Gå til innhold

Hvorfor er du kunde hos Norges verst omtalte bank? (DNB)


Anbefalte innlegg

Så lenge DNB ikke roter til for de oppkjøpte kundene har de ingenting å frykte. Personlig har jeg vært med i oppkjøpssituasjoner før fra innsiden, så jeg har fått erfare hvor galt det kan gå om feil type folk uten oppsyn/kontroll får jobbe med det. De kunne ikke rotet det mer til om de heller hadde hyret inn noen profesjonelle spesialtrent i rote ting til.

Hvis du seriøst mener at «DNB dårlig» og «Sbanken best» er en helt feil forenkling, så har du ikke satt deg nok inn i historien til selskapene. Store banker har generelt mye skjeletter i skapene sine, selv om norske banker ikke er av de verste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som ikke er tilfredse med å tippe, er det skrevet om dette spesifikt (hvorfor folk ikke bytter fra DNB) av noen som vet nok om kundebarometeret til at... de lagde det og alternative modeller for å måle disse tingene.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2019/oktober/hvorfor-bytter-ikke-nordmenn-til-en-vesentlig-bedre-bank/

Det er en noe mer faglig begrunnet artikkel enn hat-teorien.

Endret av tommyb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Då eg hadde lån fekk et det til 0.05 prosentpoeng over det beste eg kunne fått gjennom fagforeining, som var akseptabelt. DNB er ein bank der du må forhandle/krangle deg til gode renter og ein god kontaktperson kan vere avgjerande for å få det.

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Heldigvis virker det som DNB har vurdert det som smart å bevare Sbanken som butikk i butikken. Enn så lenge blir jeg fremdeles kunde. Håper virkelig ikke at det foreligger planer om å konsolidere ting teknisk over tid.

https://sbanken.no/aktuelt/fusjonsinformasjon-sporsmal-og-svar/ (krever ikke login)

DNB er nok bevisste på sitt dårlige etiske renommé. Samtidig klarer de fint å leve som store med å tråkke litt på andre og være arrogante. Forbrukerrådet og rettsvesenet har kritisert og dømt DNB for mange forhold opp igjennom.

Særlig innen meglere og eiendom har det vært stort fravær av etikk og mye kynisme hos DNB, de har forfalsket bilder og annonser såpass mye at de har fått refs flere ganger. Slik at bildet av et hus både har fått utebelysning og andre elementer det ikke har i virkeligheten. Altså langt utover fikling med vidvinkellinse, himmel og lignende. DNB har hver gang sagt at det ikke er noen stor greie å endre litt på elementer i bildene.

Kort oppsummert har DNB mye dritt på seg: Korrupsjon, manipulasjon, svindel mot kunder og forfalskning. Ansatte på ulike nivåer har både blitt dømt og fengslet for hva man har holdt på med hos DNB. 

DNB har i mange saker ikke forholdt seg til sin å opplyse kunden, men heller gjøre alt for å tyne kundene som profitt og dermed sette kunder i vanskelige situasjoner.

Kort oppsummert har DNB vokst seg store på en måte som er lite forenlig med verdier som verdsettes i Norge, pålitelighet, etikk og grei oppførsel. DNB hadde nok passet bedre inn i et Øst-Europeisk land.

Nå er det tre år siden siste store stygge sak has DNB der de i høyesterett måtte betale tilbake 350 millioner til kunder.

Saker der enkeltansatte hos DNB har underslått penger, har jeg ikke tatt med her. For slike skjebner kan skje hvor som helst og skal ikke brukes mot DNB. Forhold jeg er kritiske til er alle de som skjer med viten og vilje i konsernet.

Nå ser man jo i praksis at svært få kunder bryr seg om hva banken driver med. Ingen har heller benyttet muligheten til å markere seg som et alternativ til Sbanken.

At Sbanken fikk bli kjøpt opp av DNB er uforståelig, ikke bare på grunn av DNB sitt rennommé..

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

DNB skviser enda mere penger ut av kundene. Klassisk taktikk. Øke utlånsrenten til kundene mye mere enn DNB sin kostnad for å låne penger!

Da kan ledelsen i DNB se frem til saftige bonuser. De bør sende en tanke til udugelige norske politikere og like udugelig Norges Bank som satte renten ned til 0 i 2020 og dermed gikk berserk med pengetrykkingen (pengemengden økte med 30%). Videre hjalp udugelige politikere til med å la strømprisen løpe løpsk --> Resultatet ble dramatisk økning i inflasjon --> Økte renter --> Økt overskudd for DNB!

https://e24.no/boers-og-finans/i/764Q19/kraftig-hopp-i-dnbs-renteinntekter?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

image.png.820621ca9dba12642c8baedc740c2895.png

https://www.liberaleren.no/2022/10/20/norges-banks-radikale-pengepolitiske-eksperiment/

image.png.c2f3efed0e852457c9ea1018f0f76d44.png

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke hatt boliglån i DNB, med mindre jeg av en eller annen grunn fikk eksepsjonelt gode vilkår der. Noe som virker svært lite sannsynlig. De lever trolig svært godt på "trofaste" kunder. Sånne som aldri skifter telefonileverandør, forsikringsselskap, bank osv. Selv om de kunne spart mangfoldige tusen kroner på en times sondering.

Men for bare lønnskonto, nettbank, debetkort osv, så er det ingenting som skiller bankene. Omtrent ingenting ihvertfall. Bortsett fra omdømme da. Kanskje usolidarisk av meg å være kunde hos DNB når de har så frynsete historie. Men jeg oppnår ikke noe for min egen del på å flytte. Bare arbeid 😄

Lenke til kommentar
bo1e skrev (35 minutter siden):

Jeg ville nok ikke hatt boliglån i DNB, med mindre jeg av en eller annen grunn fikk eksepsjonelt gode vilkår der. Noe som virker svært lite sannsynlig. De lever trolig svært godt på "trofaste" kunder. Sånne som aldri skifter telefonileverandør, forsikringsselskap, bank osv. Selv om de kunne spart mangfoldige tusen kroner på en times sondering.

Men for bare lønnskonto, nettbank, debetkort osv, så er det ingenting som skiller bankene. Omtrent ingenting ihvertfall. Bortsett fra omdømme da. Kanskje usolidarisk av meg å være kunde hos DNB når de har så frynsete historie. Men jeg oppnår ikke noe for min egen del på å flytte. Bare arbeid 😄

Jeg skifter forsikring, telefon, strøm, alarm og bank alt etter hvor jeg finner de beste betingelsene.

Har nå DNB og er veldig fornøyd. Null kluss og relativ god nettløsning og app. De var også den banken som ga de beste betingelsene på lån til hus. 

Personlig så har jeg veldig gode erfaringer og liker veldig godt DNB. Nå frøs jeg renten for en stund siden så det kan være at dem er dyrere sånn generelt, men for min del så er jeg godt fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
MrVilla skrev (6 timer siden):

Jeg skifter forsikring, telefon, strøm, alarm og bank alt etter hvor jeg finner de beste betingelsene.

Samme her. Jeg bruker flere banker, og bruker de tjenestene som er best for meg hos den enkelte. DNB er en av de jeg bruker, og de leverer pålitelige tjenester. De har en komplett nettbank, som har litt høyere brukerterskel enn de enkleste. De har også tilgjengelig og rask kundeservice.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
bo1e skrev (6 timer siden):

Men for bare lønnskonto, nettbank, debetkort osv, så er det ingenting som skiller bankene. Omtrent ingenting ihvertfall.

For lønnskonto og debetkort er det forskjeller, de fleste vil spare litt/noe ved å bytte til OBOS-banken (som medlem til 200/år). Sjekk finansportalen.no.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
On 4/27/2023 at 5:18 PM, Slettet-fsaSP0zV said:

For lønnskonto og debetkort er det forskjeller, de fleste vil spare litt/noe ved å bytte til OBOS-banken (som medlem til 200/år). Sjekk finansportalen.no.

Har Sbanken nå og vurderer nå bytte etter oppkjøpet. Vi har allerede såkalt felleskonto/boliglånskonto i Obos banken, men jeg ser at Instabank og Lunar har bedre rente. Sbanken har vel 0 så allt vil jo være en bedring.

Lenke til kommentar

I tilfelle det skal dokumenteres at overføringer er OK, hvilken dokumentasjon er det da som skal sendes inn?

https://oddsen.nu/forum/viewtopic.php?p=653580

Er enig i at det beste er å skifte bank, men det er ikke alle som vil gjøre dette. 

Hvordan bevise at du har overført penger til et familemedlem? Utskrift fra familiemedlemmets bankkonto vil bare gi den samme informasjonen. Men hva hvis personen møter opp hos DNB med en utskrift, og sier at han/hun er et familiemedlem?

Ta med ættebok eller lignende.. syns de går etter vanlige folk her. Tidligere stod det at DNB ber om unnskyldning til Nerids mamma. Hun overførte penger til utlandet fordi datteren Nerid ble drept i utlandet. Og følte seg ikke trodd av DNB. Dermed satte hun i gang med å bytte bank. 

DNB skal ha sperret kontoen til en kunde som overførte penger til Telegram. Men finner ikke noen flere opplysninger om dette. De vil vel ikke ha kunder som overfører penger til Telegram. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (13 timer siden):

I tilfelle det skal dokumenteres at overføringer er OK, hvilken dokumentasjon er det da som skal sendes inn?

https://oddsen.nu/forum/viewtopic.php?p=653580

Er enig i at det beste er å skifte bank, men det er ikke alle som vil gjøre dette. 

Hvordan bevise at du har overført penger til et familemedlem? Utskrift fra familiemedlemmets bankkonto vil bare gi den samme informasjonen. Men hva hvis personen møter opp hos DNB med en utskrift, og sier at han/hun er et familiemedlem?

Ta med ættebok eller lignende.. syns de går etter vanlige folk her. Tidligere stod det at DNB ber om unnskyldning til Nerids mamma. Hun overførte penger til utlandet fordi datteren Nerid ble drept i utlandet. Og følte seg ikke trodd av DNB. Dermed satte hun i gang med å bytte bank. 

DNB skal ha sperret kontoen til en kunde som overførte penger til Telegram. Men finner ikke noen flere opplysninger om dette. De vil vel ikke ha kunder som overfører penger til Telegram. 

DNB var involvert i en hvitvaskingssak for noen år siden og fikk vel bot også. Husker jeg riktig hadde de ikke drevet direkte med hvitvasking, men de hadde heller ikke gjort nok for å hindre det og snudde seg heller vekk (var snakk om mange hundre millioner).

Dermed er det alle kundene deres som nå må lide noe vi ser at gir utslag i eksemplene over, at man må hyppigere svare på spørsmål om hvitvasking og at folk får sperret kontoene sine fordi de ikke får vist fram ID på den måten DNB krever. De andre bankene jeg har, har aldri vært like ivrige på spørsmål og ID. 

Jeg henger foreløpig igjen i DNB pga familiære forhold, men kutter Sbanken som dagligbank nå ettersom de er spist opp av DNB. Fant ut at det lønner seg å melde seg inn i OBOS for å bruke banken der som dagligbank, samtidig som funksjonene jeg setter mest pris på er omtrent som i Sbanken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den nye finansavtaleloven skal styrke forbrukernes rettigheter. Men helt konkret, hvordan? Det står noe om avtalen mellom banken og kunden.

Betyr det at det er blitt mer ukorrekt av banker å frata kunder rettigheter? Når kunder ikke besvarer bankens spørsmål om en eller flere overføringer på over 30.000 kr.?

https://www.finansnorge.no/tema/personlig-okonomi/dette-betyr-ny-finansavtalelov-for-deg-som-forbruker/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par avgjørende punkter for at jeg har brukt DNB som hovedbank i alle mine år:

  1. Første bankforholdet mitt fra jeg fikk konto/kort.
  2. DNB Ung og tilsvarende tidligere kundeprogrammer var så bra at jeg ikke hadde behov for se meg rundt etter andre banker.
  3. DNB har aldri skuffet på kundebehandling. De ga meg første boliglånet mitt, selv om det tydeligvis var mer utfordrende for andre banker. I tillegg så er eksempler som da jeg en lørdag kveld hadde funnet ut at jeg skulle dra på visning førstkommende mandag, og da trengte finansieringsbevis, så ringer de søndag kveld og fikser det. (altså under 24 timer senere, i helgen) De tre andre bankene jeg søkte til brukte alt fra én til tre uker på å gi meg et svar og/eller finansieringsbevis. Det skal sies at jeg ikke forventer at en banke skal fikse slikt på 24-timer ila én helg, men like fullt gjorde de det.)
  4. Selv om jeg nå ikke er på DNB Ung lengre, så kunne de uten problemer matche både boliglånsrenten til Nordea (YS-avtalen), og gi meg SAGA-medlemskap selv om jeg ikke møter kravene til det kundeprogrammet. Det har nok bonuser til at jeg flyttet boliglånet tilbake. Når de i tillegg gir meg bedre rente enn Bulder, Sbanken, og Nordea med YS-avtalen, så er jeg fornøyd. Himla Bank er vel eneste som ga meg et bedre tilbud, men forskjellen opp mot DNB veide ikke opp for fordelen med å ha "alt" i én bank. 
  5. Jeg liker faktisk nettbanken til DNB. Spare-appen er også veldig bra og oversiktelig.

Det eneste jeg ikke har i DNB er aksjer, som jeg har i Nordnet, og forsikringer, hvor de fleste er gjennom fagforening. Fond derimot har jeg i DNB, og er veldig fornøyd med det.
Apple Pay er selvfølgelig et minus, men bruker kredittkort med bonusordninger gjennom andre banker som tilbyr det, så i praksis ikke et problem.

 

Endret av Redshift
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...