Gå til innhold

Norsk gass til EU, hvorfor i all verden?

Anbefalte innlegg

Kjære Ketill Jacobsen:

Jeg kan bare ikke dy meg...

Jeg vil anbefale mange av dere som har skrevet innlegg i denne tråden å følge med på alt som skjer knyttet til energi rundt i verden!

* Sitat: "Germany’s chancellor-in-waiting Olaf Scholz (SPD) has re-iterated that the country must build new gas-fired power plants to complement renewables and guarantee supply security during the transformation to climate neutrality.” Warning of a future “fossil-lock-in”, the Greens’ co-chair Annalena Baerbock said at the same event that these new plants will need to be hydrogen-ready, and natural gas only a bridging fuel".

OK, la oss alle sammen lese oss grundig opp på energiprosjekter rundt i verden.

Samtidig, kunne jeg be deg og Olaf Scholz og Annalena Baerbock (og forsåvidt alle tyske politikere) å lese dere opp litt på fysiske lover?

"It just ain't that easy!"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sareptas skrev (11 minutter siden):

Kjære Ketill Jacobsen:

Jeg kan bare ikke dy meg...

Jeg vil anbefale mange av dere som har skrevet innlegg i denne tråden å følge med på alt som skjer knyttet til energi rundt i verden!

* Sitat: "Germany’s chancellor-in-waiting Olaf Scholz (SPD) has re-iterated that the country must build new gas-fired power plants to complement renewables and guarantee supply security during the transformation to climate neutrality.” Warning of a future “fossil-lock-in”, the Greens’ co-chair Annalena Baerbock said at the same event that these new plants will need to be hydrogen-ready, and natural gas only a bridging fuel".

OK, la oss alle sammen lese oss grundig opp på energiprosjekter rundt i verden.

Samtidig, kunne jeg be deg og Olaf Scholz og Annalena Baerbock (og forsåvidt alle tyske politikere) å lese dere opp litt på fysiske lover?

"It just ain't that easy!"

Kunne du ikke komme med argumenter i stedet for å si "hvor dumme dere er"? Faktum er at både Danmark og Tyskland har ca siste tyve år klart å holde strømbalanse og ca høyest forsyningssikkerhet i verden til tross for meget høy fornybarandel i deres strømproduksjon (ca 50%). Tyskland planlegger at andelen skal være 80% i 2030.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Hva slags luksusforbruk? Og hvor mye antar du dette luksusforbruket utgjør i Norge?

Et luksusforbruker er jo å kjøre i 120km/t og ikke 110km/t,  som jeg nevnte i innlegget.

• Hyppig handling, og ikke ukeshandle
  • Feriere langt unna, og ikke nærmere bosted.
  • Bil bruk, og ikke sykle/gå.
  • Pendling til jobb og ikke hjemmekontor.
  • +++

Hvor mye dette utgjør vet jeg ikke, men reduksjon av fart reduserer energiforbruket betraktelig. Mindre reising (hjemmekontor/sykkel/ukeshandling) fjerner energibruket fullstendig.

Dette vil ikke kunne erstatte Russisk olje og gass, men det vil bidra frem til erstatningen er på plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Et luksusforbruker er jo å kjøre i 120km/t og ikke 110km/t,  som jeg nevnte i innlegget.

• Hyppig handling, og ikke ukeshandle
  • Feriere langt unna, og ikke nærmere bosted.
  • Bil bruk, og ikke sykle/gå.
  • Pendling til jobb og ikke hjemmekontor.
  • +++

Hvor mye dette utgjør vet jeg ikke, men reduksjon av fart reduserer energiforbruket betraktelig. Mindre reising (hjemmekontor/sykkel/ukeshandling) fjerner energibruket fullstendig.

Dette vil ikke kunne erstatte Russisk olje og gass, men det vil bidra frem til erstatningen er på plass.

Jeg tenkte du også hadde strømbruk i tankene, men det har du ikke med. Tror ikke det er så mye luksusforbruk her, men med målrettede og enkle tiltak kan forbruk her skjæres kraftig ned (koster litt penger) over litt tid.

På 100 og 110 km/t-veier kunne en midlertidig sette ned farten til maks 90 km/t. Dette er et enkelt tiltak som vil ha en målbar effekt og ha betydning for prisnivået for bensin og diesel. Dine andre punkter er også noe å arbeide med.

Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (8 timer siden):

"Synes du det er lurt å doble kapasiteten på et par år når hele markedet (EU) for naturgass er borte rundt 2030? Bransjen vet allerede i dag at markedet for naturgass vil være hurtig på gang ned om noen år. Snart er russisk gass tilbake under normale forhold (leveransen er godt hele tiden til dags dato) og en vil i løpet av året bygge opp normale reserver. I tillegg vil EU på grunn av denne situasjonen intensivere utbyggingen av sol og vind slik at frigjøringen fra naturgass kommer enda raskere enn tidligere planlagt."

Har Ketil Jacobsen noen projeksjoner som tilsier at olje og gass vil bli utradert, og mener han at sol og vind kan erstatte bortfallet? Projeksjoner jeg har sett indikerer at sol/vind knapt vil dekke veksten.

Polen ønsker ikke mer «dyr norsk eller russisk gass» og satser på kull

https://www.document.no/2022/04/01/polen-onsker-ikke-mer-dyr-norsk-eller-russisk-gass/

Har du kanskje lest denne med litt feil briller på?

