Andre1980 Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 (endret) Lurer litt på hvordan mottakelsen egentlig har vært etter Oslo Kommunes pålegg om at alle arrangementer i utgangspunktet skal være kjøttfrie, og at de som vil ha kjøtt må melde fra om dette på forhånd? Nå har det vel Covid begrenset en del arrangementer frem til nylig, men hvordan fungerer denne loven i praksis? Er det kun lov å bestille vegetarpizza som overtidsmat? Hvordan blir oppmøtet ved neste julebord? Vil du gå, eller blir du hjemme? Hvordan blir dette på neste års 17. mai arrangement i skolegårdene? skal det serveres vegetarpølser? Virker litt som om dette er blitt mindretallets tyrani og egentlig ekstremistisk, da jeg ikke regner med at over halvparten av Oslos befolkning er vegetarianere. Endret 2. april 2022 av Andre1980 Lenke til kommentar
Fest Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 Man behøver vel ikke være vegetarianer for å kunne spise noe som ikke inneholder kjøtt? 4 Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 2. april 2022 Forfatter Del Skrevet 2. april 2022 Fest skrev (1 minutt siden): Man behøver vel ikke være vegetarianer for å kunne spise noe som ikke inneholder kjøtt? Det er helt sant, men har man lyst til det? Hvorfor skal kommunen sette begrensninger på hva JEG spiser? Et norsk julebord består normalt av Ribbe, pinnekjøtt, torsk, og gjerne kalkun. Ingen av disse valgene er tilgjengelig. Hvorfor ikke, når majoriteten mest sannsynlig ønsker ett av disse valgene? Lenke til kommentar
Fest Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 Andre1980 skrev (7 minutter siden): Det er helt sant, men har man lyst til det? Hvorfor skal kommunen sette begrensninger på hva JEG spiser? Et norsk julebord består normalt av Ribbe, pinnekjøtt, torsk, og gjerne kalkun. Ingen av disse valgene er tilgjengelig. Hvorfor ikke, når majoriteten mest sannsynlig ønsker ett av disse valgene? Har nok noe med miljøvern å gjøre, og kanskje økonomi… ikke at det automatisk gjør det rett, men jeg personlig ville ikke brydd meg noe som helst. 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 On 4/2/2022 at 6:33 PM, Andre1980 said: Nå har det vel Covid begrenset en del arrangementer frem til nylig, men hvordan fungerer denne loven i praksis? Er det kun lov å bestille vegetarpizza som overtidsmat? Hvordan blir oppmøtet ved neste julebord? Vil du gå, eller blir du hjemme? Hvordan blir dette på neste års 17. mai arrangement i skolegårdene? skal det serveres vegetarpølser? Virker litt som om dette er blitt mindretallets tyrani og egentlig ekstremistisk, da jeg ikke regner med at over halvparten av Oslos befolkning er vegetarianere. Nå er ikke dette noen lov, men en praksis som angår arrangementer i regi av Oslo Kommune. Om noen ønsker kjøtt er det fortsatt mulig, men da melder man fra, slik vegetarianere ofte må gjøre for å få ivaretatt sine behov. Så dette gjelder ikke Oslos befolkning generelt sett og det er rimelig å få det som man vil. Jeg syns det er fint at man må tenke over om man spiser kjøtt og bare ta det for gitt. Er langt fra noen vegetarianer, men mtp miljø og helse er det verdt å tenke på forbruket. Og all kjøttmat er ikke nødvendigvis godt. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Andre1980 skrev (På 2.4.2022 den 18.33): Er det kun lov å bestille vegetarpizza som overtidsmat? Man kan bestille hva enn man selv måtte ønske som overtidsmat. Sitat Hvordan blir oppmøtet ved neste julebord? Vil du gå, eller blir du hjemme? Oslo kommune begynte med vegetarmat som standard på sine julebord i 2019. De som ønsker kjøtt kan velge det i stedet. De færreste synes nok at maten er avgjørende for om de velger å gå på julebordet med jobben. Sitat Hvordan blir dette på neste års 17. mai arrangement i skolegårdene? skal det serveres vegetarpølser? Tviler? Jeg var på loppemarked i helga på en skole her i Oslo, der kjøpte jeg to grillpølser. Sitat Et norsk julebord består normalt av Ribbe, pinnekjøtt, torsk, og gjerne kalkun. Ingen av disse valgene er tilgjengelig. Hvorfor ikke, når majoriteten mest sannsynlig ønsker ett av disse valgene? Det er ikke sant. Ribbe er tilgjengelig som valg på Oslo kommunes julebord. Ordfører Marianne Borgen opplyste at hun selv kom til å velge å spise ribbe på julebordet i 2019. – Jeg er selv ikke vegetarianer, men ser ikke helt problemet her. Man trenger ikke være vegetarianer for å spise måltider uten kjøtt. Det er jo bare positivt at man kan kutte ned litt på overforbruket av kjøtt, både for folkehelsa, klimaet og økonomien. Så kan man velge kjøtt selv dersom man har lyst på det, eller om det er veldig viktig for akkurat det måltidet. Endret 3. april 2022 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 Er det innført som standard på sykehjem? De som vil ha mer kjøtt må visst opplyse spesielt om det. Noe som jo kan være en utfordring for demente. Eller det kan være noen med Parkinsons som i praksis har mistet taleevnen. Og skriveevnen med. På sykehjem er det en del undervektige pasienter som ikke trenger å få redusert kjøtt-middagene. https://resett.no/2022/02/14/oslo-mdg-har-erstattet-kjott-pa-sykehjem-med-favabonner-vegetarmat-skal-vaere-standardvalget/ Det neste kan jo bli skoler og institusjoner der folk bor hele døgnet. Folk drømmer om å ta seg ut av institusjonene for å kunne få spist litt kjøttpålegg. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 Budeia skrev (25 minutter siden): Er det innført som standard på sykehjem? Niks. Bare tull om kjøttkaker på Oslos sykehjem 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå