Gå til innhold

Mener ladeboksene er for komplekse: Lager enkel, norsk billig-lader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, ITtraktor said:

Er det noen grunn til at deres "ladeboks" skal koste så mye som 3000-4000 kr da? En "ladeboks" er bare en kraftig stikkontakt, selve laderen sitter i bilen. 

Noe må det jo være: til og med de såkalte NØDladekablene har en boks mellom schuko og bilen

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Bengt Who said:

Prisen på boksen er bortimot uinteressant. Elektrikermafiaen tar seg svært godt betalt for alt det andre. Og prisen er styrt av betalingsevnen, når boksen blir billigere kan en ta mer betalt for kabel og jobb.

Ja, det som trengs er en "plug and play" ladeboks. Med spennings- og temperaturovervåking i pluggen burde det være ganske trygt å plugge en ladeboks til en eksisterende kontakt. Ihvertfall en nyere CEE.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (15 minutter siden):

Er det noen grunn til at deres "ladeboks" skal koste så mye som 3000-4000 kr da? En "ladeboks" er bare en kraftig stikkontakt, selve laderen sitter i bilen. 

Det burde være mulig å lage og selge for ca. det samme som en enkel byggsentral. https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/byggsentral-3-fase-230-v-2000033125 Det er ikke så veldig ulikt innhold og materialvalg. Og jeg vil tro markedet for ladebokser er større enn for byggsentraler. På Aliexpress kan det kjøpes ladekabler for 800,- https://www.aliexpress.com/item/1005001431662886.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.52b37346lRgJur&algo_pvid=69653065-ab6d-4be0-9686-f759b3a46106&algo_exp_id=69653065-ab6d-4be0-9686-f759b3a46106-2&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000027946188894"}&pdp_pi=-1%3B810.27%3B-1%3B718.17%40salePrice%3BNOK%3Bsearch-mainSearch

Ikke at jeg går god for kvaliteten på den, men det viser hva som er økonomisk mulig.

Det skal egentlig ikke gå an å lage slikt utstyr i Norge. Det kan umulig vare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En såkalt 'vegglader' er i grunn ekstremt enkel i sin funksjon, da den slettes ikke er noen lader men derimot en ladeovervåker eller -kontroller.

 

Alt denne boksen gjør er å fremskaffe et PWM signal konformt med utgamle SAE J1772, hvis pulsbredde skal være noenlunde proporsjonal med tilgjengelig strømkapasitet i oppstrøms overlastvern. Alternativt den ønskede ladestyrke under dette. Det, pluss følge med på eventuelle feilmeldinger fra bilen, som på sin side meldes gjennom lastmodulasjon. Altså ved å dra ned amplituden på PWM signalet.

 

Enhver mikrokontroller kan gjøre denne jobben, om enn med et minimum av eksterne nivåskiftere. Eksempelvis en ESP32 med innebygget WiFi til nesten ingen penger fra eBay Kina. Med den lager man sin egen Smart-EVSE, der 'smart' i dette tilfellet ikke automatisk må oversettes med ET-phone-home-to-Vendor. Eller r**kjøring på godt norsk. 

 

Alternativt kjøpe ferdig kontroller fra OpenEVSE eller SmartEVSE prosjektene  Eller bare Google «EVSE controller DIN» for et antall rent kommersielle løsninger. Men vær da forberedt på å bli forsøkt brent på bålet av «The Spanish… Elektrisitetstilsyn»

 

( Bilder vises nå bare for innloggede debattanter, siden 'opphavsrett…' )

480px-J1772_signaling_circuit.svg.png

9020798724_df0ed0ebd4_b.jpg

 

Men der er en hake – en slik «Electric Vehicle Sourcing Equipment» skal i prinsippet også inkludere en jordfeilbryter. I resten av verden holder det med Jordfeilbryter Type A, som takler både vekselstrøm og 'pulserende likestrøm.' Historien bak LM1851 er således fascinerende lesning, (når jeg finner den igjen.)  

 

Men her i landet har visst NK64 funnet det for godt at siden 'alle' har IT (/TT) nett , så må vi alle beskyttes med full jordfeilbryter Type B for ren likestrøm. Også de av oss som faktisk har TN nett hjemme.

 

Det er forøvrig ikke tillatt med Jordfeilbryter Type A oppstrøms en Type B, da en Type B tydeligvis kan lekke gjennom nok DC til å sette Type A ut av funksjon. 

 

Resultatet er stort sett at elbileiere her i landet må ha en Jordfeilbryter Type B i sikringsskapet i alle tilfelle, og at jordfeilbryteren innebygget i veggboksen –  normalt av Type A – dermed blir redundant og derfor like godt kan fjernes. Man sitter da igjen med en veggboks som faktisk er redusert til over nevnte mikrokontroller, en kontaktor og fint lite annet. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
35 minutes ago, 1P4XZQB7 said:

Det er forøvrig ikke tillatt med Jordfeilbryter Type A oppstrøms en Type B, da en Type B tydeligvis kan lekke gjennom nok DC til å sette Type A ut av funksjon. 

Resultatet er i alle tilfelle at alle her i landet må ha en Jordfeilbryter Type B i sikringsskapet i alle tilfelle, og at den normalt Type A jordfeilbryter innebygget i veggboksen blir redundant og derfor likegodt kan fjernes. Og da sitter man igjen med at veggboksen faktisk er redusert til over nevnte mikrokontroller, en kontaktor og fantastisk lite annet. 

Jeg forstår det slik at ladebokser med DC-RCM kan ha Type A jordfeilbryter foran.

Hvis ladestasjonen står på egen kurs, og alle kurser i sikringsskapet har egne Type A jordfeilautomater, så skal det også være OK om bare ladeboksen har Type B. 

Lenke til kommentar

Merkelig at man skal være så negative med en gang noen prøver å skape noe her i landet. Når man mener 3000-4000 er dyrt for et sånt produkt så vitner det om en total mangel på forståelse av hvor dyrt det faktisk er å drive næring i et land som har et skattetrykk som ville fått enhver diktator til å sikle.

Uten å vite hva de har puttet i denne laderen, så er de fleste nye ladere langt mer enn "dumme koblinger med sikkerhet" de har backend systemer, wifi/mobile tilkobling og apper for styring/oversikt over lading osv. Dette er ting som både koster å ha i drift og utvikle.

Så neste gang man skriker ut om hvor dyrt ting er, prøve å se det i kontekst og spesielt om du jobber i offentlig sektor og tror at "alt skal være gratis" fordi det er sånn det føles når man bare kan ta det man vil av befolkningen og bruke det på hva enn det måtte være.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne visst om boksen de bygger, er med jordvern type B, eller ikke. Det er fort en prisforskjell på 1000-1500 om man må ha dette i tillegg. Da er man straks oppe i prisen for de enkleste ladeboksene som finnes allerede.

Med forslagene til ny nettleie, og ihvertfall slik den ble presentert før (h)jul, selv om jeg har fått med meg at den nok blir justert litt, så er det sikkert greit at den ikke støtter mer enn 7,4 kW. Men mange vil likevel ønske å ha mulighet til å å redusere til f.eks. 3,6 kW, og så justere dette enda mer i bilen. Ikke alle biler som demper ladefarten, og ihvertfall ikke fra 7,4 til halvparten og enda mindre enn det igjen.

Så er det nok behov for at de likevel lanserer ladeboks som støtter 3-fase, og derved opp til 22 kW. Eller støtte for å koble opp til 3 bokser i serie, der de benytte hver sin fase. Men det kommer sikkert bokser noe senere, som støtter dette. Men hadde vært greitom det ble informert om denne vil kunne virke i et slikt system, selv om jeg tipper at svaret rett og slett er nei.

Men synes det som er nevnt over, er langt viktigere enn "smart" ladeboks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Selvstendigsaas said:

Uten å vite hva de har puttet i denne laderen, så er de fleste nye ladere langt mer enn "dumme koblinger med sikkerhet" de har backend systemer, wifi/mobile tilkobling og apper for styring/oversikt over lading osv. Dette er ting som både koster å ha i drift og utvikle.

Har du egenetlig lest artikkelen?
Hele målet med produktet dems er at den ikke skal ha alle disse features som wifi og eksterne tilkoblinger. Den skal være plugg og lad. Nettopp for å gjøre den billig.

Til sammenligning så koster en Zaptec eller Easee rundt 7000 kr.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har man en bil som er online trenger ikke laderen å være smart. Bilen tar seg av den delen.

Veldig mange som ikke skjønner at man f.eks fint kan smartlade en Tesla uten å måtte kjøpe Eease sin dyre lader. Annbefales å la bilen handtere dette for å hindre feilmeldinger (bilen blir forvirra når strømmen kobles ut og inn hele tiden)

Har man derimot en bil som er offline må man ha en smart lader om man ønsker å automatisk lade når det er billigst.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en Kona som er offline, men den kan stilles inn til å gjøre flere ting, som bl.a. tidsstyring. Da kan man sette den til å lade 22-06 f.eks,  og med 7,4 kW effekt, er dette langt på vei godt nok til å fylle den fra nesten tom til helt full, om jeg ikke har kommet veldig lavt ned. Kan og sette på når den skal være klar om morgenen, individuelt for hver dag i uka.

Det vil i de aller fleste tilfellene være alt man trenger for å bomme på de høyeste prisene, men selvsagt, sære toppen kan det hende man treffer på likevel, som man kunne unngått med f.eks. Tibbler. Den skulle jeg tålt greit om jeg hadde trengt egen ladeboks.

Mulig noen av de aller første, kortrekkevidde-elbilene mangler slik ladestyring, men det er nok ikke mange som er komplett dumme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Snowleopard said:

Har en Kona som er offline, men den kan stilles inn til å gjøre flere ting, som bl.a. tidsstyring. Da kan man sette den til å lade 22-06 f.eks,  og med 7,4 kW effekt, er dette langt på vei godt nok til å fylle den fra nesten tom til helt full, om jeg ikke har kommet veldig lavt ned. Kan og sette på når den skal være klar om morgenen, individuelt for hver dag i uka.

Det vil i de aller fleste tilfellene være alt man trenger for å bomme på de høyeste prisene, men selvsagt, sære toppen kan det hende man treffer på likevel, som man kunne unngått med f.eks. Tibbler. Den skulle jeg tålt greit om jeg hadde trengt egen ladeboks.

Mulig noen av de aller første, kortrekkevidde-elbilene mangler slik ladestyring, men det er nok ikke mange som er komplett dumme.

Ja dette har selv min 2014 Nissan Leaf. Har instilt at den skal lade til 80% iløpet av natten når det som oftest er billigst.

Men selv om bilen er offline så har den faktisk en app hvor man kan overstyre timeren og starte ladingen med en gang om ønskelig. Kommunikasjonen foregår vist via SMS 😅

Men Teslan min som har 11kW tilgjengelig og stort batteri er det greit å passe på å få ladet når prisen er 8øre og ikke 80. Da er det fint at Tibber bare fikser det automatisk.

Har man fastpris på strømmen (som jeg antar er vanlig sør i landet hvor prisen er så høy) så er det jo ikke så nøye.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det å kunne begrense ladeeffekten via konfigurasjon/API for bilen?

For min del var begrensning av ladeeffekt noe av hovedargumentet for Easee. Og videre også kunne ha dynamisk ladeeffekt, ettersom det vil kunne være perioder sist på vinteren hvor jeg med 50A hovedsikring ikke kunne lade på 32A til alle døgnets tider.

Slik funksjonaliteten for Easee er, og verdien av Tibber-integrasjonen, tenker jeg at laderen "lett" er verdt et par tusen kroner ekstra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Men mange vil likevel ønske å ha mulighet til å å redusere til f.eks. 3,6 kW, og så justere dette enda mer i bilen. Ikke alle biler som demper ladefarten, og ihvertfall ikke fra 7,4 til halvparten og enda mindre enn det igjen.

Et triks når hverken ladeboks eller bil er "avansert nok" er å bruke en tynn en-fase ladeledning. Disse gir beskjed om maks 16A til ladeboksen og en kommer ned i 3,6kW.

Er det ikke motstander i kontakten som forteller om strømstyrke ledningen tåler? Kult hvis det finnes kontakter der en med en vribryter kan stille inn strømstyrke.

Lenke til kommentar
NULL skrev (15 minutter siden):

Hvor vanlig er det å kunne begrense ladeeffekten via konfigurasjon/API for bilen?

For min del var begrensning av ladeeffekt noe av hovedargumentet for Easee. Og videre også kunne ha dynamisk ladeeffekt, ettersom det vil kunne være perioder sist på vinteren hvor jeg med 50A hovedsikring ikke kunne lade på 32A til alle døgnets tider.

Slik funksjonaliteten for Easee er, og verdien av Tibber-integrasjonen, tenker jeg at laderen "lett" er verdt et par tusen kroner ekstra. 

 

For meg var også Easee eneste alternativ. Jeg lader 2 biler på en 400V, 16A, 3-fase kurs og er avhengig av to ladebokser som kan kommunisere med hverandre og fordele ladeeffekt til de to bilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Skulle gjerne visst om boksen de bygger, er med jordvern type B, eller ikke. Det er fort en prisforskjell på 1000-1500 om man må ha dette i tillegg. Da er man straks oppe i prisen for de enkleste ladeboksene som finnes allerede.

Type B jordvern med egen kontaktor benyttes etter det jeg forstår ikke i moderne ladere. I stedet er det en egen DC-RCM detektor som sjekker om det er jordfeil, og i så fall sender et signal som kobler ut strømmen ved hjelp av kontaktoren som allerede er i ladeboksen. Dermed er det snakk om en tilleggskostnad på ca 500 kr for å integrere denne funksjonen.

https://webshop.westernautomation.com/ev-industry/rcm14-01-6ma-dc-90106

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...