mag ne
😉 måtte legges til
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mag ne said:

Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. Hvilken elektriker?

Tror nok han mener selve arbeidet. Ikke prisen. Elektriker'n skal nok fremdeles ha minst 1000,- bare for å sette seg i bilen. Og 1000,- til for å gå ut av den igjen.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (15 minutter siden):

Så fint. Å f.eks redusere arbeid fra 7.000 til 700 hjelper mye. Hvilken elektriker?

700kr er ca. 1 time arbeid til å terminere laderen og sikringsskapet ditt, så stemmer ganske bra.

Høres ut som du har et behov for å snakke med dine lokale elektrikere, så finner du straks ut at de fleste er ganske rimelige folk.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Tror nok han mener selve arbeidet. Ikke prisen. Elektriker'n skal nok fremdeles ha minst 1000,- bare for å sette seg i bilen. Og 1000,- til for å gå ut av den igjen.

Skjønner du setter ting på spissen, men dette er bare tull.

Lenke til kommentar
18 hours ago, ITtraktor said:

Er det noen grunn til at deres "ladeboks" skal koste så mye som 3000-4000 kr da? En "ladeboks" er bare en kraftig stikkontakt, selve laderen sitter i bilen. 

Det er sterkstrøm- og svakstrømselektronikk der. Det er noe som skal sende ut pilotsignalet (PWM) etter hvor mange ampere du vil ha osv. Det er en del av standarden, samt motstander og en rekke andre ting. Det er kommunikasjon. Så har all jobben, de elektriske komponentene, CE-godkjenning, osv. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (43 minutter siden):

Anonymisert skjermdump fra "Home Assistant" angående bruk av API mot TM3 - hvis det hjelper noen:

image.png.b27ffa1ed87151bf4cca44acec2e71af.png

Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. :)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. :)

Man kan stille ladestrøm fra app nå.

Lenke til kommentar

Business-ide: Ladekabel for elbil med hifi-folk som målgruppe..... og vel da også for så vidt en egen lader for dette. Som også markedsføres for å ikke forstyrre anlegget når elbil lades samtidig som anlegget benyttes...  

Lenke til kommentar
8 minutes ago, NULL said:

Business-ide: Ladekabel for elbil med hifi-folk som målgruppe..... og vel da også for så vidt en egen lader for dette. Som også markedsføres for å ikke forstyrre anlegget når elbil lades samtidig som anlegget benyttes...  

Hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke selge "HiFi-ladere" for billyd-entusiastene?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Ut fra linje 15 ser det ut som man nå kan stille ladestrøm fra 'home assistant' eller tilsvarende? Sist jeg prøvde tilsvarende kunne man ikke stille ladestrøm fra app en gang, kun fra bilen. :)

Du kan stille fra app nå. Jeg viser den bare i HA og har ikke prøvd å endre den der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...