Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Åpne porter på Telenor kabel-bredbånd?

Anbefalte innlegg

Jeg har et bredbånd via Telenor kabel-TV der jeg bor. Dette er den gamle typen hvor signalet kommer inn via en coax-kabel og boksen er av typen "KAON VM3000G". På dette nettet skulle jeg ha satt opp et system som helst krever noen spesifikke porter åpne, men dette virker som det er litt vanskelig å få til. 

For å eliminere masse feilkilder som ikke har med problemet å gjøre har jeg forsøkt å koble en PC rett på modemet. Porten jeg trenger å bruke er stengt. Er det modemet mitt som stenger porten, eller er det noe som ligger lengre bakover i systemet til Telenor? Noen som har vært borti dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være slik som folk har opplevd på altibox modemet at du må restarte boksen etter du har gjort endringer før de trår i kraft.

Porter skal du få åpne etter eget ønske. Men husk at disse også må åpnes på pc om det ikke er et program som gjør det for deg.

Lenke til kommentar

VM3000G er bare modemet, og dette strenger ingen porter. Riktignok er vel port 25 sperret hos Telenor (og vel de fleste andre internettleverandører). 

Hvis du kobler en pc direkte på modemet, så skal man huske at PC-en også har en brannmur som må konfigureres. Er det slik at den tjenesten du skal eksponere kjører på denne pc-en?

For å åpne en port, må man inn på administrasjonsgrensesnittet til ruteren. Har man Telenor-ruter, finnes man dette på wifi.telenor.no. I administrasjonsgrensesnittet til rutere ligger det valg som gjerne er kalt "port forward", "NAT" eller noe annet for å sette opp NAT-regler for å videresende trafikk som kommer til en port til en spesifikk enhet inne på hjemmenettet.

Med det sagt - å åpne porter og kjøre tjenester man eksponerer mot internett er etter min mening noe man ikke bør gjøre med mindre man vet hva man holder på med. Når jeg ser hvordan dette innlegget er formulert og hvilken kompetanse man her trolig har, ville kanskje min anbefaling vært å ikke eksponere noe mot internett. 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...