Det står jo klart at de skal satse på fornybart, og kutte ut fossilt. Men de må ha noe i mellomtiden. Derfor må de importere Gass og kull fra andre steder, siden det viktigste er å ikke handle fra Russland slik "ståa" er nå

Lenke til kommentar

Nå kom det jo nettopp en ny klimarapport som tegner et heller dystert bilde. Hvis Norge skal fortsette med gass (og olje) så må vi redusere utslipp både med tanke på utvinning og forbruk dit det skal. Hvis vi ikke kan påvirke totalregnskapet, for eksempel med karbonfangst, så er det vanskelig å se hvordan det er forsvarlig av Norge å fortsette. Det hjelper liksom ikke å unnskylde oss med at vi er bedre enn andre.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5Gqj6z/klimarapport-tre-aar-paa-aa-snu-trenden

Tysklands avhengighet av Russisk gass har jo vært en het potet etter invasjonen av Ukraina startet. De tyske myndighetene bør bruke dette som en anledning til å kutte ut gass en gang for alle. Det blir krevende, men det blir det uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 minutter siden):

Det hjelper liksom ikke å unnskylde oss med at vi er bedre enn andre.

Du glemmer at alternativet er kull. Våkn opp før du ødelegger klimaet ennå mer ved å vende det døve øret til kullkrafta.

Gass må erstatte kull, ikke omvendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Simen1 said:

Du glemmer at alternativet er kull. Våkn opp før du ødelegger klimaet ennå mer ved å vende det døve øret til kullkrafta.

På den andre siden er det ikke så sikkert at gass er mye bedre enn kull (med hensyn til klima) ifølge nyere oppdagelser:

https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.aar7204

https://jpt.spe.org/surveillance-technology-reveals-unexpected-dramatic-jump-large-methane-leaks-worldwide

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Denne er ikke bare "litt" drøy... Mener du å påstå at du har kontroll på alle saker som har med energi å gjøre? Altså, absolutt alle, uansett hvor små eller store de er? Det tørr jeg garantere at du ikke har.

Det har heller ikke noe for seg å ha en slik total oversikt som du forventer, og skryter på deg. Det bør rekke å ha grei oversikt om det som er trendene, og det som er så nært at det påvirker oss, for å kunne diskutere i et diskusjonsforum.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Faktum er vel heller at både kull OG gass må erstattes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (52 minutter siden):

På den andre siden er det ikke så sikkert at gass er mye bedre enn kull (med hensyn til klima) ifølge nyere oppdagelser:

https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.aar7204

https://jpt.spe.org/surveillance-technology-reveals-unexpected-dramatic-jump-large-methane-leaks-worldwide

Jeg vil heller kalle det et lekkasjeproblem. Noen deler av verden, deriblant USA og Russland, sliter med mye lekkasje per levert mengde. Norge er helt i andre enden av skalaen med praktisk talt ingen lekkasjeutslipp. Det er altså ikke gassen i seg selv som er problemet, selv om det har en viss sammenheng.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (13 minutter siden):

Faktum er vel heller at både kull OG gass må erstattes.

.. og det gjør at du ikke evner å se hva som bør fases ut først eller hele bildet med totalt energibehov og hva hullet skal fylles med, som nevnt kanskje Kryptonitt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (7 minutter siden):

Skip, fly, tungtransport på atomkraft ?

Siden det ikke er så mange fly som går på kull eller naturgass så leste de fleste av oss mellom linjene at dette ikke handlet om fly. Eller skip eller tungtransport for den del. @Verm skrev at både kull og gass må erstattes, underforstått at det er typer forbruk som går an å gjøre noe nevneverdig med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Simen1 said:

.. og det gjør at du ikke evner å se hva som bør fases ut først eller hele bildet med totalt energibehov og hva hullet skal fylles med, som nevnt kanskje Kryptonitt?

Jeg synes jo det er koselig at du er opptatt av mine evner. Problemet er vel at vi ikke lenger har tid. Jeg sitter ikke med noen fasit, men fasiten er ikke gass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (21 timer siden):

Synes du det er lurt å doble kapasiteten på et par år når hele markedet (EU) for naturgass er borte rundt 2030? Bransjen vet allerede i dag at markedet for naturgass vil være hurtig på gang ned om noen år. Snart er russisk gass tilbake under normale forhold (leveransen er godt hele tiden til dags dato) og en vil i løpet av året bygge opp normale reserver.

Slik det ser ut nå går det nok heller mot ytterligere sanksjoner og en full stopp i energileveransene fra Russland. Det går etter hvert opp for folk (også tyske politikere) at vi ikke kan handle noe mer fra Russland. Dagens strømpriser vil nok vare i lang tid fremover, selv om det er lite av gassen som kan erstattes med elektrisitet før Tyskland bygger ut strømnettet sitt og legger om fra koking og varme på gass til strøm. 

Jeg tror nok de fleste av oss må påregne å stramme inn livremmen litt de neste 5-10 årene. En del bedrifter vil utvilsomt slite, siste jeg leste nå er at Hyundai skal starte opp igjen fabrikken sin i Russland som produserer nesten en kvart million biler i året. Det kan fort føre til boikott, hastig nedleggelse og store tap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...