Gå til innhold

Hvorfor er du kunde hos Norges verst omtalte bank? (DNB)


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri helt forstått hvorfor folk misliker DnB så mye. Jeg er en forholdsvis aktiv bankbytter, i form av at jeg jevnlig sjekker ut alternativene og går relativt grundig til verks. Likevel ender jeg alltid opp med å bli værende hos DnB og har vært der i rundt 15 sammenhengende år nå. Har tidligere hatt 3 andre banker. Det er i hovedsak bedre lånerente jeg er ute etter, og det virker nærmest aldri å lønne seg å bytte. Per i dag har jeg 5,49% flytende rente på huslånet, som er bedre enn alle andre tilbud jeg har fått. I en periode fikk jeg bedre fastrentelån hos andre banker, men da jeg kikket på nedbetalingsplanen virket det som refinansieringen ikke ville lønnet seg likevel. Så mine grunner for å fortsette i DnB er:

*Bedre lånerente
*Rask og god kundeservice
*Gode fondssparings-agenter (eller hva de kalles)
*Sjelden tekniske problemer
*Utbredte og gode tjenester generelt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (1 time siden):

Jeg har aldri helt forstått hvorfor folk misliker DnB så mye. Jeg er en forholdsvis aktiv bankbytter, i form av at jeg jevnlig sjekker ut alternativene og går relativt grundig til verks. Likevel ender jeg alltid opp med å bli værende hos DnB og har vært der i rundt 15 sammenhengende år nå. Har tidligere hatt 3 andre banker. Det er i hovedsak bedre lånerente jeg er ute etter, og det virker nærmest aldri å lønne seg å bytte. Per i dag har jeg 5,49% flytende rente på huslånet, som er bedre enn alle andre tilbud jeg har fått. I en periode fikk jeg bedre fastrentelån hos andre banker, men da jeg kikket på nedbetalingsplanen virket det som refinansieringen ikke ville lønnet seg likevel. Så mine grunner for å fortsette i DnB er:

*Bedre lånerente
*Rask og god kundeservice
*Gode fondssparings-agenter (eller hva de kalles)
*Sjelden tekniske problemer
*Utbredte og gode tjenester generelt.

DNB prøver å fjerne konkurrenter og ødelegge markedet.

Og de har ræva tjenester. De har gjort rammelån ubrukelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Jeg har aldri helt forstått hvorfor folk misliker DnB så mye. Jeg er en forholdsvis aktiv bankbytter, i form av at jeg jevnlig sjekker ut alternativene og går relativt grundig til verks. Likevel ender jeg alltid opp med å bli værende hos DnB og har vært der i rundt 15 sammenhengende år nå. Har tidligere hatt 3 andre banker. Det er i hovedsak bedre lånerente jeg er ute etter, og det virker nærmest aldri å lønne seg å bytte. Per i dag har jeg 5,49% flytende rente på huslånet, som er bedre enn alle andre tilbud jeg har fått. I en periode fikk jeg bedre fastrentelån hos andre banker, men da jeg kikket på nedbetalingsplanen virket det som refinansieringen ikke ville lønnet seg likevel. Så mine grunner for å fortsette i DnB er:

*Bedre lånerente
*Rask og god kundeservice
*Gode fondssparings-agenter (eller hva de kalles)
*Sjelden tekniske problemer
*Utbredte og gode tjenester generelt.

Samme som jeg opplever som kunde hos DnB. Jeg har i tillegg så godt som alt av forsikringer via disse og, og de utkonkurrere alle på priser. Jeg har også kun en person som jeg forholdet meg til på bank/lån og en person på forsikring og direktenr til disse.

 

I løpet av en periode på nærmere ti år har jeg kun opplevd at andre slår disse på priser, men da tok min rådgiver tak i dette og fikk ned prisene nok til at jeg ble værende.

Lenke til kommentar

Stor forskjell mellom kunder da. Det er kanskje et godt argument mot den måten sånne dinosaurer driver. At ett og samme produkt har forskjellig pris basert på "trynefaktor" og alle som ikke gjør en jobb selv betaler overpris. Det aller mest innbringende for dem er gamle kunder som fortsetter å være kunder fordi de alltid har vært kunder. Syns den praksisen er en uting. Det er dårlig for konkurranse og dårlig for utvikling og dårlig for kunder som ikke vet sitt eget beste. Ikke tro at alle får best rente og best pris på forsikring hos dnb, eller noe annet produkt for den saks skyld. For sånn er det definitivt ikke. Jeg har vært kunde side postbanken ble dnb, og de har aldri ønsket å være konkurransedyktig på noe produkt jeg har fått pris på.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksempel på kundefiendtlig og sannsynligvis ulovlig oppførsel fra DNB (Eiendom)

https://e24.no/naeringsliv/i/1MyxdK/dnb-eiendom-inngikk-hysjavtale-etter-kundeklage

Antageligvis har de en praksis hvor de plusser på ting på honorarer og håper at kunden er uoppmerksom eller bare aksepterer uten å lage bråk. Så blir de tatt, men lurer kunden til å tro at hun må undertegne taushetserklæring for å få redusert honorar til det som er avtalt og publisert, sånn at ikke andre kunder skal bli gjort oppmerksom på kjeltringstrekene de driver med. De har jo tross alt tenkt å fortsette med å lure til seg penger.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 timer siden):

Eksempel på kundefiendtlig og sannsynligvis ulovlig oppførsel fra DNB (Eiendom)

https://e24.no/naeringsliv/i/1MyxdK/dnb-eiendom-inngikk-hysjavtale-etter-kundeklage

Antageligvis har de en praksis hvor de plusser på ting på honorarer og håper at kunden er uoppmerksom eller bare aksepterer uten å lage bråk. Så blir de tatt, men lurer kunden til å tro at hun må undertegne taushetserklæring for å få redusert honorar til det som er avtalt og publisert, sånn at ikke andre kunder skal bli gjort oppmerksom på kjeltringstrekene de driver med. De har jo tross alt tenkt å fortsette med å lure til seg penger.

Her var det jo motsatt, kunden hadde fått listet opp en kunstig lav pris, hvor honoraret var halvparten så stort som etter beregningsmåten man etter avtalevilkårene skal bruke og som det er markedspraksis å bruke. Det er i alle fall forsvarlig/prosedabelt at denne avtalen riktig tolket gir DNB krav på det honoraret de trakk. Men det er åpenbart ikke verdt å krangle på det fra DNBs perspektiv, siden de har gjort en feil. Men feilen her er altså ikke å "plusse på ting på honorarer", det er å regne feil i priseksempelet, og så beregne honorar normalt. Det er ingenting med denne saken som lukter kjeltringstreker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får håpe det er det feilen går ut på, og at det  ikke en måte å forvirre kunden. Å ikke vise alle kostnader før det er for seint å ombestemme seg er en vanlig taktikk blant folk med svekket samvittighet (les:selgere). Taushetserklæringen gir desto mindre mening hvis meglerselskapet hadde gjort en feil og valgte å være ærlig på tross av å måtte ta et tap. Da burde de ønske å bruke det som god PR, ikke grave det ned.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 16.12.2024 den 8:55 AM):

Tar i mot forslag til grei plass å ha lønnskonto, nettbank og betalingskort.

Jeg trodde jeg kom til å savne nettbank når jeg gikk over til Bulder (fra Sbanken), men mobilappen deres er god nok til at jeg ikke har savnet den en eneste gang. Synes den på flere områder er bedre enn Sbankens gamle nettbank.

Lønnskonto og betalingskortene til Bulder fungerer helt glimrende til mitt bruk. Og jeg har flere av både vanlige kontoer og sparekontoer, da jeg har et litt over middels avansert budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...