Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene for elbil-lader i fellesgarasje?

Windoge

Anbefalte innlegg

Vi tenker i disse dager på ny bil. Saken er at vi bor i egen bolig, men garasjen er felles. Vi har egen stikkontakt der vi parkerer bilen, men strømmen er fordelt på alle. Det er også forbudt å bruke disse stikkontaktene til feks oppvarming av biler.

Har jeg etter loven krav på å få egen lader til elbil om jeg går inn for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan er garasjene organisert? Er det et sameie, eller private garasjer som henger sammen?

Er garasjen for langt unna huset til at du kan få lagt kabel fra ditt sikringsskap til lader i garasjen? Og har du nok strøm inn i huset til det? Hvis ikke, er beste alternativ at garasjeeierne går sammen og etablerer en felles ladeløsning. Dette kan gjøres ved at alle eiere spleiser på infrastrukturen, og at hver eier betaler installasjon av sin egen lader (og bruk av denne) når behovet er der. Viktig å tenke langsiktig når lading skal etableres, slik at behovet er dekket i mange år fremover uten at man må bytte ut løsningen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV
9 hours ago, Dragen said:

Billadere som brukes i fellesgarasjer (borettslag o.l.) har eget abonnement og kurs utenfor garasjens kurs(er).

Ikke alle steder. Her jeg bor er målerne for hver leilighet i tavlerommene i garasjeplanet, og laderne er koblet etter hver leilighets måler. Det er sentral styring av laderne ift total belastning av hovedinntakene. Da får hver beboer ladekostnadene inkludert i sin strømfaktura, og kan velge strømleverandør for sitt abonnement.

Lenke til kommentar

Vist du er en del av et sameie å har fast parkeringsplass i felles garasjeanlegg så må styret tilrettelegge for lading i den grad det er mulig om du ønsker dette og skal ha elbil. Noe som dog er mye misforstått som det ble en konflikt rundt i sameiet jeg selv nå sitter som styreleder i er at sameiet ikke nødvendigvis skal betale for denne jobben, det som hviler på sameiets skuldre er i større grad er ting som å oppgradere eksisterende elanlegg om det ikke har kapasitet for elbil lading eller lignende felles infrastruktur, men selve jobben med å få montert opp lader, trekt kabler og koblet til enten egen eller fellestavle er noe du selv som oftest må dekke, med mindre et flertall i styret går inn for å bygge ut større felles lade anlegg for alle beboere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...