Markiii Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april (endret) Nimrad skrev (8 timer siden): Nei. Men DNB har ca 30% av utlånsvolumet i privatmarkedet, så det er kanskje den beste indikasjonen vi har. De har antakelig mange inaktive kunder. Som meg. Så ja, man må se på noe annet som utlånsvolum eller noe slikt. Endret 16. april av Markiii 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Ørjanø skrev (9 timer siden): Det står at DNB har 2 millioner privatkunder, men hvor mange av disse er egentlig passive kunder. Hva er en "privatkunde" i denne sammenheng? En som har brukskonto? En som har lån? En som har kun kredittkort? En som kun sparer i fond? Hvis en person har flere tjenester, telles hen da som en eller flere kunder? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Ørjanø skrev (9 timer siden): Husker vi prøvde over langt tid å slette kontoen våre og kundeforholdet i dnb, men ga opp etterhvert. Hvorfor fikk du ikke slettet kontoen? Sjekket nå, det ser jo ut til å være enklere å slette konto i DNB enn i mange andre banker. Gå til Kontooversikt, trykk på ... og velg "Avslutte konto" i menyen. Virker ikke dette? Lenke til kommentar
Ørjanø Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Slettet-fsaSP0zV skrev (12 minutter siden): Hva er en "privatkunde" i denne sammenheng? En som har brukskonto? En som har lån? En som har kun kredittkort? En som kun sparer i fond? Hvis en person har flere tjenester, telles hen da som en eller flere kunder? Aner ikke. Stod bare 2 millioner privatkunder. Slettet-fsaSP0zV skrev (5 minutter siden): Hvorfor fikk du ikke slettet kontoen? Sjekket nå, det ser jo ut til å være enklere å slette konto i DNB enn i mange andre banker. Gå til Kontooversikt, trykk på ... og velg "Avslutte konto" i menyen. Virker ikke dette? Dette er noen år siden, så forhåpentligvis har de endret praksis. Hvorfor er godt spørsmål. Vi fikk hverken gjort det i nettbanken eller på forespørsel. Var visst vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Sbanken får ikke noen nettbank, bare en App som det står Sbanken et konsept av DnB. Ellers er det DnB sin nettside du må ordne ting. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet torsdag kl 19:31 Del Skrevet torsdag kl 19:31 Denne tråden har vært død lenge, men føler for å gjenopplive den nå. For jeg visste ikke at DNB lenge har kjempet mot at andre banker kan utbetale kundeutbytte. Helt klart noe de ikke har snakket for høyt om. De bruker argumenter som at det skader lokalmiljøet til bankene, men det er nok bare et skalkeskjul da DNB selv ikke har noe "lokalmiljø". Hovedgrunnen er nok egoistisk, som det meste DNB står for. Det står ikke direkte i denne artikkelen (eneste jeg fant uten betalingsmur), men det er DNB som i fem år har gått i bresjen for dette forslaget. Link Denne linken har betalingsmur, men i ingressen står det : "I over fem år har DNB jaget en avvikling av kundeutbyttepraksisen i norske sparebanker. Ni representanter for DNB-systemet hadde møte med Sparebankutvalget underveis i utredningen, som landet på å skrote ordningen." 4 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet torsdag kl 19:40 Del Skrevet torsdag kl 19:40 Foreldrene mine opprettet konto til meg i DnB da jeg var en liten tass (og da banken het noe annet), og jeg har bare blitt værende. Da samboer og jeg trengte boliglån for en del år siden var det DnB som ga oss best betingelser, så da ble det dem igjen. Sånn i det daglige syns jeg nettbanken er god, og når jeg er i kontakt med kundeservice er det alltid tipp topp. Det kan hende jeg hadde spart noen kroner på å shoppe litt rundt, men jeg er egentlig godt fornøyd. