Powertrainer Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 henrikwl skrev (2 timer siden): Eller så går den teknologiske utviklingen den veien at det ikke kommer til å være behov for å eie egen bil, siden vi kommer til å ha andre og mer bekvemmelige måter å komme oss rundt på. 🙄 Hvis jeg kan bestille en selvkjørende transportpod i Uber som tar meg dit jeg vil, når jeg vil, hvorfor i all verden skal jeg gidde å eie en klump med skrapmetall som tar opp plass i gårdsrommet mitt og er dyr og tung å drifte og vedlikeholde? Eeh kanskje vi må ha egen bil fordi vi skal til og fra jobb og i tillegg bringe/hente i barnehage&sfo noe som utgjør godt over 10mil pr.dag. hvis det rent hypotetisk hadde fantes et transporttilbud som hadde dekt noe sånt så måtte man mest sannsynlig vært rik for å benytte seg av det, og en ting som er helt sikkert er at det har ikke passet bra for småbarnsfamilier med dårlig råd. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 stamkunde skrev (51 minutter siden): hvor har du regnestykket fra? Statens reiseregulativs satser for bilgodtgjørelse. https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise/reise-og-satser/statens-satser-innenlands Disse 4,03 kronene pr. kilometer inkluderer slitasje og vedlikeholde, drivstoff, samt forsikringsutgifter og verditap på bilen. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 (endret) Powertrainer skrev (15 minutter siden): Eeh kanskje vi må ha egen bil fordi vi skal til og fra jobb og i tillegg bringe/hente i barnehage&sfo noe som utgjør godt over 10mil pr.dag. hvis det rent hypotetisk hadde fantes et transporttilbud som hadde dekt noe sånt så måtte man mest sannsynlig vært rik for å benytte seg av det, og en ting som er helt sikkert er at det har ikke passet bra for småbarnsfamilier med dårlig råd. En stor flåte med selvkjørende transportmidler hadde ikke hatt utgiftene til lønning av sjåfører, og kunne hatt betydelige stordriftsfordeler på drifts- og vedlikeholdssiden. Det ville sannsynligvis blir langt billigere enn taxi. Egen bil er grisedyrt, og hvis man kjører 10 mil hver dag (jeg antar at man bare kjører så mye på virkedager, så 253 virkedager i løpet av et år) blir det 25.300 km pr år, eller 101.959 kroner i ren kostnad pr. år. Endret 7. april 2022 av henrikwl 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 (endret) Mechablast skrev (2 timer siden): Sikkert greit å ikke ha bil når en bor sentralt og det går buss og tog flere ganger i timen, men det gjør det ikke her jeg bor Vil ikke kalle det luksus, men nødvendig, om en skal slippe å bruke hele dagen for å komme seg frem rundt i området her En livsfjern påstand - etter mine begrep. Selvsagt - rett skal være rett - kan din påstand være riktig for disse rare folkene som selv hater bil og aldri bruker den. Om man bare kjører 1.000 km i året kan det KANKSJE være rimeligere å kjøre drosje enn å ha egen bil. Med det finnes ingen normale folk som har en bil for å kjøre 2.000 km i året. I snittet kjøres om lag 15.000 km. Selv om vi går ut fra det er mange som klarer seg mindre er det vl bare et muselite fåtall som kjører mindre enn 5.000 km i året. Dette er altså ekstremt lite. Hva koster det å kjøre 5.000 km i Norge med drosje? Nå kom ikke og si at det er mindre penger enn det det ville kostet å kjøre en bil i denne tiden. For det blir bare ikke sant. Fra det jeg ser her: https://www.nrk.no/livsstil/nye-drosjepriser-i-hele-landet-1.7744505 kostet en "jamførpris" for 8 km i 2011 rundt 250 NOK i snitt. I dag ligger man vel omkring 350 NOK per 8 km: https://www.agdertaxi.no/priser/ Går vi ut fra denne prisen koster altså 5.000 km i 2022 om lag 156.250 NOK. Hæ? Du vil vel ikke på alvor fortelle meg at dette ikke er dramatisk dyrere enn å ha bil selv? For disse pengene kunne du i Tyskland kjøpt deg en splinter ny bil - en skikkelig tysk bil tilmed - hvert bidige år. Driftskostnadene er latterlig lave i forhold til dette. Jeg tror vi fort kan bli enige om at din påstand er ideologisk mas som ikke holder stikk med realiteten. Med helt alminnelige kjørekilometere på omtrent 15.000 km i året ville prisen sågar økt til 656.250 NOK per år i drosjekostnader: For disse gigantiske utgiftene kunne du kjøpt deg en splinter ny BMW X7 hvert år. Med det dyreste utstyret som finnes på markedet. Selv om vi gikk ut fra at bilen kostet 2 millioner i innkjøp ville du jo etter et år fått igjen omtrent 80% av denne prisen. Noe som ville tilsvart utgifter på 400.000 NOK. Jeg er klar over at det kunne blitt adskillig billigere med UBER-biler som du beskriver dem. Men jeg vedder med deg: Om disse skulle finnes engang i en fjern fremtid vil du være overrasket hvor mye dette kommer til å koste. Vi ser jo dette allerede i dag. Det finnes jo leiebiler. Disse går det sikkert godt an å betale for om det bare er engang i måneden du skal kjøre et musestykke for å hente noen møbler fra nærmeste selger. Skal du bruke bilen til daglig eller bare i helgene for å kunne kjøre noen få hundre km frem og tilbake for å komme seg ut av drittbyene så vil du fort ense hvor rådyrt dette blir. Endret 7. april 2022 av Norolf Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 henrikwl skrev (1 time siden): En stor flåte med selvkjørende transportmidler hadde ikke hatt utgiftene til lønning av sjåfører, og kunne hatt betydelige stordriftsfordeler på drifts- og vedlikeholdssiden. Det ville sannsynligvis blir langt billigere enn taxi. Egen bil er grisedyrt, og hvis man kjører 10 mil hver dag (jeg antar at man bare kjører så mye på virkedager, så 253 virkedager i løpet av et år) blir det 25.300 km pr år, eller 101.959 kroner i ren kostnad pr. år. Vi får se om det noensinne blir praktisk nok til å ta vare på våre små håpefulle👍 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 henrikwl skrev (1 time siden): En stor flåte med selvkjørende transportmidler hadde ikke hatt utgiftene til lønning av sjåfører, og kunne hatt betydelige stordriftsfordeler på drifts- og vedlikeholdssiden. Det ville sannsynligvis blir langt billigere enn taxi. Egen bil er grisedyrt, og hvis man kjører 10 mil hver dag (jeg antar at man bare kjører så mye på virkedager, så 253 virkedager i løpet av et år) blir det 25.300 km pr år, eller 101.959 kroner i ren kostnad pr. år. Hvorfor er det så svinedyrt å låne bil i dag da? Har du en forklaring for dette? For der har du jo din fremtidige modell. I de store tyske biler finnes lånebiler som sparkesykler. Men folk pleier ikke å kjøre på jobb i disse eller til legen eller for å handle. Og selv når det gjelder turer og utflukter så er folk veldig tilbakeholdent med bruken. Nettopp fordi at det er så grisedyrt!!! Den selvkjørende bilen du snakker om er derimot mye dyrere og mye mer avansert enn en enkel lånebil fra i dag. Tror du det blir rimeligere? Skal folk dessuten først begynne å leite etter ledig lånebil for å kunne handle? Synes du det er så kjekk med en sånn leiebil som kanskje ikke har blir renset i flere uker og blitt brukt av alskens syke folk i denne tiden? Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Powertrainer skrev (5 minutter siden): Vi får se om det noensinne blir praktisk nok til å ta vare på våre små håpefulle👍 Aldri noensinne... 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Norolf skrev (15 minutter siden): Hvorfor er det så svinedyrt å låne bil i dag da? Har du en forklaring for dette? For der har du jo din fremtidige modell. I de store tyske biler finnes lånebiler som sparkesykler. Men folk pleier ikke å kjøre på jobb i disse eller til legen eller for å handle. Og selv når det gjelder turer og utflukter så er folk veldig tilbakeholdent med bruken. Nettopp fordi at det er så grisedyrt!!! Den selvkjørende bilen du snakker om er derimot mye dyrere og mye mer avansert enn en enkel lånebil fra i dag. Tror du det blir rimeligere? Skal folk dessuten først begynne å leite etter ledig lånebil for å kunne handle? Synes du det er så kjekk med en sånn leiebil som kanskje ikke har blir renset i flere uker og blitt brukt av alskens syke folk i denne tiden? Leiebil i dag er dyrt fordi det da er snakk om vanlig bilhold, pluss en fortjeneste som noen skal ha. Det må selvsagt bli dyrere. Men, for n-te gang: du kan ikke bruke dagen situasjon for å prøve å si noe om hvordan ting er 20 år frem i tid. Utviklingen går fremover så det griner. Om 20 år er selvkjøringsteknologi langt mer vanlig, og dermed også billigere, enn i dag. Hvorfor man skulle bruke tid på å lete etter en bil må du nesten forklare meg. Man bestiller en bil i Uber eller hvilken app som nå gjelder, den kommer i løpet av få minutter og kjører deg til dit du skal før den kjører videre på neste oppdrag. Jeg skjønner ikke hva som er så mystisk med dette her, med mindre man sitter fast i oppfatningen av at sånn ting er i dag, sånn skal ting fortsette å være til evig tid – men all historie har vist oss at det ikke et tilfelle. Ting som i dag er helt dagligdagse og mundane ville for bare 30 år siden fremstått omtrent som magi. 20 år frem i tid er alt helt annerledes igjen. 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 henrikwl skrev (7 minutter siden): Men, for n-te gang: du kan ikke bruke dagen situasjon for å prøve å si noe om hvordan ting er 20 år frem i tid. Utviklingen går fremover så det griner. Om 20 år er selvkjøringsteknologi langt mer vanlig, og dermed også billigere, enn i dag. Hvordan i heiene skal en selvkjørende bil noensinne bli biligere enn en bil man som kunde kjører selv allerede i dag? Blir litt rart dette.... Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Hvordan skal noengang computere kunne bli mindre eller billigere enn et hus?! 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 (endret) Norolf skrev (1 time siden): En livsfjern påstand - etter mine begrep. Hadde leiebil i 2 uker når min var på verksted, kostet ca 7000, betaler samtidig 3000 i måneden i billån Hvor dyrt vil det bli med taxi 3 timer hver dag? Kjører ca 25000 i året, hva blir billigst Selvfølgelig, dette gjelder på langt nær ikke alle, noen kjører lite, det er også de som får mest igjen når de selger bilen Samtidig så er det noe med å kjøre på butikken og slippe å bruke ryggsekk for å ta med varene hjem Er mange barnefamilier som har bil, hva skal de gjøre, betale taxi for hver gang de skal ut og gjøre noe Det går 2 busser om dagen her, ikke buss på lørdag, ikke på søndag morgen, hvordan mener du de som bor her skal komme seg frem Edit Burde ha en egen tråd for dette Endret 7. april 2022 av Mechablast 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Norolf skrev (2 timer siden): Aldri noensinne... Nei jeg har heller ikke tro på det 1 Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Mechablast skrev (4 timer siden): Hadde leiebil i 2 uker når min var på verksted, kostet ca 7000, betaler samtidig 3000 i måneden i billån Hvor dyrt vil det bli med taxi 3 timer hver dag? Kjører ca 25000 i året, hva blir billigst Selvfølgelig, dette gjelder på langt nær ikke alle, noen kjører lite, det er også de som får mest igjen når de selger bilen Samtidig så er det noe med å kjøre på butikken og slippe å bruke ryggsekk for å ta med varene hjem Er mange barnefamilier som har bil, hva skal de gjøre, betale taxi for hver gang de skal ut og gjøre noe Det går 2 busser om dagen her, ikke buss på lørdag, ikke på søndag morgen, hvordan mener du de som bor her skal komme seg frem Edit Burde ha en egen tråd for dette Helt enig. Helt vanlig med 25.000 i Tyskland. De som kjører skikkelig mye klarer også opptil 100.000 per år. Det er det som er ekstrem, ikke 20.000 km eller 25.000 km... Lenke til kommentar
Norolf Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Powertrainer skrev (6 timer siden): Eeh kanskje vi må ha egen bil fordi vi skal til og fra jobb og i tillegg bringe/hente i barnehage&sfo noe som utgjør godt over 10mil pr.dag. hvis det rent hypotetisk hadde fantes et transporttilbud som hadde dekt noe sånt så måtte man mest sannsynlig vært rik for å benytte seg av det, og en ting som er helt sikkert er at det har ikke passet bra for småbarnsfamilier med dårlig råd. Og selv om du bor i en av de tyske storbyene vil du ikke unnvære en bil. Tar 45 minutter med offentlig trafikk for en strekning på 3 km. den bruker man en halv time til til fots og kanskje 6 minutter (!)) med bil. Frem og tilbake blir det 1 og en halv time med tog, trikk og t-bane og den slags dritt - sammenlignet med 12 minutter med bil. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. april 2022 Del Skrevet 7. april 2022 Norolf skrev (2 timer siden): Og selv om du bor i en av de tyske storbyene vil du ikke unnvære en bil. Tar 45 minutter med offentlig trafikk for en strekning på 3 km. den bruker man en halv time til til fots og kanskje 6 minutter (!)) med bil. Frem og tilbake blir det 1 og en halv time med tog, trikk og t-bane og den slags dritt - sammenlignet med 12 minutter med bil. Og så skal man gjerne ha med seg en barnevogn og en to-tre unger, er det noe man ikke har for mye av som småbarnsfamilie så er det tid. Etter endt arbeidstid så bør man jo komme seg hjem før den minste skal legge seg. For ikke å snakke om fritidsaktiviteter som fotball,dansing,svømming og ski. Logistikken tilsier at man må ha bil,dermed basta bom! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå