Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bli tomt for AdBlue.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må gassen være russisk?

Det må være mulig å omgå/koble ut problemet. AdBlue er noe dritt som er utsatt for feil og medfører veldig store reparasjonskostnader. Et genistrek fra dem som eier merkevaren og overbeviste myndighetene om at vi trenger dette.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 4.4.2022 den 7.57):

Regner med det var sarkasme, da elbiler kun redder lokalmiljøene.

Elbiler gjør mer enn å redde lokalmiljøene:

- De redder oss også fra olje-avhengigheten til Putins Russland, Saudi-Arabia og en rekke andre grufulle diktaturregimer.

- De redder oss fra global oppvarming siden de gir vesentlig lavere klimagassutslipp, og kan kjøres på fornybar energi.

- De redder oss fra dårligere økonomi siden de er billigere å kjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (3 timer siden):

Elbiler gjør mer enn å redde lokalmiljøene:

- De redder oss også fra olje-avhengigheten til Putins Russland, Saudi-Arabia og en rekke andre grufulle diktaturregimer.

- De redder oss fra global oppvarming siden de gir vesentlig lavere klimagassutslipp, og kan kjøres på fornybar energi.

- De redder oss fra dårligere økonomi siden de er billigere å kjøre.

Ingen av "oss" som er avhengig av oljen til Russland.
Grunnen til at drivstoffet er dyrt er at vi selger til utlandet, samme som vi gjør med strøm.

Biler har ekstremt liten innvirkning på klimaet, og regnskapet går muligens i null da det brukes mye ressurser på å ta ut mineralene for å lage batteriene.

Billigere å kjøre om en har råd til å kjøpe bil med lang rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 timer siden):

Elbiler gjør mer enn å redde lokalmiljøene:

- De redder oss også fra olje-avhengigheten til Putins Russland, Saudi-Arabia og en rekke andre grufulle diktaturregimer.

- De redder oss fra global oppvarming siden de gir vesentlig lavere klimagassutslipp, og kan kjøres på fornybar energi.

- De redder oss fra dårligere økonomi siden de er billigere å kjøre.

En ting er ihvertfall elbiler gode på og det er å omfordele fra de fattige til de rike, høye avgifter for de som kjører en 15 år gammel polo og ingenting for de kjører tesla.

Amerikanerne har i gjennomsnitt høyere inntekt etter skatt enn oss og der er det kun 2% av nybilsalget el.

Danmark også noe høyere inntekt, 16%

Norge 75%.

Fattige land, nermest 0%.

 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 minutter siden):

Amerikanerne har i gjennomsnitt høyere inntekt etter skatt enn oss og der er det kun 2% av nybilsalget el.

Legger man på sykeforsikring så kommer de ut med like mye skatt som i Norge.
Grunnen til at salget er så lavt der er at strøm er ofte dyrere enn bensin.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (59 minutter siden):

Legger man på sykeforsikring så kommer de ut med like mye skatt som i Norge.
Grunnen til at salget er så lavt der er at strøm er ofte dyrere enn bensin.

Nå er det store forskjeller i USA. 

f.eks. Washington, Seattle så har de en gjennomsnittsinntekt etter skatt på 65 000kr, i oslo så er det 35 000kr.
San Francisco så er det enda mer, hele 70 000 etter skatt er gjennomsnittet.
Elbilandelen av nybilsalget er 15% der, betydelig høyere enn gjennomsnittet i usa på 2%. Så  inntekt har en viss betydning.
 

Elektrisitet er billigere i USA enn i Europa, og dermed også Norge siden flaskehalsen i overføringen nærmest er eliminert. Men bensin er billigere enn her ja, men likevel betraktelig billigere å kjøre el. Sett vekk ifra innkjøpskostnaden, men amerikanerne kjøper allerede dyre biler og kunne ha råd til en større elbil andel om de så hadde ønsket.

 

Danmark har for øvrig de samme bensinprisene som oss, rundt 15dkk. 20nok.
Andelen av nybilsalget som er el, 15%

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved å selge avgiftsfrie biler, klart at livstilen til han som har råd til å kjøpe ny elbiler tilsier et betydelig høyere utslipp enn de som kun har råd til ha en eldre brukt bensinbil.

Hvis klima hadde vært hovedgrunnen, så hadde dem også avgiftsbelagt el. Er ikke akkurat sånn at det er utslippsfritt, langt derifra.

Faktisk så vil det ikke hjelpe klimaet at vi har avgiftsfrie biler til øvre middelklasse, det fører bare til at dem selger mer "forurensede" biler til andre land, da det allerede er et internasjonalt system der industrien må overholde visse utslippsmål for å unngå bøter.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (På 4.4.2022 den 2.28):

Hvorfor må gassen være russisk?

Det må være mulig å omgå/koble ut problemet. AdBlue er noe dritt som er utsatt for feil og medfører veldig store reparasjonskostnader. Et genistrek fra dem som eier merkevaren og overbeviste myndighetene om at vi trenger dette.

 

Kjøpte 50 liter nå om dagen etter å ha lese at det skal gå ut. Her i Tyskland er fortsatt å få, men prisen har steget enda mer enn oljens... 

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (2 timer siden):

Nå er det store forskjeller i USA. 

f.eks. Washington, Seattle så har de en gjennomsnittsinntekt etter skatt på 65 000kr, i oslo så er det 35 000kr.
San Francisco så er det enda mer, hele 70 000 etter skatt er gjennomsnittet.
Elbilandelen av nybilsalget er 15% der, betydelig høyere enn gjennomsnittet i usa på 2%. Så  inntekt har en viss betydning.
 

Elektrisitet er billigere i USA enn i Europa, og dermed også Norge siden flaskehalsen i overføringen nærmest er eliminert. Men bensin er billigere enn her ja, men likevel betraktelig billigere å kjøre el. Sett vekk ifra innkjøpskostnaden, men amerikanerne kjøper allerede dyre biler og kunne ha råd til en større elbil andel om de så hadde ønsket.

 

Danmark har for øvrig de samme bensinprisene som oss, rundt 15dkk. 20nok.
Andelen av nybilsalget som er el, 15%

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved å selge avgiftsfrie biler, klart at livstilen til han som har råd til å kjøpe ny elbiler tilsier et betydelig høyere utslipp enn de som kun har råd til ha en eldre brukt bensinbil.

Hvis klima hadde vært hovedgrunnen, så hadde dem også avgiftsbelagt el. Er ikke akkurat sånn at det er utslippsfritt, langt derifra.

Faktisk så vil det ikke hjelpe klimaet at vi har avgiftsfrie biler til øvre middelklasse, det fører bare til at dem selger mer "forurensede" biler til andre land, da det allerede er et internasjonalt system der industrien må overholde visse utslippsmål for å unngå bøter.

Det er mange som enda ikke har forstått at dette klimahysteriet bare er et ytterligere triks. 

Vi er blitt for mange hele verden over. Og fordelingskampen om det "gode liv" har for lengst begynt. Både kontinenter seg imellom, men enda mere de enkelte sjiktene i samfunnene seg i mellom. 

Også i tidligere "shithole-countries" trenger det jo et oversikt og en hoffstat til denne frem. Også kinesere i oversjiktet vil ha et luksuriøst liv på bekostning av allmuen. Dette trenger de en godt betalt hoffstat til som svinger pisken og holder allmuen "gående". 

Om alle eliter og alle "hoffstater" (øvre middelsjikter) skal ha luksuriøse liv er det ikke nok med ressurser på kloden. 

For å unngå krig oppfinner elitene derfor til stadig nye "kriser" som gir dem et skalkeskjul, en rettferdiggjøelde  hvorfor "VI" (altså DU og allmuen generelt) skal måtte stramme inn livreimen. 

Har det aldri slått seg at løsningen på alle disse kriser alltid blir det samme mantraet:

"Vi" må stramme inn livreimen. 

Og dette trass i rasant teknologisk fremskritt og gigantisk voksende rikdommer hos dem som allerede er rike. 

Jeg kommer ikke til å ta denne klimaprogandaen på alvor før de rike har stoppet med kose seg via jetsetting, har gitt avkall på sine privatfly, enorme jakter, biler med over 500 PS, utvikling på spreng for slike perverse forflytelser som å feriere i altet eller å kunne fly fra USA til Europa med hypersonic fly som gjør jobben i løpet av en drøy halvtime...

Alt dette handler om er en globalistisk omfordeling nedenfra og oppover...

Dette også takket den real eksisterende kapitalisme uten konkurrerende samfunnsmodel... 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 4.4.2022 den 1.08):

Null problem. Er bare å omprogrammere og så er det ikke noe bruk av adblue.

Fungerer ikke... Men har hørt at det angivelig skal gå med naturlig urea også. Som mann har man altså fortsatt en sjanse å komme seg av sted når ad blue tanken er tom. 

Men vet ikke om det er sant. Tror ikke det er bra for bilen i lengden... 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...