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 08:21 Del Skrevet lørdag kl 08:21 Nukleosid skrev (På 12.12.2024 den 8:31 PM): Denne tråden har vært død lenge, men føler for å gjenopplive den nå. For jeg visste ikke at DNB lenge har kjempet mot at andre banker kan utbetale kundeutbytte. Helt klart noe de ikke har snakket for høyt om. De bruker argumenter som at det skader lokalmiljøet til bankene, men det er nok bare et skalkeskjul da DNB selv ikke har noe "lokalmiljø". Hovedgrunnen er nok egoistisk, som det meste DNB står for. Det står ikke direkte i denne artikkelen (eneste jeg fant uten betalingsmur), men det er DNB som i fem år har gått i bresjen for dette forslaget. Link Denne linken har betalingsmur, men i ingressen står det : "I over fem år har DNB jaget en avvikling av kundeutbyttepraksisen i norske sparebanker. Ni representanter for DNB-systemet hadde møte med Sparebankutvalget underveis i utredningen, som landet på å skrote ordningen." Helt forjævlig hvordan de holder på. Og politikerne går på denne? Godt smurt av DNB-pampene, selvsagt. 1 Lenke til kommentar
Duncan Skrevet lørdag kl 08:48 Del Skrevet lørdag kl 08:48 Nukleosid skrev (På 12.12.2024 den 8:31 PM): Denne tråden har vært død lenge, men føler for å gjenopplive den nå. For jeg visste ikke at DNB lenge har kjempet mot at andre banker kan utbetale kundeutbytte. Helt klart noe de ikke har snakket for høyt om. De bruker argumenter som at det skader lokalmiljøet til bankene, men det er nok bare et skalkeskjul da DNB selv ikke har noe "lokalmiljø". Hovedgrunnen er nok egoistisk, som det meste DNB står for. Det står ikke direkte i denne artikkelen (eneste jeg fant uten betalingsmur), men det er DNB som i fem år har gått i bresjen for dette forslaget. Link Denne linken har betalingsmur, men i ingressen står det : "I over fem år har DNB jaget en avvikling av kundeutbyttepraksisen i norske sparebanker. Ni representanter for DNB-systemet hadde møte med Sparebankutvalget underveis i utredningen, som landet på å skrote ordningen." Kundeutbytte er dårlig greie, hadde vært mye bedre om sparebankene hadde levert billigere tjenester/lån. Kundeutbytte må man skatte av, billigere tjenester er ikke skattbare, så hva skal man egentlig med det ??? 1 2 Lenke til kommentar
Huffe Skrevet lørdag kl 09:07 Del Skrevet lørdag kl 09:07 Nukleosid skrev (På 12.12.2024 den 8:31 PM): Denne tråden har vært død lenge, men føler for å gjenopplive den nå. For jeg visste ikke at DNB lenge har kjempet mot at andre banker kan utbetale kundeutbytte. Helt klart noe de ikke har snakket for høyt om. De bruker argumenter som at det skader lokalmiljøet til bankene, men det er nok bare et skalkeskjul da DNB selv ikke har noe "lokalmiljø". Hovedgrunnen er nok egoistisk, som det meste DNB står for. Det står ikke direkte i denne artikkelen (eneste jeg fant uten betalingsmur), men det er DNB som i fem år har gått i bresjen for dette forslaget. Link Denne linken har betalingsmur, men i ingressen står det : "I over fem år har DNB jaget en avvikling av kundeutbyttepraksisen i norske sparebanker. Ni representanter for DNB-systemet hadde møte med Sparebankutvalget underveis i utredningen, som landet på å skrote ordningen." Etter det jeg har forstått er det fordi det først og fremst kun er noen veldig få banker som har selskapsmodell som tillater kundeutbytte. Kundeutbyttet gir i tillegg skattefradrag, samtidig som det inngår i balansen som gir banken bedre funding og billigere innlån. De klager derfor på konkurransevridningen. Jeg mener å ha lest at det er mange andre banker som klager på dette også. 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet søndag kl 13:53 Del Skrevet søndag kl 13:53 Duncan skrev (På 14.12.2024 den 9:48 AM): Kundeutbytte er dårlig greie, hadde vært mye bedre om sparebankene hadde levert billigere tjenester/lån. Kundeutbytte må man skatte av, billigere tjenester er ikke skattbare, så hva skal man egentlig med det ??? Det er vanskelig å spå hvordan markedet utvikler seg, og derfor må alle banker ha en margin på kostnaden/renter på tjenestene de tilbyr. Når det da viser seg at de sitter igjen med et stort overskudd på slutten av året, kan de risikofritt tilby dette som utbytte til kundene. Så hadde de ikke hatt ordningen med utbytte, ville kundene aldri sett noe til disse godene. 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet søndag kl 14:09 Del Skrevet søndag kl 14:09 Huffe skrev (På 14.12.2024 den 10:07 AM): Etter det jeg har forstått er det fordi det først og fremst kun er noen veldig få banker som har selskapsmodell som tillater kundeutbytte. Kundeutbyttet gir i tillegg skattefradrag, samtidig som det inngår i balansen som gir banken bedre funding og billigere innlån. De klager derfor på konkurransevridningen. Jeg mener å ha lest at det er mange andre banker som klager på dette også. Alle banker kan tilby kundeutbytte om de vil. Se bare på DNB, som sitter igjen med et titalls milliarder i overskudd år etter år (over 50 milliarder i 2023), og det er en økende trend. De har mer enn nok penger til å tilby kundeutbytte, om de ønsker å tiltrekke seg flere kunder, gjøre kundene fornøyde og på sikt generere mer penger til eierne. Men DNB har "for mange" trofaste kunder til at de ønsker å gjøre dette. Og med over 50 milliarder i overskudd blir det smålig å klage på at de små bankene (de som de ikke får lov til å kjøpe opp) tilbyr det for å prøve å holde hodet over vannet mot kjempene. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 14:54 Del Skrevet søndag kl 14:54 DNB er staten, mer eller mindre. Har staten for vane å dele med andre? Selvsagt ikke. Løsningen er satt. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 14:56 Del Skrevet søndag kl 14:56 Duncan skrev (På 14.12.2024 den 9:48 AM): Kundeutbytte er dårlig greie, hadde vært mye bedre om sparebankene hadde levert billigere tjenester/lån. Kundeutbytte må man skatte av, billigere tjenester er ikke skattbare, så hva skal man egentlig med det ??? Tja, rammelån hos Bulder har til tider hatt samme pris som Sbanken, samtidig som det fungerer bedre (man kan betale regninger rett fra lånekontoen og slipper å flytte ting rundt manuelt), og man får kundeutbytte. Vinn-vinn-vinn. 3 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 14:58 Del Skrevet søndag kl 14:58 (endret) Huffe skrev (På 14.12.2024 den 10:07 AM): Etter det jeg har forstått er det fordi det først og fremst kun er noen veldig få banker som har selskapsmodell som tillater kundeutbytte. Kundeutbyttet gir i tillegg skattefradrag, samtidig som det inngår i balansen som gir banken bedre funding og billigere innlån. De klager derfor på konkurransevridningen. Jeg mener å ha lest at det er mange andre banker som klager på dette også. Hva slags selskapsmodell da? Kan man lese mer om dette et eller annet sted? Hva, konkret, hindrer DNB fra å betale noe ut til kundene fremfor å la det regne enda flere titalls millioner over de overbetalte drittsekkene i toppen av selskapet? Endret søndag kl 14:59 av Markiii 1 Lenke til kommentar
Huffe Skrevet søndag kl 18:10 Del Skrevet søndag kl 18:10 Markiii skrev (3 timer siden): Hva slags selskapsmodell da? Kan man lese mer om dette et eller annet sted? Hva, konkret, hindrer DNB fra å betale noe ut til kundene fremfor å la det regne enda flere titalls millioner over de overbetalte drittsekkene i toppen av selskapet? Jeg leste om det i DN bak betalingsmur. Husker ikke detaljene i dette så klarer ikke å tydeligjøre ytterligere. Det jeg skrev er min forståelse av artikkelen hvertfall. Allmennaksjeselskaper som DNB, Sparebank1 og andre kan ikke betale ut kundeutbytte, men de med grunnfondsmodell som Sparebanken Vest og noen andre kan det. Lenke til kommentar
Huffe Skrevet søndag kl 18:17 Del Skrevet søndag kl 18:17 Jeg fant artikkelen igjen. Jeg kan dele den her hvis det er lov. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 19:01 Del Skrevet søndag kl 19:01 Huffe skrev (48 minutter siden): Jeg leste om det i DN bak betalingsmur. Husker ikke detaljene i dette så klarer ikke å tydeligjøre ytterligere. Det jeg skrev er min forståelse av artikkelen hvertfall. Allmennaksjeselskaper som DNB, Sparebank1 og andre kan ikke betale ut kundeutbytte, men de med grunnfondsmodell som Sparebanken Vest og noen andre kan det. Gjorde et søk på "grunnfondsmodell" og fant noe interessant: https://www.nrk.no/okonomi/lar-sparebanker-velge-as-form-1.547042 "Regjeringen foreslår å la sparebanker omdanne seg til aksjeselskaper dersom de ønsker det, men vil samtidig innføre stiftelser på eiersiden som vern mot fiendtlige oppkjøp." Ja for det fungerte jo jævlig bra... altså når vi ser på DNB og Sbanken, mener jeg. Uansett, grunnfondsmodellen var tydeligvis det opprinnelige, men så valgte DNB og andre å velge å bli aksjeselskaper i stedet. Det var deres valg. Da kan de ikke komme og syte etterpå, for at de bankene som beholdt den opprinnelige modellen også drar fordelene av dette. DNB-drittsekkene vil ha alle fordelene av å være aksjeselskap, og slippe å konkurrere med banker etter grunnfondsmodellen. Griske jævla svin. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 19:21 Del Skrevet søndag kl 19:21 Fant noe her også, faktisk fra i år: "Forslag fra utvalget: Utvalget mener at kundeutbytte utgjør et brudd med den opprinnelige idéen om at grunnfondskapitalen skal virke i banken eller deles ut som gaver til allmennyttige formål i området der banken ble opprettet. Det er derfor foreslått å fjerne adgangen til å utbetale slikt kundeutbytte. Overskudd på grunnfondskapitalen skal i stedet (alene) gis som gaver til allmennyttige formål." Så kundene skal altså ikke ha noe igjen. Kundene skal være søppel. Behandles som dritt. Helt i tråd med DNB-ånden. Gi heller pengene man har tjent på kunder til tilfeldige andre ting. Best å rævkjøre kundene så mye som mulig. Vanlige folk altså. De rike pampene ordner seg selv, og noen kroner ekstra i kundeutbytte eller hva det måtte være, betyr ikke noe for dem. De driter penger fra før. Det er bare vanlige folk med vanlig lønn som skal straffes og rævkjøres som vanlig. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet mandag kl 07:55 Del Skrevet mandag kl 07:55 (endret) Har også huslån i Bulder, som gir meg best rente, og i tillegg gir meg kundeutbytte. Fikk melding fra Bulder forleden om DNBs forsøk på å gjøre det vanskelig for sine konkurrenter. DNB kan vel gjøre seg mer konkurransedyktig ved å levere bedre produkter, lavere gebyr og bedre utlånsrente. Men de velger selvfølgelig heller strategien med å stikke kjepper i hjulene for andre. Jeg har lønnskontoen min hos DNB bare av gammel vane, men jeg tror jeg må ta den jobben med å flytte nå. Tar i mot forslag til grei plass å ha lønnskonto, nettbank og betalingskort. Endret mandag kl 08:17 av bo1e 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå