Storm_1 Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Høres nok ut som en idiot når jeg skriver dette men jeg lurer på hvor mange oljer en bil har. Vi snakker om en 2014 bil med både servo og alle de «nye» tingene. Har selv telt til ni, men har gjerne lyst på svar fra dere(!). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) Motorolje. Girolje. Servoolje (noen biler har elektrisk servo og ingen olje). Bremsevæske (en slags olje). Frostvæske, spylervæske men de er ikke oljer. AdBlue på noen biler, men det er heller ikke en olje. Endret 1. april 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) Haldexolje (clutchkobling firehjulsdrift) Vinkeldrevolje (egen olje til fordeler firehjuldrift på girkasse, blir jo en slags girolje men deler ikke samme olje) Endret 1. april 2022 av _R2D2_ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Glemte differensialoljer. Tenkte bare på min egen fwd-bil. 😛 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Firehjulstrekk varierer det litt. Noen har senterdiff eller innkobling integrert i girkassen eller differensialen, så da er det èn girolje og èn differensialolje. Andre har fordelingsgirkasse, og da er det egen olje på den også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Men disse er vel som regel "vedlikeholdsfrie"? Som moderne girkasser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 En olje som svært mange glemmer å etterfylle er blinklysolje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Just now, Slettet-fsaSP0zV said: En olje som svært mange glemmer å etterfylle er blinklysolje. Løses ved å kjøpe Audi eller BMW. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) 3 minutes ago, sedsberg said: Men disse er vel som regel "vedlikeholdsfrie"? Som moderne girkasser? Hm.. siste bilene mine har vært CR-V, Forester og RAV4. Sistnevnte er den som er mest "vedlikeholdsfri" siden det er vanlig GL-5 girolje på alle tre, men skal fremdeles byttes hvert 5. år eller noe sånt på alle tre "kassene". Honda sitt system skal ha ny diffolje annehvert år (en egen olje, ATF-lignende stoff, men ikke helt). Subaru'en skulle også ha GL-5 girolje hver 100'/5 år på diff og girkasse. Endret 1. april 2022 av MailMan13 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 BMW-en min hadde "lifetime oil" på gir og diff. Men var en manuell. Golfen min med DSG har vel 60k-intervaller. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 sedsberg skrev (1 minutt siden): Men disse er vel som regel "vedlikeholdsfrie"? Som moderne girkasser? Vw jeg har har ikke service intervall på vinkeldrev Røk for en stund siden på 258k 1 Lenke til kommentar
Storm_1 Skrevet 1. april 2022 Forfatter Del Skrevet 1. april 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (4 minutter siden): En olje som svært mange glemmer å etterfylle er blinklysolje. Haha, burde nesten bli venner vi siden vi vet like lite om bil.😅 Lenke til kommentar
Storm_1 Skrevet 1. april 2022 Forfatter Del Skrevet 1. april 2022 Retting: skrev feil på antall oljer jeg telte til. Motor olje Kjølevæske Gir olje Bremsevæske Differensial olje Servo olje Clutch olje Det er alle vel? 🤪 Noen vet om hvor ofte de skal byttes / etterfylles. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) 4 minutes ago, Storm_1 said: Retting: skrev feil på antall oljer jeg telte til. Motor olje Kjølevæske Gir olje Bremsevæske Differensial olje Servo olje Clutch olje Det er alle vel? 🤪 Noen vet om hvor ofte de skal byttes / etterfylles. Det varierer, som du kanskje har sett. Skal stå i serviceheftet eller manualen til bilen. Clutch og brems bruker ofte samme væske. 2 år er typisk intervall. Kjølevæske er ikke en olje og intervallet varierer her også. Ofte fra 5 år og til aldri. Ofte 2 år på skikkelig gamle biler. Motorolje er typisk 15.000km/1 år til 30.000km/2 år. Endret 1. april 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) - Antirustbehandling. Tectyl er et petroleumsprodukt men det er tykt og klebrig. Noen spruter tynnere olje under bilen som må gjøres mye oftere enn med Tectyl. - Låsolje. - Mange punkter som skal smøres med fett som er et petroleumsprodukt. Hengsler, trekkrok, alle steder hvor metall er i bevegelse mot metall. - Hjullagerfett. - På Teknisk museum finner du kanskje en bil som bruker lampeolje. - Olje til den hemmelige beholderen du bruker til å spraye veien (riste av deg kappkjørere eller UP). Edit - Ikke vanlig å kalle dieseltanken en oljetank, men det kalles diesolje. Hvis du kjører på frityrolje (mulig!) er det i hvertfall en oljetank. Endret 1. april 2022 av Helm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 2 hours ago, sedsberg said: Løses ved å kjøpe Audi eller BMW. Jeg har (hatt) flere Audi og BMW, og på mine eksemplarer har blinklysoljen gjort jobben som den skal. Ser det er mange eiere av disse bilmerkene som er sløve med etterfylling, men dette gjelder flere merker. Spesielt har jeg merket meg Hyundai og Mazda, men også mange Toyota. På sistnevnte merke, av nyere modeller, virker det som om tåkelysene er koblet sammen med tenningen, da de alltid er på sammen med nærlys. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) *edit* Endret 1. april 2022 av Duriello zanta skrev det før meg :) Lenke til kommentar
Helm Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 Jeg var ikke i tvil om at blinklysolje var et innslag av humor men nå begynner det å høre seriøst ut. Ser ut som at det faktist er en ting. Hva f...? Lenke til kommentar
Storm_1 Skrevet 1. april 2022 Forfatter Del Skrevet 1. april 2022 Helm skrev (1 minutt siden): Jeg var ikke i tvil om at blinklysolje var et innslag av humor men nå begynner det å høre seriøst ut. Ser ut som at det faktist er en ting. Hva f...? Jaja, velkommen til den useriø…. Vent litt nå, vi er seriøse vi….☠️ Lenke til kommentar
Helm Skrevet 1. april 2022 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) Når vi igjen får olje til hovedlyktene har vi gått full sirkel. Tilbake til 1890. Endret 1. april 2022 av Helm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå