Gå til innhold

Legalisere fleinsopp?

Anbefalte innlegg

vidor skrev (På 2.4.2022 den 19.51):

Bekymringen din er noe selektiv når du reagerer på skummel rusbrus, men synes fleinsopp er ok ?

Fleinsopp vrir mye mer på virkelighetsbildet ditt når du inntar det enn rusbrus gjør for en normal bruker.

Drikker der man blander sukker og syre med alkohol kan være veldig skummelt ja, i alle fall for noen som er uerfarne med alkoholens virkning.

Jeg syns ikke fleinsopp er «ok», jeg har aldri prøvd noe slikt selv om vil ikke anbefale noe rusmiddel til noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (På 3.4.2022 den 3.22):

Alkohol er skadelig både for brukeren og folkene rundt, men tillates av historiske/tradisjonelle grunner. Det å bruke alkohol som brekkstang for å promotere og forsøke å legalisere psykedelika fordi det kommer bedre ut enn alkohol på statistikk er temmelig vanlig malplassert retorikk. Det samme gjelder forøvring for MDMA. Det å bruke en dårlig beslutning for å forsøke å tillate flere dårlig beslutninger gjør det ikke noe bedre. Fint å få regulert bort metanol, men det gjør ikke etanol noe mer ok for de som inntar det. Alle reagerer negativt på etanol som er en gift for kroppen. Folk flest vet å ikke drikke for mye alkohol og veier rusen opp mot bakrusen, selv om det er en minoritet som sliter og som misbruker det.

Det er bare i de siste tiåra man har gått vekk fra «narkotika» til fordel for alkohol. Psykedelika har trolig vært i bruk lenger enn alkohol, siden det finnes i planter i naturen og ikke krever noen form for tilberedning / teknologi, slik det er med alkohol.

Man kan vel få litt alkohol i dårlig frukt men det er ikke stort…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fest skrev (8 timer siden):

Det er bare i de siste tiåra man har gått vekk fra «narkotika» til fordel for alkohol. Psykedelika har trolig vært i bruk lenger enn alkohol, siden det finnes i planter i naturen og ikke krever noen form for tilberedning / teknologi, slik det er med alkohol.

Man har jo også stoned ape hypotesen, som antyder at en plutselig akselerert vekst av hjernen for et par millioner år siden er forårsaket av sopp med innhold psilocin og psilocybin. 

https://science.howstuffworks.com/life/evolution/stoned-ape-hypothesis.htm

In essence, the hypothesis suggests we owe the emergence of language and self-reflection to ancient, sustained consumption of psilocybin mushrooms. The exact timeline for the emergence of consciousness varies, but Dennis believes the process may have begun as far back as 2 million years ago.

"We know the brain tripled in size about 2 million years ago, and probably the ecosystems which put hominids, cattle and mushrooms together were around that old," Dennis says, referring to the dung from which psilocybin mushrooms emerge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fest skrev (37 minutter siden):

Hm, artig hypotese. Ingen grunn til å begynne med flein av den grunn. En bavian på fleinsopp (som vikingene brukte) høres ikke helt trygt ut.

Og bare det selvfølgelig, men ja artig. Personlig er jeg  tvilende til at vi vil finne noe bevis for denne hypotesen, men at hallusinogener kan påvirke vår tankegang eller hjernen vår på en positiv måte, det tviler jeg ikke et sekund på. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Og bare det selvfølgelig, men ja artig. Personlig er jeg  tvilende til at vi vil finne noe bevis for denne hypotesen, men at hallusinogener kan påvirke vår tankegang eller hjernen vår på en positiv måte, det tviler jeg ikke et sekund på. 

Det kan hende det, men tror også det er uforutsigbart utfall……………. øl vet man hva er

Lenke til kommentar
Fest skrev (15 minutter siden):

øl vet man hva er

Nydelig velsmakende løsemiddel og nervegift 😉

Fest skrev (16 minutter siden):

men tror også det er uforutsigbart utfall

Man kan si det om alkohol også, det er mye rart som kan skje og folk har forskjellige fysiske og psykiske reaksjoner, noen klikker i vinkel med for mye alkohol i blodet. Alkohol var ukjent for oss alle på et eller annet tidspunkt, så var det ikke det lenger. Det sagt hallusinogener blir neppe en erstatning for helgefylla, å det bør det heller ikke være, men potensiell skade på bruker er fremdeles ekstremt lav, og det er ikke sånn at man under normale omstendigheter mister all sans og samling som jeg føler det blir antydet av Vidor , faktisk mer sannsynlig tvert i mot, men ingen rusmidler er 100% trygge selvfølgelig.     

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...