Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tips om bilmerke der jeg kan selv bytte lyspærer


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg ser for meg at man må bytte LED på en bruktbil om 20 år der man må på verksted for å få det gjort, og må ut med 15 000 kr for jobben når bilens verdi er på samme beløp. Selv ikke LED varer evig. De bilene der det er lett å skifte selv, der det er en billig H4 pære til 40 kr på nærmeste bensinstasjon, er drømmen.

Har du sett forsjellen på lysene på en moderne bil med LED kontra en bil med H4 hallogenpære?

Vil nesten påstå det er verdt de 15 tusen ekstra å ha det i 20 år.
Forøvrig er det nok helt sikkert brukte deler å få kjøpt billig til en 20 år gammel bil.

Allerede nå ligger brukte LED lykter til Tesla Model 3 ute for 3000-5000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

Har du sett forsjellen på lysene på en moderne bil med LED kontra en bil med H4 hallogenpære?

Vil nesten påstå det er verdt de 15 tusen ekstra å ha det i 20 år.
Forøvrig er det nok helt sikkert brukte deler å få kjøpt billig til en 20 år gammel bil.

Allerede nå ligger brukte LED lykter til Tesla Model 3 ute for 3000-5000kr.

Om en tenåring skal kjøpe seg en bruktbil til 20 000 kr om 20 år, så det ganske så irrelevant hva bilen har som fordel av å ha LED istedenfor H4 når den er ny. Da er det bruktbilpris og pris på pære som betyr noe. Og det er ikke sikkert det er mulig for den personen å skifte en LED pære selv, og hva blir da kostnaden hos verksted for å bytte pære? Og prisen på den pæren? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 4/2/2022 at 7:11 PM, stamkunde said:

Jeg vil høre om tips type bilmerke der det er mulighet å bytte pære på bil selv. Det skal være enkelt tilgjengelig alle lyspærer på en bil. Og andre praktiske ting ved en bil. 

Da kjøper jeg sånn type bil.

Seriøst? Hvordan kan det være et argument for å velge bruktbil? Hvor ofte bytter man lyspærer? I eldre biler der nærlys er kjørelys må man bytte lyspærer med noen års mellomrom. Med nyere biler, hvor det er egne lamper for kjørelys, holder også "gammeldagse" H4/H7-lamper i årevis. Nyere biler har LED, og de holder i mange år. Muligheten for å enkelt bytte pærer kommer langt ned på listen over min krav til ny bil.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, FrihetensRegn said:

Om en tenåring skal kjøpe seg en bruktbil til 20 000 kr om 20 år, så det ganske så irrelevant hva bilen har som fordel av å ha LED istedenfor H4 når den er ny. Da er det bruktbilpris og pris på pære som betyr noe. Og det er ikke sikkert det er mulig for den personen å skifte en LED pære selv, og hva blir da kostnaden hos verksted for å bytte pære? Og prisen på den pæren? 

Bytter ikke pære. En moderne lykt har flere hundre lysdioder og en egen "datamaskin" innebygd for å styre dette. Lyset dimmes automatisk for motgående trafikk og man kan da ha langlyset på hele tiden uten å blende. Det hjelper godt på sikkerheten 

Man bytter hele lykten.

 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (På 3.4.2022 den 21.13):

Hadde en sånn en for omtrent 100 år siden 🙂 Engang brakk svømmeren i forgasseren. Da kom en mann fra tyske NAV som åpnet forgasseren og loddet svømmeren fast igjen. Alt dette på sidestripen av motorveien 🙂 Deretter kunne vi fortsette turen igjen.. 🙂

Fantastisk historie. 

Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (På 4.4.2022 den 12.48):

Byttet begge xenonpærene på min lexus uten problem. Litt trangt er det, men bilde av hvordan låsemekanismen funker, hjalp veldig

bør man gå vekk fra xenon lys, til halogen pære? hva er forskjellen egentlig? vil det være lettere å bytte ut pærene?

Lenke til kommentar

Det er som regel ikke pæretype som er problemet. Det er plassering og tilgjengelighet.

Xenon/HID har mye bedre lys og varer lengre men er veldig dyre. Halogen er vanlig glødepære og mye billigere. Skal du bytte fra det ene til det andre må du bytte hele lykta. Noe som garantert blir dyrt. Pluss omprogrammering av ECU.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 3.4.2022 den 22.01):

Om en tenåring skal kjøpe seg en bruktbil til 20 000 kr om 20 år, så det ganske så irrelevant hva bilen har som fordel av å ha LED istedenfor H4 når den er ny. Da er det bruktbilpris og pris på pære som betyr noe. Og det er ikke sikkert det er mulig for den personen å skifte en LED pære selv, og hva blir da kostnaden hos verksted for å bytte pære? Og prisen på den pæren? 

Argumenterer du her for at bilbransjen skal holde seg til 80-talls teknologi for evig og alltid fordi det skal være billig med 20 år gamle bruktbiler?

En tenåring kommer antakelig ikke til å få kjøpt seg en bruktbil til 20.000 om 20 år, det er bare sånn virkeligheten er. Om 20 år er det ikke sikkert det er vanlig å eie biler selv en gang. Det er helt meningsløst å fatte avgjørelser i dag med tanke på hvordan verden kommer til å være om 20 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (11 timer siden):

Argumenterer du her for at bilbransjen skal holde seg til 80-talls teknologi for evig og alltid fordi det skal være billig med 20 år gamle bruktbiler?

En tenåring kommer antakelig ikke til å få kjøpt seg en bruktbil til 20.000 om 20 år, det er bare sånn virkeligheten er. Om 20 år er det ikke sikkert det er vanlig å eie biler selv en gang. Det er helt meningsløst å fatte avgjørelser i dag med tanke på hvordan verden kommer til å være om 20 år.

Eliten er opptatt av at allmuen fremtidig ikke lenger skal ha bil. Det er sant....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 timer siden):

Det er som regel ikke pæretype som er problemet. Det er plassering og tilgjengelighet.

Xenon/HID har mye bedre lys og varer lengre men er veldig dyre. Halogen er vanlig glødepære og mye billigere. Skal du bytte fra det ene til det andre må du bytte hele lykta. Noe som garantert blir dyrt. Pluss omprogrammering av ECU.

det virker ganske komplisert. 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (11 timer siden):

Eliten er opptatt av at allmuen fremtidig ikke lenger skal ha bil. Det er sant....

Eller så går den teknologiske utviklingen den veien at det ikke kommer til å være behov for å eie egen bil, siden vi kommer til å ha andre og mer bekvemmelige måter å komme oss rundt på. 🙄

Hvis jeg kan bestille en selvkjørende transportpod i Uber som tar meg dit jeg vil, når jeg vil, hvorfor i all verden skal jeg gidde å eie en klump med skrapmetall som tar opp plass i gårdsrommet mitt og er dyr og tung å drifte og vedlikeholde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, henrikwl said:

Eller så går den teknologiske utviklingen den veien at det ikke kommer til å være behov for å eie egen bil, siden vi kommer til å ha andre og mer bekvemmelige måter å komme oss rundt på. 🙄

I 1950 trodde man folk fløy rundt i luften i år 2000. Ingenting skalerer uendelig. Biler med sjåfør har vært tilgjengelig helt siden bilen ble oppfunnet. Det er ikke veldig sannsynlig at dette forandrer seg over natten.

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Det er ikke veldig sannsynlig at dette forandrer seg over natten.

En 20 år lang natt? Spenstig.

Den teknologiske utviklingen foregår jo omtrent eksponensielt. Jeg tar i hvert fall ikke for gitt at ting om 20 år er sånn som de er i dag. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (13 minutter siden):

Eller så går den teknologiske utviklingen den veien at det ikke kommer til å være behov for å eie egen bil, siden vi kommer til å ha andre og mer bekvemmelige måter å komme oss rundt på. 🙄

Hvis jeg kan bestille en selvkjørende transportpod i Uber som tar meg dit jeg vil, når jeg vil, hvorfor i all verden skal jeg gidde å eie en klump med skrapmetall som tar opp plass i gårdsrommet mitt og er dyr og tung å drifte og vedlikeholde?

Dette svaret skal jeg gjerne besvare:

For det første så viser det seg igjen og igjen og igjen at ingenting er dyrere enn det å være avhengig av andre. Når du skal benytte deg av Uber-tjenster vil du bli hudflettet for hver gang du kommer til å benytte deg av denne tjenesten. I tillegg vil det være mye kav og tøys rundt påståtte skader som du ikke selv har forårsaket eller også bryderi (og rådyr oppgjør) for skader som du faktisk har forårsaket. Det verste er tjenester der du ikke betaler fast pris men en takst etter tid eller km eller lignende. Så denne dritten som du foreslår vil være ågerdyr. Den er MENT å være ågerdyr i enden av utviklingen.

For det andre så er det så mye mer avslappende å ha en egen greie enn å være henvist til en felleseie. Denne skrothaugen kan du benytte deg av til enhver tid du har bruk for den. Skulle du havne i en nødsituasjon når alle de fellesvognene til Uber er opptatt vil du være ekstrem glad for denne nødhaugen DIN på gården din. Likedan i mange andre tilfeller der du kanskje har tenkt deg ut helt spontant og så går det ikke eller blir altfor mye mas og bryderi. Eliten kommer alltid til å ha egne kjøretøy. Det kan du banne på.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (7 minutter siden):

For det første så viser det seg igjen og igjen og igjen at ingenting er dyrere enn det å være avhengig av andre.

Det stemmer jo ikke litt en gang. Det som er dyrt, er å unne seg den luksusen det er å ha en egen dedikert bil, som står parkert 95% av tiden. Privatbil koster ca. 4kr pr. kilometer, så en bil som kjøres 15.000km i året koster da 60.000 pr. år.

Du kan kjøre mye taxi og buss for 60.000 kroner. Og en flåte med selvkjørende transportpods vil formodentlig bli billigere enn en flåte med biler og busser som kjøres av mennesker. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor de skulle bli dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (35 minutter siden):

Det stemmer jo ikke litt en gang. Det som er dyrt, er å unne seg den luksusen det er å ha en egen dedikert bil, som står parkert 95% 

Sikkert greit å ikke ha bil når en bor sentralt og det går buss og tog flere ganger i timen, men det gjør det ikke her jeg bor

Vil ikke kalle det luksus, men nødvendig, om en skal slippe å bruke hele dagen for å komme seg frem rundt i området her

Endret av Mechablast
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Det stemmer jo ikke litt en gang. Det som er dyrt, er å unne seg den luksusen det er å ha en egen dedikert bil, som står parkert 95% av tiden. Privatbil koster ca. 4kr pr. kilometer, så en bil som kjøres 15.000km i året koster da 60.000 pr. år.

Du kan kjøre mye taxi og buss for 60.000 kroner. Og en flåte med selvkjørende transportpods vil formodentlig bli billigere enn en flåte med biler og busser som kjøres av mennesker. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor de skulle bli dyrere.

hvor har du regnestykket fra?

Lenke til kommentar
Mechablast skrev (28 minutter siden):

Sikkert greit å ikke ha bil når en bor sentralt og det går buss og tog flere ganger i timen, men det gjør det ikke her jeg bor

Vil ikke kalle det luksus, men nødvendig, om en skal slippe å bruke hele dagen for å komme seg frem rundt i området her

det forstår iallfall ikke politikere, de er jo i Oslo. De analyserer ut fra mengde som bor der, også får dem klare seg selv. 

Tenk den dagen at politikere forstod at de setter 10 kroner lavere i drivstoffutgifter på steder der man ikke kan benytte seg av kollektiv tilbud. Ja, for ikke å snakke om bompengene. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...