Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bmw 5-serie reklamasjonskrav


Anbefalte innlegg

Hei,

 

for et par mnd siden kjøpte jeg en 2014 Bmw 5-serie xDrive av en forhandler.

 

Nå har bilen måttet på verksted da en drivaksel og en luftbelg har takket for seg, kostnad for rep er estimert til ca 35.000. Har garanti fra Autoconcept, men den er i praksis ubrukelig. Har fremmet krav iht reklamasjonsretten til forhandler, men de er lite behjelpelig her og er så lite imøtekommende som det er mulig å være. Har jeg noe krav her? Hva gjør jeg videre? Sitter her med en bil som ikke kan brukes.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting som var ok på en 8 år gammel bruktbil på kjøpstidspunktet, og svikter 2 mnd etter kjøpet er ikke omfattet av reklamasjonsretten. Så da kommer det an på hva som står i garantien. Hvis garantien er ubrukelig så er det ditt problem med din bil da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
14 minutes ago, chdav123 said:

Har garanti fra Autoconcept, men den er i praksis ubrukelig. Har fremmet krav iht reklamasjonsretten til forhandler....

Hvorfor er garantien fra Autoconcept ubrukelig? Tror du har bedre sjanse til å nå frem gjennom en garantiordning enn reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er garantien fra Autoconcept ubrukelig? Tror du har bedre sjanse til å nå frem gjennom en garantiordning enn reklamasjonsretten.

Det står i komponent omfanget : Alle elektriske og mekaniske komponenter. Men har limt inn svaret fra Autoconcept under her, så forstår du hva jeg mener.

 

Anmeldt ærende: Lekkasje fra drivakselmachet og luftbelg,
Registrert produkt: XtraGaranti Gull+
Avgjørelse: Lekkasje og ulyd omfattes ikke iht. garantibevis/vilkår.

Med mindre annet er angitt i garantibeviset, dekker garantien ikke karosseri, innredning, lakk, glass, katalysator, ulyd, filter, lyspærer, batterier, underholdning­/ navigasjon­/ kommunikasjonssystemer, programmering, programvare oppdatering, lekkasje, ledningsnett, slanger, vaiere, rør, remmer, slitasje, høyt oljeforbruk, deler som normalt inngår i vedlikeholds service. Heller ikke kostnader for leiebil, drosje, hotell eller lignende

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 minutter siden):

Ting som var ok på en 8 år gammel bruktbil på kjøpstidspunktet, og svikter 2 mnd etter kjøpet er ikke omfattet av reklamasjonsretten. Så da kommer det an på hva som står i garantien. Hvis garantien er ubrukelig så er det ditt problem med din bil da...

Drivakselen er ødelagt som følge av at det er slitt hull på pakningen på mansjetten slik at det har kommet inn sand/grus etc og dermed ødelagt, så har nok vert ødelagt en god stund og forverret seg med tid. 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Flott garanti (for Autoconcept).

Du har feil på drivaksel og på en luftbelg. Hva er feilen på den enkelte komponenten? En drivaksel slites sakte, og holder leeeenge hvis man passer på at mansjetter er hele slik at leddene ikke tømmes for smøring og fylles med støv. Sjekket du drivakselbelgene før du kjøpte bilen? En luftbelg oppfatter jeg mer en slitedel som må byttes av og til, på linje med støtdempere og spiralfjærer.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
chdav123 skrev (Akkurat nå):

Lekkasje fra drivakselmachet og luftbelg,

De tingene kommer ikke overraskende på iht. alder og kilometerstand, og det vil definitivt bli lagt vekt på i en reklamasjonssak.

Det jeg finner sjokkerende er hvorfor denne reparasjonen skal koste 35.000kr.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (6 minutter siden):

Flott garanti (for Autoconcept).

Du har feil på drivaksel og på en luftbelg. Hva er feilen på den enkelte komponenten? En drivaksel slites sakte, og holder leeeenge hvis man passer på at mansjetter er hele slik at leddene ikke tømmes for smøring og fylles med støv. Sjekket du drivakselbelgene før du kjøpte bilen? En luftbelg oppfatter jeg mer en slitedel som må byttes av og til, på linje med støtdempere og spiralfjærer.

Jeg er ikke bilkyndig, men forstått det slik at ene belgen har lekkasje og sliter med å bygge trykk. Drivakselen skal være ødelagt som følge av støv og dritt i mansjetten som du nevner. 

 

Bilen ble eu-godkjent av forhandler med defekt bremselys og ihjelrustet bremseskjold, forsåvidt greit nok. Ble også samtidig foretatt en 111 pkt sjekk fra forhandler uten feil/mangler på bil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

De tingene kommer ikke overraskende på iht. alder og kilometerstand, og det vil definitivt bli lagt vekt på i en reklamasjonssak.

Det jeg finner sjokkerende er hvorfor denne reparasjonen skal koste 35.000kr.

Skjermbilde 2022-03-30 kl. 22.30.18.png

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Mag ne said:

Ting som var ok på en 8 år gammel bruktbil på kjøpstidspunktet, og svikter 2 mnd etter kjøpet er ikke omfattet av reklamasjonsretten. Så da kommer det an på hva som står i garantien. Hvis garantien er ubrukelig så er det ditt problem med din bil da...

Hvorfor er det ikke omfattet av reklamasjonsretten?

Spesielt hvis dette er en feil som ikke kommer plutselig, men utvikler seg over tid og at bilen er i lang dårligere forfatning enn hva man kunne forvente ut i fra tilstand presentert av profesjonell part (bilforhandler), pris, alder/kjørelengde etc. 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, chdav123 said:

Hei,

 

for et par mnd siden kjøpte jeg en 2014 Bmw 5-serie xDrive av en forhandler.

 

Nå har bilen måttet på verksted da en drivaksel og en luftbelg har takket for seg, kostnad for rep er estimert til ca 35.000. Har garanti fra Autoconcept, men den er i praksis ubrukelig. Har fremmet krav iht reklamasjonsretten til forhandler, men de er lite behjelpelig her og er så lite imøtekommende som det er mulig å være. Har jeg noe krav her? Hva gjør jeg videre? Sitter her med en bil som ikke kan brukes.

Takk for svar.

Har du kjøpt bilen av en forhandler og det er en vesentlig feil som burde vært oppdaget, så har du en sak. Det er dog litt avhengig av hvordan kontrakten er satt opp. Ett sted å starte er å ta saken til forbrukertilsynet (Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet). Det er gratis og ofte løser saken seg der. Jeg ville varslet forhandler om at du tar saken videre den veien. Det er også greit å få skriftlig fra forhandler en forklaring på hvorfor de ikke vil rette opp feilen som du kan legge ved saken din.

Lenke til kommentar
chdav123 skrev (42 minutter siden):

Drivakselen er ødelagt som følge av at det er slitt hull på pakningen på mansjetten slik at det har kommet inn sand/grus etc og dermed ødelagt, så har nok vert ødelagt en god stund og forverret seg med tid. 

 

 

Skjulte feil er dekket av reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
NULL skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det ikke omfattet av reklamasjonsretten?

Spesielt hvis dette er en feil som ikke kommer plutselig, men utvikler seg over tid og at bilen er i lang dårligere forfatning enn hva man kunne forvente ut i fra tilstand presentert av profesjonell part (bilforhandler), pris, alder/kjørelengde etc. 

Er det feil som var skjult så vil det være omfattet av reklamasjonsretten. Feil som oppstår etter kjøpet av 8 år gammel bil er ikke automatisk dekket. Ting som regnes som slitedeler er ikke lett å få dekket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, chdav123 said:

Jeg er ikke bilkyndig, men forstått det slik at ene belgen har lekkasje og sliter med å bygge trykk. Drivakselen skal være ødelagt som følge av støv og dritt i mansjetten som du nevner. 

Hadde du med en bilkyndig for å se på bilen? Det er jo snakk om en 8 år gammel bruktbil! At en belg får lekkasje etter 8 år er vel like sannsynlig som at en støtdemper får lekkasje? Defekte drivakselmansjetter som er lette å se, det kan ikke karakteriseres som en skjult feil. Hvis man ikke fikser det i tide, må drivakselen byttes.

Du kan jo hevde at dette er reklamasjon av mangel iht Forbrukerkjøpsloven:

§ 18.Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel
Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
2 hours ago, Gavekort said:

Det jeg finner sjokkerende er hvorfor denne reparasjonen skal koste 35.000kr.

En av konsekvensene ved å kjøpe en "gammel" premium-bil.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (5 timer siden):

Flott garanti (for Autoconcept).

Du har feil på drivaksel og på en luftbelg. Hva er feilen på den enkelte komponenten? En drivaksel slites sakte, og holder leeeenge hvis man passer på at mansjetter er hele slik at leddene ikke tømmes for smøring og fylles med støv. Sjekket du drivakselbelgene før du kjøpte bilen? En luftbelg oppfatter jeg mer en slitedel som må byttes av og til, på linje med støtdempere og spiralfjærer.

Jeg har en 530d Touring 2009 som har gått 317.000 km (riktig nok 220.000 lette km på autobahn første fire år) og bilen har aldri hatt disse problemene. Tok NAF's salgstest på bilen slik at alt ble gått gjennom grundig og det var ingen feil (bare minimale ting utvendig på bilen). Skal man reparere til en brøkdel av 35.000 ville jeg vurdert å kjøpe brukte deler. Det er ikke hokus pokus å skifte disse delene og de er lette å få tak i. 

Det er påfallende at slike feil opptrer så tidlig og en profesjonell selger burde observert skade på mansjettene.

Gikk inn på din forsikring Autococept XtraGaranti Gull+ og der står følgende:

 9. Drivaksler: Alle elektriske og mekaniske komponenter.

10. Hjuloppheng: Alle elektriske og mekaniske komponenter

At jevnhastighetsledd er ødelagt er naturligvis skade på mekanisk komponent

At det er gått hull på luftbelg er naturligvis skade på mekanisk komponent.

Hva skal man med forsikring om ikke disse to tilfellene dekkes?

Et råd: Reformuler ditt krav til forsikringsselskapet. Ikke skriv ulyd og lekkasje, men reklamer på ødelagt luftbelg og ødelagt jevnhastighetsledd.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
9 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg har en 530d Touring 2009 som har gått 317.000 km (riktig nok 220.000 lette km på autobahn første fire år) og bilen har aldri hatt disse problemene. Tok NAF's salgstest på bilen slik at alt ble gått gjennom grundig og det var ingen feil (bare minimale ting utvendig på bilen). Skal man reparere til en brøkdel av 35.000 ville jeg vurdert å kjøpe brukte deler. Det er ikke hokus pokus å skifte disse delene og de er lette å få tak i. 

Det er påfallende at slike feil opptrer så tidlig og en profesjonell selger burde observert skade på mansjettene.

Vedlikehold og oppfølging er alfa og omega, uansett bil. At en random bil holder 500 kkm uten problemer behøver ikke å bety at en tilsvarende ikke har masse problemer på en brøkdel av kjørelengden. Hva en selger ser, og hva en selger presenterer for kjøper, vil alltid variere

Å bytte deler selv er alltid det billigste, men mange (de fleste?) mangler kompetanse/plass/verktøy. Man bør derfor tenke seg godt om før man kjøper en teknisk avansert bil som nærmer seg en to-sifret alder. Jeg ville aldri kjøpt en slik bil, men det er valg hver enkelt tar.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...