ekko64 Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 (endret) Hei! Jeg jobber som filmfotograf, og har blitt leid inn av en gourmetrestaurant i Oslo til å produsere noen promofilmer for organisk bruk i sosiale medier. Noen av filmene skal være av privatpersoner som besøker restauranten (ikke fokus på enkeltpersoner, men mer generelt av lokalene mens gjester er til stede), og jeg liker å ha det sikre på min side og tenker at jeg burde få en signatur på at deres avbildning kan brukes på digitale flater av restauranten. Eieren mener at siden det er privat eiendom, og det er skiltet om at det brukes overvåkningskamera i lokalet så er dette juridisk sett ikke nødvendig og vil være til unødvendig bry for gjestene. Sjansen for at noen klager er i utgangspunktet liten, men greit å ha sitt på det rene om det skulle skje. Vil det være nødvendig å be alle som har vært avbildet om tillatelse i denne situasjonen? Endret 2. april 2022 av ekko64 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 Ganske uproblematisk. Du trenger ikke signatur, kontrakt og juridisk tjas for noe så enkelt som det. Som du selv skriver, er det lokalene, atmosfæren og maten som er i fokus. Ikke gjestene. Dersom noen av gjestene ikke ønsker å bli filmet, vil de nok gi beskjed om dette av eget initiativ. Det enkle er ofte det beste. Skal du "besøke" et bord med gjester, kan du bare spørre muntlig om det er greit at du filmer bordet litt - da du skal lage en film for restauranten. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 Heng opp notis om periode og aktivitet så publikum får muligheten til å avstå. 2 Lenke til kommentar
ekko64 Skrevet 2. april 2022 Forfatter Del Skrevet 2. april 2022 BadCat skrev (5 minutter siden): Heng opp notis om periode og aktivitet så publikum får muligheten til å avstå. Høres ut som en god idé, takk! 1 Lenke til kommentar
ekko64 Skrevet 2. april 2022 Forfatter Del Skrevet 2. april 2022 Milhouse85 skrev (31 minutter siden): Ganske uproblematisk. Du trenger ikke signatur, kontrakt og juridisk tjas for noe så enkelt som det. Som du selv skriver, er det lokalene, atmosfæren og maten som er i fokus. Ikke gjestene. Dersom noen av gjestene ikke ønsker å bli filmet, vil de nok gi beskjed om dette av eget initiativ. Det enkle er ofte det beste. Skal du "besøke" et bord med gjester, kan du bare spørre muntlig om det er greit at du filmer bordet litt - da du skal lage en film for restauranten. Takk for svar, da tar jeg det uten juridisk tjas Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 (endret) Dersom det hadde vært slik at du skulle filme ansikter og gjøre gjester gjenkjennbare i slik reklame trenger man tillatelse. Ikke minst er det veldig frekt og uryddig å ikke anskaffe dette. Jeg ville aldri akseptert å bli filmet på den måten, og som fotograf ville jeg heller aldri akseptert å filme andre på den måten uten at ting er i orden på forhånd. Det vanligste er jo å bruke statister til dette og la kunde/byrå/whatever ta seg av det praktiske med det. Det vil også gjøre det mye enklere for deg å ha noen å samarbeide med og regissere. Men, dersom det dreier seg om totaler og mer generelle store bilder for å vise stemningen hvor man ikke kjenner igjen enkeltpersoner trenger du ikke tenke på tillatelser, og det ser det jo ut som det gjør i førstepost Endret 2. april 2022 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. april 2022 Del Skrevet 2. april 2022 52 minutes ago, ekko64 said: Eieren mener at siden det er privat eiendom, og det er skiltet om at det brukes overvåkningskamera i lokalet så er dette juridisk sett ikke nødvendig og vil være til unødvendig bry for gjestene Det er åpenbart ikke ekvivalente størrelser. Overvåkningskamera blir ikke publisert. Videre er resturant fort en situasjon der jeg har litt forventninger om privatliv; man slapper av, slipper opp, og er i en privat sfære med de andre på bordet. Om jeg hadde blitt filmet og publisert i en slik situasjon, uten i det minste å bli informert på forhånd, hadde jeg blitt forbannet, for å si det mildt. 4 Lenke til kommentar
ekko64 Skrevet 2. april 2022 Forfatter Del Skrevet 2. april 2022 Snikpellik skrev (19 minutter siden): Dersom det hadde vært slik at du skulle filme ansikter og gjøre gjester gjenkjennbare i slik reklame trenger man tillatelse. Ikke minst er det veldig frekt og uryddig å ikke anskaffe dette. Jeg ville aldri akseptert å bli filmet på den måten, og som fotograf ville jeg heller aldri akseptert å filme andre på den måten uten at ting er i orden på forhånd. Det vanligste er jo å bruke statister til dette og la kunde/byrå/whatever ta seg av det praktiske med det. Det vil også gjøre det mye enklere for deg å ha noen å samarbeide med og regissere. Men, dersom det dreier seg om totaler og mer generelle store bilder for å vise stemningen hvor man ikke kjenner igjen enkeltpersoner trenger du ikke tenke på tillatelser, og det ser det jo ut som det gjør i førstepost Ja, jobber mest med større produksjoner i byrå-sammenheng hvor det er statister til stede hvor tillatelser ikke er mitt ansvar overhode. Har noe erfaring med stock footage, og der må man virkelig være nøye. Ganske romslige lokaler så skal gå greit å unngå ansikter og allikevel få noen flotte bilder. Får ta med meg noen klareringsskjemaer just in case Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. april 2022 Del Skrevet 3. april 2022 Det enkleste er bare å henge opp lapp på inngangsdøra f.eks. Det holder lenge i denne sammenhengen mtp personvern. Et skjema vil i realiteten bety et samtykke, og samtykke kan man trekke tilbake noe som betyr igjen at dersom noen i etterkant ombestemmer seg, kan det hende du må bruke mye tid på å se om du får fjernet dem fra filmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå